• Anonym (TS)

Hur gör jag för att få ett tidigt ultraljud?

Hejsan allesammans!

Jag har lite frågor kring ultraljud och hoppas att någon med erfarenhet kan hjälpa mig.

Jag är i vecka 7 nu och ska om ca 2 veckor på mitt hälsosamtal, detta är första barnet, första graviditeten så man har ju många frågor!

När jag ringde till mvc förra veckan förstod jag att de bara använder sig av ul i vecka 18, men jag undrar hur man gör för att få ett tidigare. I typ vecka 12.

Jag är redan orolig för MA, och skulle inte klara av att gå halva graviditeten och sen få reda på att det inte finns något liv där inne ..

Jag har dessutom haft bruna flytningar vilket bara gör mig mer orolig!

Så hur gjorde ni? Gjorde ni det privat? Tjatade ni till er det?

• Svar på tråden Hur gör jag för att få ett tidigt ultraljud?
  • Anonym (Jo)

Vill du ha ett tidigt ul får du vackert pröjsa det själv. Ditt landsting, deras regler.

Har du inte haft missfall tidigare så varför oroa dig? Du stressar bara dig själv och stressar kroppen i onödan.

Varför ska du tjata dig till ett ul? Ta tid från ngn som verkligen behöver det.

Andas ut istället och var glad över ditt plus, majoriteten går det alldeles utmärkt för. Inget säger att graviditeten går bättre bara för du gör ett tidigt ul.

• Anonym (Blä)

Du vet att ultraljud (flera) oxå innebär vissa risker, du som är rädd för att det ska hända något tänkte jag!?

• Anonym (Ja)

Beroende på mvc så borde det gå tänker jag. Väldigt stark oro hos dig borde räcka tycker jag... Mitt första mvc var privat och där gjorde de alltid ett tidigt också, för att fastställa graviditeten. Sedan gjorde vi kub i v 13 (ska du göra det?) så då är det ju ett till där... Och så rutinultraljudet då i v 18-20.

På mitt nästa mvc (ej privat) fick jag direkt ett tidigt (vaginalt) ultraljud för att jag var allmänt nojig över att det skulle vara tvillingar. I v 9-10 någonting. (Det var det givetvis).

Prata du med dem igen.

Och förresten så har jag gjort ultraljud även på gynakuten pga blödningar i tidig graviditet. Inget de tjafsade om heller... Förstår inte varför det ska vara så svårt på vissa ställen? Maskinen står där, det tar ett par minuter...

• Anonym (Ja)

Nej det där stämmer inte. På riskgraviditet gör de enormt många. På mig varannan dag en period.

Anonym (Blä) skrev 2016-05-17 23:27:37 följande:

Du vet att ultraljud (flera) oxå innebär vissa risker, du som är rädd för att det ska hända något tänkte jag!?

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2016-05-17 23:19:30 följande:

Vill du ha ett tidigt ul får du vackert pröjsa det själv. Ditt landsting, deras regler.

Har du inte haft missfall tidigare så varför oroa dig? Du stressar bara dig själv och stressar kroppen i onödan.

Varför ska du tjata dig till ett ul? Ta tid från ngn som verkligen behöver det.

Andas ut istället och var glad över ditt plus, majoriteten går det alldeles utmärkt för. Inget säger att graviditeten går bättre bara för du gör ett tidigt ul.

Jag har absolut inga problem med att betala det själv. Tycker du är väldigt otrevlig när jag bara ville veta hur andra har gjort.

Jag oroar mig för min mormor, mamma, och syster har alla haft mellan 2-5 missfall innan de fick behålla barnet.

Och självklart skulle jag inte tjata mig till det, tar det hellre privat och betalar för det.
  • Anonym (m)

Be att få göra KUB-test (om du vill) så ingår ultraljud. Annars är det sannolikt privat som gäller, men du kan ju alltid fråga vid inskrivningen.

• Mollan79

I Karlstad kommun erbjuds ett tidigt ul om man inte vill göra kub, det verkar vara olika mellan landstingen.
    Prata med bm om vad som gäller i din.
    Men de flesta går det ju bra för så grattis, du väntar barn inte missfall. Kram o lycka till

• Anonym (Blä)
    Anonym (Ja) skrev 2016-05-17 23:36:19 följande:

Nej det där stämmer inte. På riskgraviditet gör de enormt många. På mig varannan dag en period.

Fast om du läser på lite om ultraljud så kommer du se. Det säger ju bm oxå..
  • Anonym (m)
    Anonym (Blä) skrev 2016-05-18 08:07:18 följande:
    Fast om du läser på lite om ultraljud så kommer du se. Det säger ju bm oxå..

Läser man på lite kommer man fram till "Det finns i dag inga vetenskapliga belägg för att rutinmässiga ultraljudsundersökningar medför en biologisk risk för vare sig mor eller foster."

Har du en länk som visar motsatsen?
  • Anonym (X)

Har oxå hört att det inte finns bevisat att mng ul skadar barnet

Svar på tråden Hur gör jag för att få ett tidigt ultraljud?