• malmen

Utslag av potatis...?

Har under några veckor gett min dotter (5 månader) smakportioner.
    Men de gånger jag gett henne mosad potatis så får hon som röda utslag runt mun, på kinder och haka. När jag sa det på BVC så så trodde dom inte det kunde vara potatisen utan kylan.....men nu har jag medvetet väntat några dagar/upp till en vecka med att ge potatis och då gett morot, majs m.m. då har det gått bort och när jag sedan provat med potatis igen så har utslagen kommit igen. Någon som vart med om detta/hört talas om detta?? Kan man vara allergisk mot potatis??

• Svar på tråden Utslag av potatis...?
  • Mylla

Jag har aldrig hört talas om någon hittills som är allergisk mot potatis, men det verkar ju som att hon är överkänslig mot det.
    Vore kanske bra att avvakta lite med potatisen och prova om ett tag, se om det går bra då.

• Sandris82

Jag funderade på samma sak idag, min dotter har också utslag vid munnen, hakan och kinderna och det enda som hon ätit (förutom vanlig ersättning) är lite potatis, men kan man verkigen vara allergisk mot det? Jag funderar också på kylan, det är ju kallt och torrt nu... *suck* dessa prickar!

• Mittlillabarn

Ja, potatisallergi förekommer men är ovanligt.
    Vi var med om precis samma sak med vår son 9 månader. Det började när han hade ätit potatispurè ett tag och var då 5 månader.
    Det var väldigt otrevligt, han fick jättemycket utslag såsom du beskriver i ansiktet. Och alla vi pratade med trodde att det var ngt annat. Men tillslut så fick vi tid på allergimottaginingen. Där gjorde de blodprov och resultatet kom några veckor senare. Och han är INTE allergisk.
    Så tydligen kan så mycket utslag vara tecken på bara överkänslighet. Att det var potatis han fick utslag av råder det inga tvivel om, Jag uteslöt allt annat under några dar förutom att amma och prova några skedar potatis utifrån läkares rekomendation...

• snillis

Lustigt. Samma sak är det med Arvid. Började med smakisar för 4 dagar sedan. Har gett majs/potatispuré (färdigköpt) och han har blivit jätteröd på kinder och haka. Tror inte att det är kylan för det är inte kallare nu än vad det varit tidigare. Har ända sedan han föddes varit ute minst en timma per dag så det finns liksom ingen anledning till att han skulle bli extra torr just nu. Dessutom har han kräkts massor (kräks nästan aldrig annars) och sovit jättedåligt och varit superledsen. Pratade med bvc som tyckte att jag skulle låta bli smakisarna i några dagar för att se om det beror på det.

• malmen

Tack för era svar!! Kan inte tänka mig att det kan vara något annat
    just eftersom det kommer just dom gånger jag gett potatis. Det ser riktigt obehagligt ut. När utslagen lagt sig efter nån dag blir hon jätte torr.....Det får väl blir att hålla sig ifrån potatis ett tag och prova igen senare.

• Vilddjuren

En fråga är det "ren" potatis eller blandar du i något smör eller mjölk? I så fall kan det ju vara mjölk allergi men om du inte har det i så vet jag tyvär inget om potatis allergi visste faktiskt inte änns att det fanns! Hoppas det är något som går över snart iaf.

Svar på tråden Utslag av potatis...?