• Kitanan

Pratar för lite

Hej! 
    Jag har en sambo som blir frustrerad på mig för att jag pratar för lite. Han upplever det som att han ofta för monolog och som att jag, på sin höjd, artighetsnickar någon gång ibland. 
    Jag har alltid varit en tystlåten person men jag tycker ändå om att diskutera och tycker det är kul att vända och vrida på olika problem. På sistone tycks jag dock ha tappat denna förmåga, iallafall i samtal med min sambo. Jag vet inte vad det beror på. Kanske kan det handla om tappat självförtroende eller om något i vår relation som gör att det blir så?
    Vad ska/kan jag göra för att ändra på detta beteende? 
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pratar för lite
  • Kitanan

Om det vore så enkelt hade jag naturligtvis inte startat den här tråden. Jag har försökt att ändra mig men det har visat sig vara väldigt svårt. Jag vet egentligen inte varför. Så det jag egentligen vill ha tips om är alltså mer hur jag skapar förutsättningar inom mig själv och inom förhållandet för att jag ska vilja prata, berätta och diskutera olika saker med min sambo. 

• Svennis

Följer.

Det har blivit lite av samma problem här. Vi upplever båda att den andra inte lyssnar och att vi håller monologer.

• Pontus92

Det lättaste sättet att föra en dialog med någon är att ställa följdfrågor och ta intresse i samtalsämnet, svårare än så är det inte. Är du entusiastisk och är genuint intresserad i ämnet kan man snacka om foppatofflor och ha världens bästa diskussion.

Om du behöver öva, gå ut på någon krog och snacka med alla du kan träffa. Det var så jag lärde mig, funkade riktigt bra.

• Annelie 76

Din sambo kanske behöver vara tyst ibland. Är man tystlåten blir man ännu mer tyst om nån annan ständigt håller låda och inte lyssnar.

Svar på tråden Pratar för lite