• dreaming1

gulkroppscysta + gravid??

Hej.
    I Mars var jag inne på akuten pga magsmärtor av bara helvete och gynekologen upptäckte då en cysta på vänstra äggstocken. Några veckor efter det kom min mens igång och efter det har jag inte haft några problem alls.

Jag fick min andra mens igår efter att den varit försenad i 19 dagar. (hade alltså ingen i april.)

Idag var jag inne på gyn igen och kollade och då hade det kommit en till cystan den andra försvann men hade kommit en igen.
    Som han säger kallas för gulkroppscysta.

Jag var så nervös så jag glömde fråga honom så jag frågar er nu, vas ni tror.

Påverkar gulkroppscysta att bli gravid?
    Vi försöker bli gravida men blir det ännu svårare nu när jag fått gulkroppscysta då och då??

• Svar på tråden gulkroppscysta + gravid??
  • Mightmare

Det verkar av vad jag har läst faktiskt lättare att bli gravid om man har gulkroppscystor. De utsöndrar något slags hormon som hjälper en graviditet att stanna i livmodern och minskar risken för missfall... om jag förstått det rätt. Har också hört om flera som blivit gravida och kommit in för tidigt vul och då har de sett gulkroppscysta också. Tror att det är så att när ägget lossnar så stannar äggblåsan kvar ett tag just pga att avsöndra hormoner om ägget blir befruktat och en gulkroppscysta är en sådan äggblåsa som tagit in lite vätska och blivit förstorad samt stannar kvar längre. De brukar krympa/försvinna när man får mens.

• dreaming1
    Mightmare skrev 2016-05-17 15:04:56 följande:

Det verkar av vad jag har läst faktiskt lättare att bli gravid om man har gulkroppscystor. De utsöndrar något slags hormon som hjälper en graviditet att stanna i livmodern och minskar risken för missfall... om jag förstått det rätt. Har också hört om flera som blivit gravida och kommit in för tidigt vul och då har de sett gulkroppscysta också. Tror att det är så att när ägget lossnar så stannar äggblåsan kvar ett tag just pga att avsöndra hormoner om ägget blir befruktat och en gulkroppscysta är en sådan äggblåsa som tagit in lite vätska och blivit förstorad samt stannar kvar längre. De brukar krympa/försvinna när man får mens.

Jaha okej! Då håller jag tummarna.
    Tack för ditt svar
Svar på tråden gulkroppscysta + gravid??