• ncgbg

Hur stor är risken att få inbrott efter borttappade nycklar?

Jag har tappat bort mina nycklar, på nyckelknippan satt min jobbnyckel, hemmanyckel samt nyckeln till allmänrummen i lägenhetshuset (tvättstugan, vinden, porten). 

Har låst upp dörren med hjälp av låssmed och har extranycklar hemma så det är inga problem. Jag undrar bara hur stor risken är att någon kan bryta sig in här eller ännu värre, på jobbet? Vill verkligen inte behöva säga till min arbetsgivare att jag tappat nyckeln och tänkte bara kopiera upp en ny. Det står ingen adress eller liknande på nyckelknippan och nyckeln till jobbet är inte originalnyckeln. Finns det fortfarande möjlighet för en tjuv att på något sätt kunna få tag på min adress/jobbadress genom nycklarna??? Nyckeln till allmänrummen är inte heller original, men ser rätt speciell ut, så undrar samma där. Har otroligt mycket ångest för detta och vill bara kunna kopiera upp nya nycklar och gå vidare med livet.

• Svar på tråden Hur stor är risken att få inbrott efter borttappade nycklar?
  • Vickisen

Har du "tappat" nycklarna eller blev de "stulna"? I det senare fallet kan det ju vara så att tjuven vet vem du är, följt efter dig eller kommer att känna igen dig och på så sätt kan ta reda på vem du är. 

Har du hört hos polisen om de kommit tillrätta? 

För egen del skulle jag aldrig chansa med nycklar på vift. Det blir dyrt, men får bli en dyr läxa. Annars riskerar du att vara ansvarig för inbrott i din egen lägenhet, ditt och dina grannars förråd, inbrott i grannars lägenheter och inbrott på din arbetsplats. Det kan bli ännu värre för ditt samvete och ekonomiskt då försäkringen antagligen inte täcker då inbrott skett med nycklar - d.v.s. dina nycklar.

• Anonym (Hej)

Frågan är om du bara får kopiera av jobbnyckeln, det finns nog regler för sådant. Alltså en seriös nyckelkopierare kommer säkert be om intyg att det är ok att du kopierar den. Annars skulle ju "alla" kunna springa runt och kopiera nycklar och arbetsgivaren skulle helt förlora kontrollen över antal nycklar som finns.
    Likaså med lägenhetsnyckeln, tror inte att du bara kan gå och kopiera den heller, och även om du klarar dig med extranyckeln så måste du ha alla nycklar den dagen du flyttar.

Mitt råd är att säga som det är till din arbetsgivare och till din hyresvärd. Det borde ju finnas någon slags försäkring så att det inte blir så dyrt att byta lås om det behövs.

Svar på tråden Hur stor är risken att få inbrott efter borttappade nycklar?