• Sallysally

Hjälp- simkort osv

Dum fråga för många men jag har en iögonenfallande jag använder och gillar men vill börja använda en ny mobil jag fått då bindnibgstiden tog slut. Vill alltså använda den gamla jag har och den nya samtidigt. Vill bl.a. Fotografera med den nya

Kan jag köpa ett simkort till den? Var? Va kostar det?

Har iPhone nu och det är samsung- om jag för över och använder den nya får jag över allt från iPhone till samsung via iTunes då?

Oteknisk mamma

• Svar på tråden Hjälp- simkort osv
  • Lena

Vill du ha den som telefon eller bara fota med den?

• Carambolan

Menar du att du vill ha samma abonnemang i båda? Samma telefonnummer osv? Då beställer du ett tvilling-sim från din operatör, så kan du ringa och surfa från båda telefonerna och det dras från samma pott.

Om du inte vill ha samma nunmer på båda är det bara att gå in på närmsta kiosk och köpa ett kontantkort.

• StevenDiese

På comviq kan man beställa ett kontantkort gratis.

• Sallysally

Har iPhone nu och den nya är en samsung galaxy.

Kan jag ha samma innehåll på båda telefonerna alltså bilder kontakter etc om jag har igång båda och för över via iTunes till den nya? Alltså att allt e likadant i båda bara de att jag har kontantkort till den ena istället och abonnemang på den gamla. ?

• Fia 28
    Sallysally skrev 2016-05-18 11:43:32 följande:

Kan jag ha samma innehåll på båda telefonerna alltså bilder kontakter etc om jag har igång båda och för över via iTunes till den nya? Alltså att allt e likadant i båda bara de att jag har kontantkort till den ena istället och abonnemang på den gamla. ?

Man kan väl inte koppla en android telefon till itunes?
  • flygrl
    Sallysally skrev 2016-05-18 07:04:19 följande:

Dum fråga för många men jag har en iögonenfallande jag använder och gillar men vill börja använda en ny mobil jag fått då bindnibgstiden tog slut. Vill alltså använda den gamla jag har och den nya samtidigt. Vill bl.a. Fotografera med den nya

Kan jag köpa ett simkort till den? Var? Va kostar det?

Har iPhone nu och det är samsung- om jag för över och använder den nya får jag över allt från iPhone till samsung via iTunes då?

Oteknisk mamma

I iPhone finns en speciell app för överföra innehåll mm från en Android lur till iPhone. Den e alltså till för och underlätta för den som haft Android men nu skaffat en iPhone. Finns det kanske en sån funktion fast "åt andra hållet" dvs iPhone --> Android?

Själv kör jag iPhone och använder min nya SE med abonnemanget och min gamla 5S utan sim-kort. 5s funkar ju fint till allt via wifi utom ringa. Kameran kan ju användas överallt och sen överföra bilderna när wifi finns.

Man kan ju också skapa internet anslutning till en mobil utan sim-kort via internetdelning från mobil med sim. Och så finns möjligheten med kontantkort som du ju kan fixa via operatören eller på tex Pressbyrån mfl ställen.
  • sportpappa
    Sallysally skrev 2016-05-18 11:43:32 följande:

Enklast så använder du några av Googles tjänster för att synkronisera bilder, kontakter etc. mellan telefonerna. iTunes använder du inte till en telefon med Android. På Android sköter Google det mesta med fördelen att du även kan använda det på din iPhone.

Google Photos för att hantera bilder. Finns app till iPhone.
    Google Contacts för kontakter - support.google.com/mail/answer/2753077
  • sportpappa
    Sallysally skrev 2016-05-18 07:04:19 följande:

Vad är anledningen till att du vill behålla den gamla telefonen? Så gott som allt går ju att göra med den nya och då slipper du ha dubbla abonnemang och bära omkring på två telefoner.
  • Sallysally
    sportpappa skrev 2016-05-18 16:37:25 följande:

Vad är anledningen till att du vill behålla den gamla telefonen? Så gott som allt går ju att göra med den nya och då slipper du ha dubbla abonnemang och bära omkring på två telefoner.

Är alltid lite rädd för nya mobiler och att förlora saker.. Foton filmer mest.

Nu läser jag ovan att iTunes ej överför till samsung så då blir de desto tuffare att ge upp den gamla ..
  • sportpappa
    Sallysally skrev 2016-05-18 18:13:46 följande:
    Är alltid lite rädd för nya mobiler och att förlora saker.. Foton filmer mest.

Nu läser jag ovan att iTunes ej överför till samsung så då blir de desto tuffare att ge upp den gamla ..
    Just av den anledningen borde du sluta med iTunes för foton och filmer inte är lika enkelt flyttbara som från Google Photos och alla andra tjänster. Apples format och appar fungerar jättebra så länge man gör precis som de vill och stannar hos dem, men det blir krångligt om man vill göra något utanför deras ramar.

Nu har du båda telefonerna så då kan du testa att ordna lösningar som fungerar på båda telefonerna och för framtiden. Jag tycker det är bäst att använda en lösning som synkar allt mellan alla telefoner, surfplattor och datorer som du använder. Då behöver du inte tänka på vilken enhet du använder eller fundera på huruvida iTunes synkar mot olika mobiler och vad som faktiskt går att överföra.
  • Sallysally
    sportpappa skrev 2016-05-18 19:10:50 följande:

Just av den anledningen borde du sluta med iTunes för foton och filmer inte är lika enkelt flyttbara som från Google Photos och alla andra tjänster. Apples format och appar fungerar jättebra så länge man gör precis som de vill och stannar hos dem, men det blir krångligt om man vill göra något utanför deras ramar.

Nu har du båda telefonerna så då kan du testa att ordna lösningar som fungerar på båda telefonerna och för framtiden. Jag tycker det är bäst att använda en lösning som synkar allt mellan alla telefoner, surfplattor och datorer som du använder. Då behöver du inte tänka på vilken enhet du använder eller fundera på huruvida iTunes synkar mot olika mobiler och vad som faktiskt går att överföra.

Ok men var ska jag synka min gamla mobil för att kunna föra in de in i den nya? iTunes e för iPhones men finns de ngt som funkar där jag lägger över från iPhone nu och sen tar de in i samsung ? Tusen tack för svaren
  • sportpappa
    Sallysally skrev 2016-05-18 19:17:51 följande:
    Ok men var ska jag synka min gamla mobil för att kunna föra in de in i den nya? iTunes e för iPhones men finns de ngt som funkar där jag lägger över från iPhone nu och sen tar de in i samsung ? Tusen tack för svaren
    Det är olika beroende på vad du vill göra.
    För bilder och filmer hade jag börjat med att testa Google Photos och kollat på om appen på iPhone kan suga tag i alla bilder och filmer som redan ligger på telefonen och skicka upp det till Google Photos. Då är det klart med bilder och filmer för på din Samsung så är det bara att installera appen Google Photos och så är allt klart.

För kontakter så är det nog enklast att gå via iCloud och exportera kontakterna där och sen importera dem till Google Contacts på en dator. 

Det går att hitta allt genom att googla eftersom mängder av människor har exakt samma problem som du. De har all sin data på iPhone och i iCloud och vill nu flytta det till Googles tjänster eftersom de vill börja använda en telefon med Android.
Svar på tråden Hjälp- simkort osv