Hur sjukskriver jag mig? Pga psykisk ohälsa.
Hej!
Har enda sen 14 års åldern (25 nu) mått dåligt till och från då jag förlorade en familjemedlem i cancer.
Jag utvecklade panikångest och tvångstankar.
Som blev värre för varje år.
De senaste halvåret har det varit som värst då jag är tvungen att utsätta mig för allt jag är rädd för för att kunna ta mig till jobbet, men jag har kämpat på dagligen. Även om dagen har börjat med tårar och slutat med tårar.
Men jag orkar inte kämpa längre. Jag säger inte att jag vill avsluta mitt liv för det vill jag inte. Jag vill leva men inte såhär..
Jag orkar bara inte mer.. Jag vaknar på morgonen när klockan ringer, kämpar för att ta mig ur sängen.. Går in på toan och sätter mig på golvet och bölar.
Tar mig i kragen sätter på en glad "mask" och tar mig till jobbet. Rena helvetet att ta sig dit, jobbigt när jag väl är där för jag måste le och se glad ut hela tiden när man egentligen håller på gå itu inombords. Sen helvetet när man ska ta sig hem igen.. Och det värsta när man väl är hemma, veta att man måste utsätta sig för allt detta imorgon igen.
Jag har arbetat på stället i några år, är fastanställd.
Har berättat för chefen vilka problem jag har och att jag inte mår bra.. Han ska fixa kbt till mig genom jobbet men när jag nämnde sjukskrivning låtsades han som han inte hörde det..
Kan tillägga att jag går på antidepressiva också.
Så efter detta långa förklarande åter till min fråga.
Kan man sjukskriva sig för man är deprimerad?
Hur går jag såfall tillväga?
Har flera gånger varit påväg att säga upp mig.. För jag ej orkar , men man kan ju inte leva utan pengar..
Tacksam för svar! Mvh utmattad tjej..