• MelinaG

Sex månader, orkar inte hålla huvudet igen

Hej alla!

Min dotter är snart sex månader och har alltid tyckt om att ligga mycket på mage och titta sig omkring och leka. Så har det varit sedan hon föddes och hon har i princip också alltid kunnat hålla nacken. När hon var tre månader kunde hon säkert ligga ca 40 minuter på mage utan att klaga (hon blev arg om man lade henne på rygg). Nu helt plötsligt så har hon börja "tappa" huvudet igen när hon ligger på mage. Det är som att  hon inte orkar igen. Och så ligger hon med näsan i mattan, varför gör hon så? Är det någon mer som har haft det så eller är det något fel?

Det gör mig orolig att något skulle vara fel och dessutom så är det jobbigt eftersom hon blir frustrerad och ledsen och inte vill ligga där mer än kanske max fem minuter.

• Svar på tråden Sex månader, orkar inte hålla huvudet igen
  • Påven Johanna

Ett barn som tappar en färdighet det tidigare haft går man till läkaren med. Har du kontaktat BVC?

• Vanja

Men som jag förstår har hon tidigare hållt upp huvudet? Då vet du ju att hon kan tänker jag.. Kan det vara så att hon lärt sig att det är skönt att ligga med huvet, att hon är lite bekväm? Har du frågat på BVC? Om du är orolig så kan det ju vara skönt att få ett professionellt utlåtande?

• MelinaG
    Påven Johanna skrev 2016-05-17 09:44:57 följande:

Ett barn som tappar en färdighet det tidigare haft går man till läkaren med. Har du kontaktat BVC?

Tack för svar. Nej, jag har inte kontaktat BVC (bor inte i Sverige och har ingen motsvarighet till det här). Men jag får höra mig för med läkaren, blir väldigt orolig av det.
  • MelinaG
    Vanja skrev 2016-05-17 09:46:00 följande:

Men som jag förstår har hon tidigare hållt upp huvudet? Då vet du ju att hon kan tänker jag.. Kan det vara så att hon lärt sig att det är skönt att ligga med huvet, att hon är lite bekväm? Har du frågat på BVC? Om du är orolig så kan det ju vara skönt att få ett professionellt utlåtande?

Tack för svar. Ja, hon har tidigare klarat det jättebra, det är just det som gör mig orolig, att hon helt plötsligt inte kan det nu.

Nej, det är inte att hon tycker att det är skönt, hon liksom "tappar" huvudet helt så att ansiktet falller i golvet. Ser till att ha filtar under så att det inte gör ont, men hon blir ändå väldigt ledsen när hon ligger med ansiktet rakt ner i golvet, så det slutar alltid med att jag måste plocka upp henne.
  • Vanja

Ring sjukvårdsupplysningen alt en barnavårdscentral i Sverige? O se vad dom säger iaf..

• Ramborg
    Påven Johanna skrev 2016-05-17 09:44:57 följande:

Jag håller med. Hade också kontaktat sjukvården.

Hoppas det inte är något!
    42.
  • Mooomin

Jag vet att det nämndes i appen "wonder weeks", i en av utvecklingsfaserna att man kunde behöva stödja bebisens huvud mer igen.. Men den fasen inträffar i regel mellan v 14-19. Fast det är ju olika för alla. Läs på lite om de olika faserna och kolla om det kan stämma, men kolla även upp det på bvc eller hos barnläkare!

• mammalovis

Hur fungerar det när hon sitter/står i knät? Orkar hon då?

Min lille gillar mindre att ligga på golvet överhuvudtaget, han vill sitta eller stå upp sedan ca 6 månader, är drygt 7 nu. Att lära sig rulla är han inte det minsta intresserad av. Han ligger på magen och spänner sig i en båge uppåt och är jättearg. Han lägger nog oftast ner huvudet av frustration att han inte lyckas med det han vill. Sitter han upp så kan han lägga sig bakåt på rygg och bli skitförbannad för vem sa att han vill ligga?

• MelinaG
    Liten ekorre skrev 2016-05-17 10:36:21 följande:

Min äldsta son gjorde så ett tag innan han lärde sig att dra sig framåt.

Åh, tack, känns skönt att veta att det kanske inte behöver vara något konstigt.
  • Påven Johanna
    MelinaG skrev 2016-05-17 16:17:57 följande:
    Åh, tack, känns skönt att veta att det kanske inte behöver vara något konstigt.
    Det kan vara på alla de sätt som nämns här men nöj dig inte med det utan kolla upp det hos läkare. Det ska man alltid göra när spädbarn förlorar en förmåga de tidigare erövrat. 
  • EmiliaY

Hur har det gått för er?

Har en dotter med likande problem och undrar därför vad som hände sen

• MelinaG

Otroligt sent svar hör, men tänkte om någon mer hittar tråden här :) Jag har en glad liten frisk snart 3-åring så det var ingen fara. Som någon annan skrev så var det i vårt fall bara att hon försökte krypa, men kunde inte.

Svar på tråden Sex månader, orkar inte hålla huvudet igen