• Tomat

    Snälla, hjälp mig att tyda sperma resultatet

    Hej

    Min man har varit i Belgien och gjort sperma analys, och igår fick vi resultatet.. Men jag var inte med när läkaren förklarade för honom att han aldrig kommer få biologiska barn.

    Det enda jag har här hemma i Sverige är journalen på sperma analys, dock är det på holländska men jag har försökt översätta och googla på nätet.. Jag vill veta om det är verkligen omöjligt och få biologiska barn... Vi är helt förstörda, och jag försöker vara stark men jag vet inte hur länge jag kommer att orka och inte bryta ihop.

    Analysen

    Snabbt progressief 0%

    Trag progressief 7%

    Inte progressief 12%

    Orörliga 81% Max 50%

    Total progressief 7% min 32%

    Total rörlig 19% min40%

    Livskraft 79%. Min 58%

    Koncentrerat 1,689 miljoner/ml. Min 15 miljoner/ml

    Antal spermier per ejakulation 5,26968 miljon. Min 39 miljon

    Morfologi 0%. Min 4%

    Kromosom index 0%. Min 10%

    Hur ser det ut, jag vet att det ser inte alls ljust ut... Men är det verkligen omöjlig.

    Jag hoppas att jag kommer i kontakt med någon kunnig, för jag vet att det finns kunniga människor här på forumet.

    Kram på dig som tog sin tid och läste genom allting. TACK

  • Svar på tråden Snälla, hjälp mig att tyda sperma resultatet
  • Ellie

    Jag vet inte vad allt står för, men som det ser ut för mig har han ändå spermier. De rör sig dåligt och har möjligtvis dåliga egenskaper, och det skulle nog inte fungera med insemination, men kanske att det finns en chans med icsi? Det enda jag inte förstår alls är vad de har undersökt med kromosomindex. Är det så att detta tex innebär att spermierna har fel kromosomuppsättning så fungerar ju inte icsi. För icsi behövs ju i teorin bara en enda spermie, och det fungerar även om de inte rör sig framåt (eftersom man hjälper till att placera spermien i ägget).
    http://www.invimed.se/var-teknik

  • Cyanea

    Jag är tyvärr dålig på att analysera sånt där och kan bara svara utifrån de mycket få parametrar jag känner igen. 

    Det jag kan utläsa är att 81% var orörliga och att koncentrationen är 1,689 milj/ml. Min man hade 2 milj/ml och en del orörliga och långsamma spermier (vet inte hur många), och på det resultatet sa Sahlgrenska att vi hade nästintill noll chans att lyckas få barn på egen hand (men som läkaren sa - mirakel sker). Därför fick vi göra IVF med hjälp av ICSI. Då väljer en labbtekniker ut de få spermier som ser bra ut och injicerar dem in i ägg, en och en. Finns det någon enstaka bra spermie räcker det för att lyckas med befruktning. 

    Vi fick 7 befruktade ägg varav ett blev min lilla dotter :) 

    Så om jag inte misstolkar resultatet fullständigt och missar något viktigt tror jag absolut att han kan få biologiska barn, dock förmodligen inte på naturlig väg. Det behövs nog IVF. 

    Det finns ju folk med i princip 0 spermier, då kan man göra en biopsi på testikeln och därifrån plocka ut spermier, så det låter som att din man i jämförelse har goda chanser :) 

  • Tomat
    Ellie skrev 2016-05-16 16:25:25 följande:

    Jag vet inte vad allt står för, men som det ser ut för mig har han ändå spermier. De rör sig dåligt och har möjligtvis dåliga egenskaper, och det skulle nog inte fungera med insemination, men kanske att det finns en chans med icsi? Det enda jag inte förstår alls är vad de har undersökt med kromosomindex. Är det så att detta tex innebär att spermierna har fel kromosomuppsättning så fungerar ju inte icsi. För icsi behövs ju i teorin bara en enda spermie, och det fungerar även om de inte rör sig framåt (eftersom man hjälper till att placera spermien i ägget).

    www.invimed.se/var-teknik


    Jag förstår inte heller vad kromosom index betyder, har googlat runt men hittar inget. Tack för informationen, kram
  • Tomat
    Cyanea skrev 2016-05-16 16:34:38 följande:

    Jag är tyvärr dålig på att analysera sånt där och kan bara svara utifrån de mycket få parametrar jag känner igen. 

    Det jag kan utläsa är att 81% var orörliga och att koncentrationen är 1,689 milj/ml. Min man hade 2 milj/ml och en del orörliga och långsamma spermier (vet inte hur många), och på det resultatet sa Sahlgrenska att vi hade nästintill noll chans att lyckas få barn på egen hand (men som läkaren sa - mirakel sker). Därför fick vi göra IVF med hjälp av ICSI. Då väljer en labbtekniker ut de få spermier som ser bra ut och injicerar dem in i ägg, en och en. Finns det någon enstaka bra spermie räcker det för att lyckas med befruktning. 

    Vi fick 7 befruktade ägg varav ett blev min lilla dotter :) 

    Så om jag inte misstolkar resultatet fullständigt och missar något viktigt tror jag absolut att han kan få biologiska barn, dock förmodligen inte på naturlig väg. Det behövs nog IVF. 

    Det finns ju folk med i princip 0 spermier, då kan man göra en biopsi på testikeln och därifrån plocka ut spermier, så det låter som att din man i jämförelse har goda chanser :) 


    Jag sitter här och gråter av glädje för att ni lyckades till slut, jag förstår hur stor glädjen måste ha varit när magen växte..

    Han säger att läkaren sa att han kommer aldrig få biologiska barn, och jag har inte varit i kontakt med läkaren.. Sett journalen och hört min man. Jag tror ibland att han kanske hörde fel, det kanske går och få hjälp.

    Min man är helt förstörd, och han vill att jag ska gå vidare med mitt liv.. Det är helt omöjligt och trösta honom, och förklara att ingenting har förändrats, han är fortfarande min man som jag älskar mer än allt här i livet.

    Hur reagerade din man?

    Kram på dig
  • Cyanea
    Tomat skrev 2016-05-16 16:55:28 följande:
    Jag sitter här och gråter av glädje för att ni lyckades till slut, jag förstår hur stor glädjen måste ha varit när magen växte..

    Han säger att läkaren sa att han kommer aldrig få biologiska barn, och jag har inte varit i kontakt med läkaren.. Sett journalen och hört min man. Jag tror ibland att han kanske hörde fel, det kanske går och få hjälp.

    Min man är helt förstörd, och han vill att jag ska gå vidare med mitt liv.. Det är helt omöjligt och trösta honom, och förklara att ingenting har förändrats, han är fortfarande min man som jag älskar mer än allt här i livet.

    Hur reagerade din man?

    Kram på dig
    Vad härlig du är <3 Det var verkligen enorm glädje. Jag trodde aldrig att det skulle gå, men mirakel sker uppenbarligen :) Och jag är tacksam över henne varenda minut, även då hon hållit mig vaken hela natten ;) 

    Jag tycker ändå att det låter märkligt att inte kunna få biologiska barn. På Sahlgrenska säger de ju att det går så länge det finns en levande spermie de kan få ut, och som sagt ser jag inget i din mans siffror som jag tolkar som noll chans. Sen, återigen, förstår jag inte alla parametrar. 

    Åh, vad ledsamt att han är så ledsen :'( Jag förstår ju självklart varför, men det känns så himla sorgligt. Min man reagerade lite tvärtom. Jag var knäckt innan utredningen för att jag trodde att jag inte kunde bära barn, så när vi fick höra att det var spermierna blev han faktiskt lättad. Av någon anledning hade han misstänkt det, så han fick liksom bekräftelse istället för tråkiga besked. 

    Du behöver självklart inte svara om något känns för privat. Varför just holland? Varför utreds ni inte i sverige? Jag vet att t.ex. Carlanderska ska vara toppen på manlig infertilitet. 

    Kanske går det att boka ny läkartid och be att få höra en gång till. Det är otroligt ovanligt att inte kunna få biologiska barn så vitt jag vet. 

    Kram!! 
  • Tomat

    Det är roligt och höra att det gick bra till slut, det väcks lite hopp hos mig då.. O får mer kraft att kämpa och inte ge upp.

    Det är inte alls privat, han har inte svensk medborgarskap. Så han var tvungen och kontakta Belgien, där kostade ingenting för honom. :)

    Jag vill kontakta svenska sjukvården och besöka läkaren med min mans journal, har mailat lite runt.. Får se vad jag får för svar.

    Min man blir bara mer ledsen när jag tar upp detta, han vill inte bli besviken igen säger han.

    Jag har tänkt besöka en mansläkare utan honom och vissa journalen, när vi får ett positivt svar då ska jag prata med honom igen... Vet inte hur klokt detta låter, men jag står inte ut med och se han ha så ont.

    Förstår bara inte vad kromosom index är för nåt.. Det skrämmer mig.

  • Ellie
    Tomat skrev 2016-05-16 18:51:32 följande:
    Det är roligt och höra att det gick bra till slut, det väcks lite hopp hos mig då.. O får mer kraft att kämpa och inte ge upp.

    Det är inte alls privat, han har inte svensk medborgarskap. Så han var tvungen och kontakta Belgien, där kostade ingenting för honom. :)

    Jag vill kontakta svenska sjukvården och besöka läkaren med min mans journal, har mailat lite runt.. Får se vad jag får för svar.

    Min man blir bara mer ledsen när jag tar upp detta, han vill inte bli besviken igen säger han.

    Jag har tänkt besöka en mansläkare utan honom och vissa journalen, när vi får ett positivt svar då ska jag prata med honom igen... Vet inte hur klokt detta låter, men jag står inte ut med och se han ha så ont.

    Förstår bara inte vad kromosom index är för nåt.. Det skrämmer mig.
    Man behöver inte svenskt medborgarskap för att göra utredning i Sverige. Går ni privat, tex Carlanderska, behöver han inte ens vara skriven i Sverige. Vill man få det gratis på tex Sahlgrenska så skall man ju ha bott ihop i 2 år (om de inte nyss har ändrat reglerna), men man behöver inte vara svensk medborgare.
    Vi valde att göra det privat, eftersom vi inte ville ha väntetid. Min man var då endast på semester i Sverige och hade precis ansökt om uppehållstillstånd här. Det kostade ca 40 000 kr, men då behövde vi inte utredas eftersom vi visste orsaken (han var steriliserad). Det blev ett barn, och av ett fryst embryo blev det ett barn till 3 år senare.
    Om ni har råd så kan ni boka tex ett rådgivningssamtal på Carlanderska för ca 2000 kr. De pengarna får ni tillbaka om ni gör IVF där sedan, annars kanske de har vettig info till er (om de vill säga något om prover gjorda utomlands).
  • Cyanea
    Tomat skrev 2016-05-16 18:51:32 följande:

    Det är roligt och höra att det gick bra till slut, det väcks lite hopp hos mig då.. O får mer kraft att kämpa och inte ge upp.

    Det är inte alls privat, han har inte svensk medborgarskap. Så han var tvungen och kontakta Belgien, där kostade ingenting för honom. :)

    Jag vill kontakta svenska sjukvården och besöka läkaren med min mans journal, har mailat lite runt.. Får se vad jag får för svar.

    Min man blir bara mer ledsen när jag tar upp detta, han vill inte bli besviken igen säger han.

    Jag har tänkt besöka en mansläkare utan honom och vissa journalen, när vi får ett positivt svar då ska jag prata med honom igen... Vet inte hur klokt detta låter, men jag står inte ut med och se han ha så ont.

    Förstår bara inte vad kromosom index är för nåt.. Det skrämmer mig.


    Kraft behöver man verkligen när det är tufft. Heja dig som inte bara lagt dig platt utan som orkar kämpa vidare, det är grymt starkt :) 

    Ok, då förstår jag :) 

    Hade jag varit din man hade jag kanske blivit sur om du gjort så. I dina skor, däremot, hade jag nog gjort likadant...! Även om det är hans "kropp" (eller, spermier då) så har det ju med dig att göra och ditt liv lika mycket som hans. Man är ju två om att skaffa barn (eller inte) så även om det är hos honom problemet ligger känner åtminstone jag att du har rätt att vända och vrida på alla stenar. Jag hade inte tolererat om min man hade velat lägga sig platt utan en fight, då hade jag sparkat honom i röven rent ut sagt ;) 

    När fick ni reda på detta? Var det nyss kanske han bara behöver tid att smälta det och går att resonera mer med senare. I så fall kanske du inte måste agera än utan kan låta det gå en tid. Han är säkert chockad. Få är beredda på att få drömmen om ett barn krossad på det där sättet, så kanske behöver han bara få sörja ett slag för att därefter kämpa vidare. 

    Jag blev nyfiken och försökte hitta det också. På en sida läste jag detta: 
    "Over the past few years, a number of tests have been developed that more specifically evaluate the DNA content of sperm: Sperm Chromatin Structure Assay (SCSA), DNA Fragmentation Test (Reprosource), Comet Assay, and Tunnel Assay. All the versions attempt to analyze the quality of the DNA in the sperm, which may be more informative than just the semen analysis alone.

    If the semen analysis or one of these DNA tests is abnormal, the reproductive endocrinologist, along with a urologist who specializes in male infertility will try to find a cause and possible treatment to improve the sperm quality. Occasionally, no cause or treatment may found, but many of these men can still be helped with IVF and intracytoplasmic sperm injection (ICSI). "

    Som jag tolkar detta så kan man analysera DNA på lite olika sätt. Man kan då se om det är normalt eller onormalt. Kromosomer=DNA, så jag antar att det är detta som kromosom index avser. Som jag tolkar det har 0% av spermierna visat kromosomavvikelser, och det är ju i så fall bra nyheter. Det står även att många som har kromosomavvikelser på spermierna kan lyckas genom IVF/ICSI, så även om jag skulle ha tolkat siffran tvärtom så verkar det ju finnas en chans att lyckas :) 

    Men återigen - jag har aldrig sett denna typ av analys förr så jag bara spekulerar. 
  • Tomat
    Ellie skrev 2016-05-16 19:07:05 följande:

    Man behöver inte svenskt medborgarskap för att göra utredning i Sverige. Går ni privat, tex Carlanderska, behöver han inte ens vara skriven i Sverige. Vill man få det gratis på tex Sahlgrenska så skall man ju ha bott ihop i 2 år (om de inte nyss har ändrat reglerna), men man behöver inte vara svensk medborgare.

    Vi valde att göra det privat, eftersom vi inte ville ha väntetid. Min man var då endast på semester i Sverige och hade precis ansökt om uppehållstillstånd här. Det kostade ca 40 000 kr, men då behövde vi inte utredas eftersom vi visste orsaken (han var steriliserad). Det blev ett barn, och av ett fryst embryo blev det ett barn till 3 år senare.

    Om ni har råd så kan ni boka tex ett rådgivningssamtal på Carlanderska för ca 2000 kr. De pengarna får ni tillbaka om ni gör IVF där sedan, annars kanske de har vettig info till er (om de vill säga något om prover gjorda utomlands).


    Jag blir sååå glad när jag få höra att det slutade med ett barn!.. Det jag menade var att det kostar pengar och göra utredning i Sverige om man inte har svensk medborgarskap, men han fick utredningen utan kostnad i Belgien... Men nu när vi vet vad problemet är, så självklart kommer vi kontakta en privat klinik, kanske carlanderska.... Men jag och min man är inte på samma plan idag,, han går runt med tankar att jag kommer att länna honom och han kommer att leva ensam, han vill inte ens hålla om mig eller ens titta i mina ögon :(

    Får en känsla att han skäms :(

    Men jag vill kämpa vidare, ta om proverna... Se vad det finns för möjligheter.
  • Ellie
    Cyanea skrev 2016-05-16 19:22:34 följande:
    Som jag tolkar detta så kan man analysera DNA på lite olika sätt. Man kan då se om det är normalt eller onormalt. Kromosomer=DNA, så jag antar att det är detta som kromosom index avser. Som jag tolkar det har 0% av spermierna visat kromosomavvikelser, och det är ju i så fall bra nyheter. Det står även att många som har kromosomavvikelser på spermierna kan lyckas genom IVF/ICSI, så även om jag skulle ha tolkat siffran tvärtom så verkar det ju finnas en chans att lyckas :) 

    Men återigen - jag har aldrig sett denna typ av analys förr så jag bara spekulerar. 
    Tyvärr tolkar jag det som att man bör ha minst 10% för att det skall vara optimalt, men svårt att veta om 0% betyder att man ändå kan lyckas med icsi eller inte. 0% morfologi behöver sannolikt inte betyda att det är kört.

    TS, vad står det på holländska, istället för "kromosom index"?
Svar på tråden Snälla, hjälp mig att tyda sperma resultatet