• lasse56r

retroaktiv sjukskrivning.

Egenföretagare. Har aldrig varit sjukskriven före 2015 01 01.

Sjukskriven 15/12015 (trodde jag) inför hjärtklaffs byte. Op utförd 28/4 2015 , tillomed 2015 10 30. Ingreppet har medfört dokumenterad minnesförlust , vilket står på de läkarintyg som kommit fra efter 2016 01 11. Inga intyg är skickade före detta datum. Egen sjukskrivning gjord 2016 01 19 enl FK anteckningar.Jobbat två veckor. Akutopererad för propp i ljumske 23/11 2015 med sjukskrivning 100% till 2016 01 12 , 75 % alltjämt sedan dess.vid samtal med FK anger de att det inte går att sjukskriva sig så sent i efterhand.

Hur gör jag för att få dem att fatta vad den minnesförlust som jag nu lider av , gör att jag ej har sjukskrivit mig förrän så långt efteråt , plus - hade ingen aning om hur detta går till !

Kan man få någon hjälp eller tips om hur att gå till väga ?

Läkarintyg för dessa aktuella perioder samt kopior på deklrationer är tillställda FK på deras begäran.

• Svar på tråden retroaktiv sjukskrivning.
  • Anonym (Tips)

Kontakta FK och berätta om situationen. Fungerar det inte så be läkaren att lämna intyg. Lycka till!

• Anonym (dr)

Eftersom du låg inne på sjukhus i samband med klaffoperationen och proppen kommer det gå lätt att få sjukintyg för dessa perioder. Det är oklart i din TS om du verkligen har fått intyg för rätt datum.

Om du nu har det borde det gå att hänvisa till dessa när du förklarar varför du inte inkommit med sjukskrivning. Om det behövs ett särskilt intyg kan nog din husläkare skriva ihop det med hjälp av informationen i sjukintyg.

Men undrar ändå: under vilken period hade du påverkat minne? Vad står det i intygen om det? Har du haft påverkad minnesförmåga motsvarande en demenssjukdom april tom december 2015? Vem skötte din privatekonomi under denna tid?

Svar på tråden retroaktiv sjukskrivning.