• Anonym (ångestsuger)

Hur sjukskriver jag mig? Pga psykisk ohälsa.

Hej!

Har enda sen 14 års åldern (25 nu) mått dåligt till och från då jag förlorade en familjemedlem i cancer.

Jag utvecklade panikångest och tvångstankar.

Som blev värre för varje år.

De senaste halvåret har det varit som värst då jag är tvungen att utsätta mig för allt jag är rädd för för att kunna ta mig till jobbet, men jag har kämpat på dagligen. Även om dagen har börjat med tårar och slutat med tårar.

Men jag orkar inte kämpa längre. Jag säger inte att jag vill avsluta mitt liv för det vill jag inte. Jag vill leva men inte såhär..

Jag orkar bara inte mer.. Jag vaknar på morgonen när klockan ringer, kämpar för att ta mig ur sängen.. Går in på toan och sätter mig på golvet och bölar.

Tar mig i kragen sätter på en glad "mask" och tar mig till jobbet. Rena helvetet att ta sig dit, jobbigt när jag väl är där för jag måste le och se glad ut hela tiden när man egentligen håller på gå itu inombords. Sen helvetet när man ska ta sig hem igen.. Och det värsta när man väl är hemma, veta att man måste utsätta sig för allt detta imorgon igen.

Jag har arbetat på stället i några år, är fastanställd.

Har berättat för chefen vilka problem jag har och att jag inte mår bra.. Han ska fixa kbt till mig genom jobbet men när jag nämnde sjukskrivning låtsades han som han inte hörde det..

Kan tillägga att jag går på antidepressiva också.

Så efter detta långa förklarande åter till min fråga.

Kan man sjukskriva sig för man är deprimerad?

Hur går jag såfall tillväga?

Har flera gånger varit påväg att säga upp mig.. För jag ej orkar , men man kan ju inte leva utan pengar..

Tacksam för svar! Mvh utmattad tjej..

• Svar på tråden Hur sjukskriver jag mig? Pga psykisk ohälsa.
  • Kerubmamman

Du kan vara hemma en vecka utan sjukintyg. Sedan går du till din vårdcentral (eller om du har en "fast" läkare som behandlar dig) för att diskutera sjukskrivning. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (sök läkare)

Man sjukskriver inte sig själv. Det är en läkare som sjukskriver. Sedan skall försäkringskassan godkänna sjukskrivningen. Det finns massor av människor som är sjukskrivna för depression. Frågan är om just din depression gör att du inte klarar dina arbetsuppgifter. Generellt sett är det inte bättre att vara sjukskriven vid depression än att jobba. Man blir mer isolerad och har svårt att komma igång igen.
    Hur länge tänker du dig att du behöver vara sjukskriven? Hur många procent? Har du en tanke om att komma tillbaka till 100% efter en viss tid? Frågor som behöver funderas igenom. FK vill helst att sjukskrivningar skall vara tidsbegränsade, med ett tydligt mål att återgå i arbetslivet.

Men, som sagt massor av människor har sjukskrivning för depression. De flesta får detta ordnat av läkare på vårdcentral. Kanske du kan prata med den som skriver ut antidepressiva mediciner till dig?

• Anonym (yber)

Har du tänkt bli långtidssjukskriven?

• Anonym (ångestsuger)
    Anonym (sök läkare) skrev 2016-05-16 21:25:20 följande:

Man sjukskriver inte sig själv. Det är en läkare som sjukskriver. Sedan skall försäkringskassan godkänna sjukskrivningen. Det finns massor av människor som är sjukskrivna för depression. Frågan är om just din depression gör att du inte klarar dina arbetsuppgifter. Generellt sett är det inte bättre att vara sjukskriven vid depression än att jobba. Man blir mer isolerad och har svårt att komma igång igen.

Hur länge tänker du dig att du behöver vara sjukskriven? Hur många procent? Har du en tanke om att komma tillbaka till 100% efter en viss tid? Frågor som behöver funderas igenom. FK vill helst att sjukskrivningar skall vara tidsbegränsade, med ett tydligt mål att återgå i arbetslivet.

Men, som sagt massor av människor har sjukskrivning för depression. De flesta får detta ordnat av läkare på vårdcentral. Kanske du kan prata med den som skriver ut antidepressiva mediciner till dig?

Tack för svar!

Min arbetsuppgift är kassatjänst! Och jag klarar ju det men det är jobbigt för jag mår så dåligt. Att stå i kassan är inte det största problemet, det är att ta sig till jobbet. Att ens få ork att ta sig till jobbet.

Jag skulle kunna tänka mig att sjukskriva mig några månader 100 % för att bara fokusera på KBT och varva ner. Jag har ju konstant ångest och får panikångestattacker dagligen för jag tänker på jobbet.. Jag behöver få känna mig ångestfri ! Det äter upp mig.

Jag ska till läkaren för uppföljning av min medicin om 2 veckor.. Men det känns som en evighet.. Tar det lång tid när / om läkaren sjukskriver mig och försäkringskassan godkänner det?
  • Anonym (sök läkare)
    Anonym (ångestsuger) skrev 2016-05-16 21:35:40 följande:
    Tack för svar!

Min arbetsuppgift är kassatjänst! Och jag klarar ju det men det är jobbigt för jag mår så dåligt. Att stå i kassan är inte det största problemet, det är att ta sig till jobbet. Att ens få ork att ta sig till jobbet.
    Jag skulle kunna tänka mig att sjukskriva mig några månader 100 % för att bara fokusera på KBT och varva ner. Jag har ju konstant ångest och får panikångestattacker dagligen för jag tänker på jobbet.. Jag behöver få känna mig ångestfri ! Det äter upp mig.
    Jag ska till läkaren för uppföljning av min medicin om 2 veckor.. Men det känns som en evighet.. Tar det lång tid när / om läkaren sjukskriver mig och försäkringskassan godkänner det?
    Om läkaren går med på att skicka in ett intyg så brukar det nog ta några veckor innan FK har godkänt det. Detta är ett problem, eftersom den väntetiden är med i din sjukskrivning, och du då är hemma utan att veta om du får ersättning eller inte. Sjukskrivningen gör det ok att vara hemma från jobbet, men klarar du dig ekonomiskt om du inte skulle få några pengar under den perioden? Ibland vill FK även ha kompletterande uppgifter.

Ibland skriver läkare intyg utan att de egentligen tycker det är en bra idé. De intygen blir oftast dåliga. Bra om läkaren håller med om att sjukskrivning just nu skulle vara det bästa för dig. I så fall blir det ett bättre intyg med större chans att det går igenom.

Skulle det vara möjligt för dig att jobba om det fanns ett annat sätt att ta sig till jobbet, tex taxi? Det finns en sådan ruta på intyget att kryssa i.
    Det låter ändå rimligt med ett par månaders sjukskrivning för att därefter börja trappa upp arbetstiden. Kanske även läge för medicinjusteringar?
  • Anonym (sök läkare)

Och... säg inte till läkaren att du vill sjukskriva dig. Kalla det inte "sjukskriva mig". Det heter "bli sjukskriven", eller att säga till läkaren något i stil med "jag undrar över sjukskrivning... jag mår så dåligt av att ta mig till jobbet just nu". "Kan du sjukskriva mig?"

Det är inte du som sjukskriver dig. Det är läkaren som gör det. Du blir sjukskriven.

• Anonym (ångestsuger)
    Anonym (sök läkare) skrev 2016-05-16 21:43:17 följande:

Om läkaren går med på att skicka in ett intyg så brukar det nog ta några veckor innan FK har godkänt det. Detta är ett problem, eftersom den väntetiden är med i din sjukskrivning, och du då är hemma utan att veta om du får ersättning eller inte. Sjukskrivningen gör det ok att vara hemma från jobbet, men klarar du dig ekonomiskt om du inte skulle få några pengar under den perioden? Ibland vill FK även ha kompletterande uppgifter.

Ibland skriver läkare intyg utan att de egentligen tycker det är en bra idé. De intygen blir oftast dåliga. Bra om läkaren håller med om att sjukskrivning just nu skulle vara det bästa för dig. I så fall blir det ett bättre intyg med större chans att det går igenom.

Skulle det vara möjligt för dig att jobba om det fanns ett annat sätt att ta sig till jobbet, tex taxi? Det finns en sådan ruta på intyget att kryssa i.

Det låter ändå rimligt med ett par månaders sjukskrivning för att därefter börja trappa upp arbetstiden. Kanske även läge för medicinjusteringar?

Är jättetacksam för dina svar!

Ekonomiskt hade jag klarat mig ett tag iallafall på sparpengar, sen har sambon jobb också ju. Och vi har diskuterat detta och han har gått med på att stötta ekonomiskt om det skulle behövas.

Jag är ganska säker att min läkare skulle skriva ett bra intyg då han verkar väldigt förstående! Men man vet aldrig. Väntar i alla fall på ny tid, hoppas jag får det nu i veckan.

Det med taxi skulle funka, dock hade det blivit väldigt dyrt då jag har väldigt långt till jobb..
  • Anonym (sök läkare)
    Anonym (ångestsuger) skrev 2016-05-16 22:44:37 följande:
    Är jättetacksam för dina svar!
    Ekonomiskt hade jag klarat mig ett tag iallafall på sparpengar, sen har sambon jobb också ju. Och vi har diskuterat detta och han har gått med på att stötta ekonomiskt om det skulle behövas.

Jag är ganska säker att min läkare skulle skriva ett bra intyg då han verkar väldigt förstående! Men man vet aldrig. Väntar i alla fall på ny tid, hoppas jag får det nu i veckan.

Det med taxi skulle funka, dock hade det blivit väldigt dyrt då jag har väldigt långt till jobb..
    Det är i så fall försäkringskassan som skulle stå för kostnader/alternativa sätt att få dig till arbetet. Tag upp detta med din läkare också. FK kan nog tycka att det är bra att du jobbar, även om de betalar taxi eller liknande dit. Fundera noga över om det skulle vara ett alternativ.
  • Anonym (Ssk)

TS , jag tycker att de är lite väl hårda mot dig i tråden. Jag jobbar som ssk på en vårdcentral och jag tror absolut att du kan bli sjukskriven! Det är inte sunt att gråta varje morgon och kväll som du gör nu. Strongt av dig att fortsätta jobba! Du behöver en kort tids sjukskrivning på 100% för att " ladda batterierna". Sen trappas det upp med 25% och så vidare. Min erfarenhet är att detta tyvärr är vanligt och Försäkringskassan godkänner i 9 fall av 10 sjukskrivning pga depression. Kontakta din vårdcentral imorgon och be om en läkartid. Och som tidigare sagt i tråden så får du vara hemma en vecka utan sjukskrivning. Ta hand om dig!

• Anonym (Psykanställd)

Jag förstår att du mår dåligt och att det nästan känns oövervinnerligt att ta sig till jobbet när du är i en depression. Jag undrar lite över hur du sover på nätterna då det brukar höra ihop med depression att man sover dåligt? Och om du sover dåligt så tappar du energi som du behöver för att orka med dagarna.

Du har ju lyckats kämpa på jättebra trots dina svårigheter. KBT tror jag kan vara till stor hjälp för att du ska komma vidare och din panikångest bli mer hanterbar. Fällan med sjukskrivning är att många med depression och ångest faller än djupare ned och liksom " fastnar " i sitt dåliga mående och det är en stor del av anledningen till att många läkare inte gärna vill sjukskriva. Man vet idag att de flesta med depression i längden mår bättre av att ha rutiner att förhålla sig till och att det är viktigt att inte ha en passiv tillvaro. Kanske kunde du ta upp en halvtidssjukskrivning med din läkare istället. På många arbeten så går det att lägga halvtiden på hela dagar istället för varje dag. Skulle det vara möjligt på ditt arbete? Det blir mer hanterbart för dig om du vet att när jag kommit igenom måndagen så är jag ledig på tisdagen och kan hämta nya krafter. Och även få tid över till KBT. Det skulle innebära att du inte blir passiv men ändå får möjlighet att hämta ny energi.

• Anonym (sök läkare)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-16 23:30:37 följande:
    TS , jag tycker att de är lite väl hårda mot dig i tråden. Jag jobbar som ssk på en vårdcentral och jag tror absolut att du kan bli sjukskriven! Det är inte sunt att gråta varje morgon och kväll som du gör nu. Strongt av dig att fortsätta jobba! Du behöver en kort tids sjukskrivning på 100% för att " ladda batterierna". Sen trappas det upp med 25% och så vidare. Min erfarenhet är att detta tyvärr är vanligt och Försäkringskassan godkänner i 9 fall av 10 sjukskrivning pga depression. Kontakta din vårdcentral imorgon och be om en läkartid. Och som tidigare sagt i tråden så får du vara hemma en vecka utan sjukskrivning. Ta hand om dig!

Vem är hård mot TS? Jag har försökt berätta hur det brukar fungera, och vad jag kan se har TS inte tagit illa upp. Jag jobbar med sjukskrivningar och har således en hel del erfarenhet.

Jag känner inte TS bra nog för att göra en fullständig bedömning. Inte heller har jag sagt att hon inte kan bli sjukskriven, men det är mycket att fundera på, och en sjukskrivning är inte alltid till det bästa vid depression. Detta är ju en sak som är mellan TS och hennes läkare.

Vill man bara bli sjukskriven på obestämd tid för att allt är jobbigt, utan att man är inställd på att det gäller en begränsad tid så är man ofta tillbaka på ruta ett när sjukskrivningen går ut tyvärr.

TS har ju uppenbarligen tankar om vad en sjukskrivning skulle kunna leda till (tex jobba med KBT), och hon skall även fundera över om hon trots allt kan jobba om hon får hjälp att ta sig till jobbet. Det är i så fall att föredra.
  • Anonym (yber)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-16 23:30:37 följande:

Jag tycker du daltar med henne. Hon behöver inte sjukskrivning i första hand utan behandling.
Svar på tråden Hur sjukskriver jag mig? Pga psykisk ohälsa.