• Anonym (Vita fläckar!)

HJÄLP! Blekt tänder :-(

HJÄLP!

Jag har blekt tänderna hemma med ett hemmablekningskit. Det har fått bra omdömen och ska vara skonsamt mot tänder och tandkött (ingen peroxid).

Blekte 55 min igår och har nu blekt 55 min idag. När jag tog bort tandskenan precis så är det kritvita fläckar på mina hörntänder! Kan tillägga att dessa varit som mest "missfärgade". Kommer jag se ut såhär nu?!

Någon annan som upplevt något liknande?! Gick det bort? Ska jag avbryta tandblekningskuren eller bör jag fortsätta (d.v.s. går bort vid fortsatt behandling)?

Jag har inga ilningar eller liknande. Men fläckarna... det ser ut som kalkavlagringar på tänderna. Ser helt sjukt ut. Precis ringt kundtjänst som skulle höra av sig igen.

• Svar på tråden HJÄLP! Blekt tänder :-(
  • Anonym (Vita fläckar!)
    Snövits skrev 2016-05-17 13:17:03 följande:

Men dina hörntänder ser väl ingen?

De syns ju så fort man öppnar munnen!
  • Anonym (Vita fläckar!)

Ok, googlade runt lite nu i min panik och om jag googlar "vita fläckar tandblekning" får jag upp massor av bilder på folk med exakt likadana fläckar som jag har fått nu, men många har fått dem på alla tänder... Får se om jag vågar fortsätta med blekningen eller om jag väntar och ser om det här går över. Ska tydligen kunna ta upp till 2 veckor innan de försvinner helt. 

Saken är bara den att den här blekgelen jag har ska inte innehålla peroxid och det är tydligen vanligt i samband med just blekgel med peroxid dessa fläckar uppträder. Får se vad kundtjänst säger när de ringer tillbaka - om de gör det...

• Anonym (A)

Jag tycker du ska sluta genast och gå till en tandläkare eller tandhygienist för bedömning. Det är de enda tänder du har så förstör dem inte med hemmablekningar.

• Mooomin
    Snövits skrev 2016-05-17 13:17:03 följande:

Men dina hörntänder ser väl ingen?

De syns ju på alla!? Hörntänderna är tänderna bredvid de fyra framtänderna, inte tänderna längst bak!
  • Anonym (Vita fläckar!)
    Anonym (A) skrev 2016-05-17 14:06:08 följande:

Jag tycker du ska sluta genast och gå till en tandläkare eller tandhygienist för bedömning. Det är de enda tänder du har så förstör dem inte med hemmablekningar.

Du har rätt, jag kommer absolut inte att bleka dem mer nu. Väntar på att kundtjänsten ska ringa, men de hade tydligen aldrig fått någon fråga tidigare där en av deras kunder fått "vita fläckar" på tänderna... Jag kan tänka mig att avvakta en vecka eller max två och se om det blivit "bättre" eftersom det trots allt verkar vara en "vanlig" biverkning vid blekning av tänder efter att surfat runt lite, annars måste jag givetvis kontakta min tandläkare!

Om någon har upplevt något liknande får ni gärna skriva!
  • Anonym (Vita fläckar!)

Oj, tittade i spegeln nu och på den ena hörntanden har det nästan gått tillbaka helt redan *pust*. Men den andra hörntanden syns det fortfarande på.. :-/ Får se om det går tillbaka på den också under dagen! Usch ja, blir nog ingen mer blekning sen... inte innan jag pratat med tandläkaren.

• Anonym (well)
    Anonym (Vita fläckar!) skrev 2016-05-17 14:18:32 följande:
    Du har rätt, jag kommer absolut inte att bleka dem mer nu. Väntar på att kundtjänsten ska ringa, men de hade tydligen aldrig fått någon fråga tidigare där en av deras kunder fått "vita fläckar" på tänderna... Jag kan tänka mig att avvakta en vecka eller max två och se om det blivit "bättre" eftersom det trots allt verkar vara en "vanlig" biverkning vid blekning av tänder efter att surfat runt lite, annars måste jag givetvis kontakta min tandläkare!

Om någon har upplevt något liknande får ni gärna skriva!
    Klassiskt det där med "det har vi aaaaaldrig hört talas om". Kvalificerat struntprat!
  • Topcom

Det är helt normalt, får alltid så när jag bleker. Det går tillbaka av sig själv efter några timmar/nån dag.

• Anonym (kokej)

Får man fråga vad det är för märke på blekningen? Är nyfiken på om det ändå inte är väteperoxid du blekt med?

• Anonym (Vita fläckar!)
    Topcom skrev 2016-05-17 14:34:39 följande:

Det är helt normalt, får alltid så när jag bleker. Det går tillbaka av sig själv efter några timmar/nån dag.

Tack för att du delade med dig!

Det har gått tillbaka mer eller mindre helt nu! Kanske jag vågar bleka dem några ggr till... 

Ca 2 timmar efter...

Fick ni se mina snea gula tänder också haha
  • Anonym (Vita fläckar!)
    Anonym (kokej) skrev 2016-05-17 15:10:56 följande:

Får man fråga vad det är för märke på blekningen? Är nyfiken på om det ändå inte är väteperoxid du blekt med?

Ja visst, tänkte att jag inte skulle göra "gratis reklam" eller smutskasta något märke, men allt verkar ju vara som det ska nu. Jag har använt Dentaworks.
  • Anonym (kokej)

Försökte kolla vad de innehöll, men det går inte att inte innehållsförteckning någon stans.

• Anonym (kokej)

Hittade innehållet i DentaWorks blekgel nu. Det innehåller karbamidperoxid som tada... när det bryts ner bildar väteperoxid.

• Anonym (Vita fläckar!)
    Anonym (kokej) skrev 2016-05-17 15:46:16 följande:

Hittade innehållet i DentaWorks blekgel nu. Det innehåller karbamidperoxid som tada... när det bryts ner bildar väteperoxid.

Ahaa, tack så mycket för luskandet! Ja, tydligen så var ju det här vanligt för blekning med perioxid. Då vet jag faktiskt inte om jag vill fortsätta bleka tänderna.. Kanske sparar resten av gelen till i höst då jag träffar min tandläkare och pratar med honom. Men han verkar inte vara något fan av blekning då jag nämnt en gång tidigare att jag funderade på att bleka gaddarna och han sa bara att jag inte behövde det.
  • Anonym (kokej)
    Anonym (Vita fläckar!) skrev 2016-05-17 15:53:40 följande:
    Ahaa, tack så mycket för luskandet! smile1.gif Ja, tydligen så var ju det här vanligt för blekning med perioxid. Då vet jag faktiskt inte om jag vill fortsätta bleka tänderna.. Kanske sparar resten av gelen till i höst då jag träffar min tandläkare och pratar med honom. Men han verkar inte vara något fan av blekning då jag nämnt en gång tidigare att jag funderade på att bleka gaddarna och han sa bara att jag inte behövde det.
    Jag jobbar som tandläkare. Det går inte att bleka tänder om man inte använder sej av väteperoxid eller produkter som omvandlas till väteperoxid vid nedbrytning. Anledning till att din tandläkare inte är så förtjust i tandblekning är antagligen av samma orsak som jag inte är det. Väterperoxid är cancerogent, alltså cancerframkallande. När man bleker tänder med gel i gelskenor går det inte att undvika att det kommer ner en liten mängd gel i magtarmkanalen. Hur det påverkar vet man inte, men att sälja på patienter produkter som man vet är cancerogena är inget man vill göra. Speciellt inte till unga individer även om  det är ett lätt sätt att tjäna pengar på. Använder man dessutom skenor om är prefabricerade, alltså inte skenor om är utformade efter ens egna tänder så läcker det mer gel, som man sväljer ner.

• Anonym (Vita fläckar!)
    Anonym (kokej) skrev 2016-05-17 16:17:15 följande:
    Jag jobbar som tandläkare. Det går inte att bleka tänder om man inte använder sej av väteperoxid eller produkter som omvandlas till väteperoxid vid nedbrytning. Anledning till att din tandläkare inte är så förtjust i tandblekning är antagligen av samma orsak som jag inte är det. Väterperoxid är cancerogent, alltså cancerframkallande. När man bleker tänder med gel i gelskenor går det inte att undvika att det kommer ner en liten mängd gel i magtarmkanalen. Hur det påverkar vet man inte, men att sälja på patienter produkter som man vet är cancerogena är inget man vill göra. Speciellt inte till unga individer även om  det är ett lätt sätt att tjäna pengar på. Använder man dessutom skenor om är prefabricerade, alltså inte skenor om är utformade efter ens egna tänder så läcker det mer gel, som man sväljer ner.
    Jaha, tack så mycket för dina svar! Vet du kanske då vad det beror på att man får sådana där vita fläckar vid tandblekning (torkar tanden ut där eller något liknande)? Försvinner de "alltid" eller finns det fall där patienter får vita fläckar som sedan sitter kvar?

Står nu o valet och kvalet om jag ska våga göra några blekningar till men kanske under kortare tid.. Har inte upplevt något annat negativt, inga ilningar, ingen torrhet i tänder/mun, gjorde inte alls ont i tandköttet eller något. 
  • Anonym (Undring)
    Anonym (kokej) skrev 2016-05-17 16:17:15 följande:

Kan man göra tandblekning även om man har väldigt tunn emalj, på vissa tänder syns det gula under? Har även några missfärgningar och "läkta" hål (enligt tandläkaren).

Kommer isåfall göra det hos tandläkaren.
Svar på tråden HJÄLP! Blekt tänder :-(