• Anonym (Grodanboll007)

LÄRARE som behöver hjälp med lön!

Hej! Jag är snart nyutexaminerad lärare i åk 7-9 med so ämnen som område. Vad är rimlig lön att begära? Ingen erfarenhet förutom praktik.

Hur mycket kan man få i lön som nyexad i storstad? (Göteborg, Stockholm, Malmö)

Ni som jobbat ett tag, hur mycket har ni i lön och hur lång erfarenhet?

Kan man tjäna mycket pengar som lärare?

Mvh Förvirrad lärarstudent

• Svar på tråden LÄRARE som behöver hjälp med lön!
  • Anonym (lärare)

Gå in på lärarfackens sidor alternativt ring den fackliga representanten som står angiven i annonsen till varje jobb. Man tjänar generellt mer i storstäder men jag vet inte vad ingångslönen är nu. Jag startade på 14600 för 18 år sen. ;)

SO-lärare finns det gott om. Om du inte skulle få jobb till hösten passa på att läsa in fler ämnen, gärna språk och då helst spanska.

• Anonym (lärare)

Nu tjänar jag 34000 i småstad.

• Anonym (.)

Ring lärarförbundets lokala avdelning i den stad du tänkt söka jobb. De har siffror på vad facket/arbetsgivarna i den staden ligger på för cirka-nivå just nu.

• Anonym (!)

Nyexaminerad bryskt ha en ingång på kring 26000 i Gbg. So är inte direkt ett ämne som skolor skriker efter. Har du alla fyra ämnen så är läget bättre att förhandla då det är få so lärare som har det.

• Anonym (NO-lärare)
    Anonym (Grodanboll007) skrev 2016-05-16 19:25:05 följande:
    Hej! Jag är snart nyutexaminerad lärare i åk 7-9 med so ämnen som område. Vad är rimlig lön att begära? Ingen erfarenhet förutom praktik.

Hur mycket kan man få i lön som nyexad i storstad? (Göteborg, Stockholm, Malmö)
    Ni som jobbat ett tag, hur mycket har ni i lön och hur lång erfarenhet?
    Kan man tjäna mycket pengar som lärare?

Mvh Förvirrad lärarstudent
    Själv är jag utbildad inom NO-ämnena och kunde därmed gå in på 30000 som relativt nyutexad i Stockholmsområdet för ett par år sedan. Vet inte hur lönen ligger för SO-lärare, men ni är väl den ämnesgrupp som det finns flest lärare tillgängliga inom för tillfället, så löneläget kanske är något sämre där.

I Stockholm har flertalet skolor i stökiga områden börjar erbjuda riktigt höga löner till utbildade lärare som kan tänka sig att jobba där, så om du kan tänka dig sämre arbetsmiljö så kan du nog få upp lönen en del.
  • Anonym (Eden)

Arbetsmiljön behöver kanske inte vara sämre för att skolan ligger i ett socialt utsatt område? Men däremot är "underlaget" tufft att jobba med kan jag tänka mig. Har själv barn i en skola med många nyanlända och det är... utmanande.

Och ja, det går att ha en bra lön som lärare men då kanske det krävs just att man tar sig an lite svårare utmaningar. Alternativt rör på sig då och då, det är sällan man belönas för att man stannar (och bidrar till stabiliteten på en skola.)
    OM man inte blir förstelärare, att man tar det uppdraget.
    Men de lärare jag känner som valt att bli förstelärare ser lönepåslaget (i vår kommun 10 000kr per månad) som ren övertidsersättning för det är så det har blivit här. Man får ingen extra tid avsatt eller lättnad i sitt vanliga arbete utan förväntas mer eller mindre klara sin vanliga undervisning och sen försteläraruppdraget vid sidan om så att säga.

• Anonym (Specialpedagog)

Läs till 1 år specialpedagogik. Små klasser med fantastiska barn, men krävande. Bra löneläge 40-45 per månad just nu. Kanske något mindre som nyexaminerade.

Denna resurs kommer alltid att efterfrågas och personalomsättningen ganska stor, man måste byta miljö med några års mellanrum för att orka.

Specialpedagog är ett sant hantverk. Alla fixar det inte.

Svar på tråden LÄRARE som behöver hjälp med lön!