• Fvp

    althera, gratis på recept?

    Min dotter är allergisk mot komjölksprotein vilket vi fick konstaterat efter pricktest. Vi fick vänta ca 1månad på att få komma till läkare och göra detta test innan dess fick vi köpa althera, en burk varannan dag ca. På BVC sa dom då att det va nytt ifrån årsskiftet att althera klassas nu som medicinering och ska vara gratis. Likadant sa läkaren när vi var där och fick receptet, annat säger dom på apoteket. Enligt dom så kostar varje uttag 120kr oavsett hur många burkar man tar (ingen stor summa om man hämtar många åt gången) och egentligen ingen summa som vi bryr oss om. Men jag skulle vilja veta vilka som har rätt och vilka som har fel? Finns det någon annan som hämtar ut på recept och får betala?

  • Svar på tråden althera, gratis på recept?
  • Pastella

    Vi får det visserligen levererat till dörren men vi beralar 120kr per uttag.
    Om du har kvitton från när du köpt Althera utan recept så kan du växla in en ny burk och få pengarna tillbaka.

  • Dimitra

    Om läkemedelsförmånen:

    "Även livsmedel till barn som är under 16 år och har vissa sjukdomar, till exempel glutenintolerans, är subventionerade. Livsmedlen skrivs ut på en så kallad livsmedelsanvisning och man får hämta ut för högst 90 dagar åt gången. Man betalar en egenavgift på 120 kronor varje gång, men denna avgift räknas inte med i högkostnadsskyddet."

    Källa: www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vad-kostar-lakemedel-pa-recept/

    Så tyvärr verkar du inte komma undan avgiften på 120 kr per gång.


    The Dimitra universe.
  • Fvp
    Pastella skrev 2016-05-16 20:30:25 följande:

    Vi får det visserligen levererat till dörren men vi beralar 120kr per uttag.
    Om du har kvitton från när du köpt Althera utan recept så kan du växla in en ny burk och få pengarna tillbaka.


    Okej så man kan alltså ta tidigare kvitton och nya burkar ifrån recept och lämna tillbaka? Eller fattar jag fel?
  • Fvp
    Dimitra skrev 2016-05-16 20:39:42 följande:

    Om läkemedelsförmånen:

    "Även livsmedel till barn som är under 16 år och har vissa sjukdomar, till exempel glutenintolerans, är subventionerade. Livsmedlen skrivs ut på en så kallad livsmedelsanvisning och man får hämta ut för högst 90 dagar åt gången. Man betalar en egenavgift på 120 kronor varje gång, men denna avgift räknas inte med i högkostnadsskyddet."

    Källa: www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vad-kostar-lakemedel-pa-recept/

    Så tyvärr verkar du inte komma undan avgiften på 120 kr per gång.


    The Dimitra universe.
    Okej, men vad skumt att dom sa så då. Dom pratade om något nytt ifrån årskiftet att all medicinering som var på recept till barn skulle vara gratis och att althera numer klassades som medicinering och inte livsmedel.
  • Pastella
    Fvp skrev 2016-05-16 21:18:31 följande:
    Okej så man kan alltså ta tidigare kvitton och nya burkar ifrån recept och lämna tillbaka? Eller fattar jag fel?
    Ja precis, det tipsade sköterskan om när vi inte hann få nytt recept i tid och behövde Althera. Sen vet jag ju inte om det kanske måste ske inom en viss tid.
  • Pastella
    Carsah01 skrev 2017-06-13 15:40:53 följande:

    Källa ang byte kvitto och få ny burk ?


    Vill du ha källa på att vår sköterska tipsade om att spara kvittot ifall man behöver betala fullpris på apoteket och sedan växla tillbaka eller missförstod jag dig nu?
  • persikofjaril

    Apoteket kan inte göra återköp på sådant som är köpt på recept (det står även på kvittot), men köper du receptfritt så kan du få pengarna tillbaka förutsatt att varan är oanvänd och det inte gått mer än 30 dagar. 

    De flesta mediciner till barn är kostnadsfria sen 1:a januari 2016, dock inte mediciner som inte ingår i läkemedelsförmånen. Inte heller livsmedel, utan där får man, som skrivits tidigare, betala 120 kr för 3 månaders förbrukning. Man kan tycka att läkarna skulle ha koll på detta, men uppenbarligen inte.

  • Anaerob

    Kolla med apoteksgeuppen, beställer vi där enligt livsmedelshänvisningen så får vi varorna hemkörda och utan kostnad. Går jag till apoteken runt omkring oss får jag betala 120 kronor per uttag.

Svar på tråden althera, gratis på recept?