• Karpet

Hur funkar det här med 75% avklarade studier för att få fortsatt studiestöd fr. CSN?

Är det 75% av kurserna den senaste terminen man måste ha minst 75% avklarat eller är det senaste läsåret? Kanske är det t.o.m totala universtitetstiden det räknas på?

Så om man har läst i, låt oss säga, 2 år och har 100% avklarade kurser första året,men sedan under år 2 klarar man bara 50% av studierna. De övriga 50% har man underkänt på.
    Blir man då av med rätten att få studiestöd från CSN om man vill läsa något annat år 3?

• Svar på tråden Hur funkar det här med 75% avklarade studier för att få fortsatt studiestöd fr. CSN?
  • Meria

Har för mig att första året ska man klara 25p på ett helt läsår för att få CSN. Efter det är det 30p som gäller, för ett läsår. Du kan alltså bli nekad CSN, om du inte har en bra förklaring till varför du fick (20p antar jag?). Kan du inte tenta upp i sommar, så du får 30p? Lycka till!

• Meline

Vad jag vet så är det 75% för senaste perioderna du sökte för, dvs om du sökte för två terminer på 40p måste du klara 30, om du sökte för en termin måste du klara 15 poäng.

Om du har sökt studiemedel för hela år två samtidigt så är 50% inte tillräckligt (det hade det inte varit om du bara sökt för en termin heller).

• Karpet

Okej, så i mitt fall som läser kurser så gäller det, det senaste året antar jag.

Meria

Jo, jag kan tenta upp det i sommar, men det är så att omtentan sammanfaller med vårt bröllop Fast som det ser ut nu så klarar jag 75% ändå, fast jag har 3 tentor kvar den här terminen och det är dem jag oroar mig för. Eftersom jag inte har råd att inte klara en till.

• 201201232

Det är 75 % totalt. Jag klarade mig på den regeln förut så jag har lite koll... =)

• Karpet

snuttepuffan

Läste du fristående kurser då eller program?

• HugoochVilma

Japp, jag vet också att det är 75% totalt, oavsett vad du läst (fristående kurser eller program). Så om du har läst heltid i 2 år = 80 poäng totalt behöver du ha klarat 60 poäng av de för att få fortsatt studiemedel.

Hoppas att det går bra !

• Meria

Karpet: men då får du helt enkelt smita från bröllopet och gå och göra tentan. nejdå, hoppas det går bra för dig!

• Karpet

meria

Ja, eller hur Det måste ju vara den bästa lösningen.

Emelielundin

Det låter bra det du skrev. Det var precis det jag ville höra

• stenfalk

Måste fråga då. Om jag läser heltid och klarar 40 poäng första året, räcker det då att jag klarar 20 poäng nästa år för att få fortsatt studiemedel, så att det hela tiden är 75% av det totala som gäller. Eller är det 75 % per år?

• HugoochVilma

Om man inte klarar kriteriet 30 poäng/år (eller 15 poäng föregående termin) så kollar de på HELA studietiden vilket då innebär att om man läst 2 år så ska man ha klarat 75% av 80 poäng (som jag skrev), så för att svara på din fråga Stenfalk: Ja, då räcker det att du klarar 20 poäng under andra året.

Det allra bästa är ju att ringa och prata med Csn så vet man helt säkert vad som gäller.

• Maerion

Pratade med CSN idag, och det där med 30 poäng per år är inte hugget i sten.. De gör en personlig bedömning om studieförmåga och om man har något skäl för missade poäng. Ring kundtjänst, de var jättetrevlige mot mig!

Svar på tråden Hur funkar det här med 75% avklarade studier för att få fortsatt studiestöd fr. CSN?