• Trassel14

    undvika allergi?

    Har en nyfödd hemma och två hundar och tanken på att den lilla ska bli allergisk har slagit mig någon gång. Själv har jag aldrig hört att ett barn som har haft djur runt sig sen födseln har blivit allergisk men har läst om det. Hur har ni som haft djur och fått barn gjort och hur har det gått? Vi låter inte hundarna vara i ansiktet på henne, i babynestet eller i hennes säng. Inte för att dom kommer ner i hennes säng än och städar två gånger i veckan.

  • Svar på tråden undvika allergi?
  • Carambolan

    Vi hade katter när jag var nyfödd och liten men jag blev pälsdjursallergisk ändå, precis som min mormor. Mitt ena barn är det också och vi har inga djur. Har ni allergier i släkten?

  • Holma
    Carambolan skrev 2016-05-16 13:41:55 följande:

    Vi hade katter när jag var nyfödd och liten men jag blev pälsdjursallergisk ändå, precis som min mormor. Mitt ena barn är det också och vi har inga djur. Har ni allergier i släkten?


    Jag är pälsdjursallergiker sen jag var liten men har egna katter som jag reagerade på i början sen försvann det o känner inget alls
  • Trassel14
    Carambolan skrev 2016-05-16 13:41:55 följande:

    Vi hade katter när jag var nyfödd och liten men jag blev pälsdjursallergisk ändå, precis som min mormor. Mitt ena barn är det också och vi har inga djur. Har ni allergier i släkten?


    Ja, mamma är allergisk. Jag var allergisk som barn enligt henne men inget som jag märkt av när jag var runt djur. Men kanske svårt som barn att veta, fast nu när man är vuxen och fått veta en del så känns det som att hon förde över sin allergi på mig eftersom pappa hade djur. Hon har pollen- och kattallergi, vissa hundar tål hon heller inte. Men annars är släkten fri ifrån allergier.
  • Fia 28

    Jag är uppvuxen med både katt och hund och idag är både jag och syrran allergiska. MEN det finns ju inget som säger att vi inte hade blivit det ändå. 

  • Trassel14
    Fia 28 skrev 2016-05-16 15:22:35 följande:

    Jag är uppvuxen med både katt och hund och idag är både jag och syrran allergiska. MEN det finns ju inget som säger att vi inte hade blivit det ändå. 


    Lite så känner jag också. Man vet ju aldrig, vi hade kanske inte haft djur men hon blir kanske allergisk. Eller så har vi djur och hon blir inte allergisk. Inget som man vet, men man vill ju skapa dom bästa förutsättningarna för henne att slippa ev. allergier :)
  • CarroAN

    Finns det någon forskning på detta? Frågade faktiskt BVC idag om katthåren men hon sa att det snarare är bra att de exponeras, medan andra säger precis tvärt om. Jag tror inte man kan göra så mycket utan man får hålla tummarna =)

Svar på tråden undvika allergi?