• U Bet I Am

    Bara en äggstock, spolning, hittar inget fel på oss, finns det fler?!

    Vi har precis blivit klara med vår utredning och fick provsvaren hos BM idag.

    Det är varken fel på mig eller karln. Hans spermier var av bästa kvalité och mina prover (FSH 5.6) m.m såg bra ut. Ändå blir vi inte gravida hur än vi försöker.

    Jag är 29 och han 34, jag blev oplanerat gravid för 10 år sedan men gjorde då abort. Sen dess har jag aldrig lyckats igen. Inte ens ett missfall eller minsta tecken på en graviditet.

    Under utredningen lyckades de dessutom bara hitta en äggstock. Den dom hittade var förvisso felfri men dom lovade att den andra fanns dör och var felfri då det är de "sjuka" som är lätta att hitta. Är mina möjligheter sämre med bara en? Någon fler som vet med sig att dom bara har en? Och hur kan de bara ta för givet att den andra är bra? Teoretiskt sett vet dem ju inte det.

    Nästa steg är enligt dom IVF. Själv är jag mer inne på att spola äggledarna men dom vägrar utföra det ingreppet då det är förenat med risk för infektioner. Enligt dom spolar man endast någon som blivit opererad eller haft cystor. Jag kan själv inte förstå resonemanget att IVF vore bättre utan att få ha testat spolning då det ju ger oss en chans att lyckas själva. Någon som hört / fått samma svar och blivit nekad spolning?

    Någon med liknande bakgrund som spolat och sedan blivit gravid?

    Sen känns det ju ännu viktigare, om jag nu bara har en att det är öppen passage i den.

    Jag frågade BM hur det kommer sig att en del blir gravida så fort och hon sa att det kan bero på äggkvalitén. Gissar att mina är av sämre kvalité.

    IVF får vi inte börja med före januari 2017.

    Jag har nog sällan varit så ledsen som idag. Jag vill inte vänta längre. Orkar inte bli besviken mer. Det är som om något dör inom mig varje gång mensen kommer. Runt omkring har våra vänner barn 1, 2, 3 och här sitter vi. Frustrerade och ledsna. Jag orkar inte prata med folk, det är ett känsligt ämne och gråten är inte långt borta. Jag känner mig värdelös som kvinna som inte kan få barn. Sambon är mer oberörd och inte alls lika påverkad. Det känns som jag är ensammast i världen. Finns det någon där ute som känner igen sig eller har liknande bra eller dåliga erfarenheter? Jag måste få prata med någon som inte bara säger "ta det lugnt, det kommer sluta stressa" hela tiden...

  • Svar på tråden Bara en äggstock, spolning, hittar inget fel på oss, finns det fler?!
  • Anonym (S)

    Hej!

    Jag lider med dig, har också nyligen fått besked om att det inte kommer att fungera för oss att få barn på naturlig väg.

    Jag har en vän som bara har 1 äggstock och 1 äggledare. Hon har 4 barn :)

    Spolning gjorde jag i samband med min utredning så förstår inte varför dom nekar dig det? Har du gjort på privatklinik eller via vårdcentral?

    Stress har ingenting med möjligheterna att bli gravid eller att behålla ett barn att göra. Så det är bara ignorera såna kommentarer.

  • Pastella

    Jag har visserligen pcos också men även bara en äggledare(den andra opererades bort), efter 2 års försök påbörjade vi utredningen och mannen var ju proppfylld med spermier, min äggledare spolades utan problem men det visade sig att jag inte hade ägglossning. Så under ett par månader fick jag ta pergotime för att framkalla ägglossning. Först enkel, sen dubbel och sist trippel dos men jag fick ingen ägglossning. Så vi gjorde IVF... Misslyckades.. Jag bröt ihop totalt, började tom röka(som jag slutade med 2,5 år tidigare eftersom jag ville ha barn)... Plötsligt var jag gravid månaden efter.... Och han hann knappt komma ut innan jag blev gravid med nästa.. Så en äggledare räcker.

  • U Bet I Am

    Jag har gjort utredningen via landstinget i vår kommun.

    Det förstår inte jag heller. Men det var tydligen bara riskfyllt och förenat med komplikationer så som infektion etc. Spolning gör de endast om man opererat äggstockarna.

    Vad kul med solskenshistorier! :)

    Har du någon teori om varför det plötsligt började att fungera?

  • Anonym (S)

    Vad konstigt. Det nämnde min läkare ingenting om när jag gjorde min spolning. Fick antibiotika efteråt. Jag har inte gjort någon operation eller haft problem tidigare.

    Du kanske ska vända dig till privat? Det finns privatkliniker som går under högkostnadsskydd och kostar som vc.

    Har ni inte pratat om insemination? Finns många saker man brukar få testa innan ivf.

  • U Bet I Am
    Anonym (S) skrev 2016-05-17 15:38:28 följande:

    Vad konstigt. Det nämnde min läkare ingenting om när jag gjorde min spolning. Fick antibiotika efteråt. Jag har inte gjort någon operation eller haft problem tidigare.

    Du kanske ska vända dig till privat? Det finns privatkliniker som går under högkostnadsskydd och kostar som vc.

    Har ni inte pratat om insemination? Finns många saker man brukar få testa innan ivf.


    Ja det verkar ju inte bättre tyvärr. :|

    Insemination? Hur går det till? Är det ett bra sätt?

    Nej dom har endast IVF som lösning vilket jag tycker är helt galet.
  • Yarrow

    Jag har bara en "fungerande" äggstock. Den andra finns där men fungerar inte. Den jag har var inaktiv så fick pergotime för att stimulera i gång ägglossning .

    Spolade äggledaren men, fanns inga stop eller så. Så problemet var ju att jag inte hade någon ägglossning .

    I 5 år stimulerade vi med hormoner. Var för överviktig för IVF. När jag väl lyckades då ner i vikt och vi stod i kö för IVF blev jag gravid med första sonen.

    yay! heja äggstocken liksom :)

    andra sonen kom till med pergotime han med och nu väntar vi tredje som blev till helt naturligt.

  • Anonym (S)
    U Bet I Am skrev 2016-05-17 16:50:09 följande:

    Ja det verkar ju inte bättre tyvärr. :|

    Insemination? Hur går det till? Är det ett bra sätt?

    Nej dom har endast IVF som lösning vilket jag tycker är helt galet.


    Insemination är när spermierna läggs direkt i livmodern, med hjälp av en tunn slang, när du har ägglossning.

    Innan inseminationen prepareras spermierna. Detta innebär att spermierna säras från spermavätskan.

    Detta bör fungera så länge dom inte hittar något fel på er.

    Man kan behöva få hormontabletter innan för att stimulera ägglossningen.

    Konstigt att dom inte har sagt något om det till er. Tycker verkligen ni ska söka er till en privatklinik.
  • Anonym (Jonna)
    U Bet I Am skrev 2016-05-17 14:58:03 följande:

    Jag har gjort utredningen via landstinget i vår kommun.

    Det förstår inte jag heller. Men det var tydligen bara riskfyllt och förenat med komplikationer så som infektion etc. Spolning gör de endast om man opererat äggstockarna. 


    Hej, undrar hur det gått för er? Jag har bara en äggledare (däremot äggstocken kvar) och har precis fått kontakt med en privat klinik som ser ut att kunna spola inom kort. Vilka komplikationer nämnde läkaren? Vad för typ av operation menade de att man måste gjort för att få spola?
Svar på tråden Bara en äggstock, spolning, hittar inget fel på oss, finns det fler?!