• Anonym (ojojoj)

Barn som är mytoman?

Min dotter är allt en riktig "mytoman". Hon kan hitta på vad som helst och tro det själv.  Ställer man henne mot väggen och säger att det är ju inte sant såhär var det tex. Så blir hon helt galen och håller helt och hållet fast vid att just hennes version var rätt. Men frågar man henne igen så ändras hennes version osv osv. Man vet inte alls vad som är sant som kommer ur hennes mun! 
    Hennes kompisar måste komma och fråga mig hela tiden om det eller det hände är det sant mm mm. Och jag kan ju bara säga att det inte är sant. Sen finns det ju självklart vissa saker som är sant som jag bekräftar men det här är ju löjligt!

Vad kan man göra för att stoppa henne från att dras ännu mera ner i "sagornas värld"? 

Hon är elva år gammal om det betyder något.

• Svar på tråden Barn som är mytoman?
  • Anonym (Bonusmamma)

Undrar samma sak. Har en bonusdotter på 11 år som ljuger om allt. Både till kompisar, familjen, lärare, sjukvårdspersonal mm. Hon tror verkligen också på allt det hon säger och ibland är det riktigt obehagligt.

Kan vara så att vi frågar vad hon åt till lunch i skolan och hon svarar att hon inte åt lunch för det brann i köket så alla fick springa ut och brandkåren kom för att släcka elden men då var det för sent och all mat var borta.

Eller säger att hennes mamma lämnade henne ensam hela helgen för att hon skulle ut och supa.

Presenterar vi den riktiga sanningen eller påstår att hon ljuger blir hon hysterisk. Skriker, låser in sig på rummet, vill ta livet av sig mm. Mycket dramatiskt.

Vi står fortfarande i kö till BUP och hoppas få hjälp där.

• Anonym (ojojoj)

Ja ungefär så är det för min dotter också! Otroligt jobbigt. Jag förstår inte varför hon gör det.

• Anonym (1)

ta hjälp av BUP. troligen en diagnos att hitta här. 

Jag vet åtminstone en person som var så här. Jag jobbade på gymnasiet och en av eleverna ljög precis om allt. Kamraterna tröttnade efter ca en termin när de insåg hur hon var. Då hade hon det jobbigt för ingen ville vara vän med henne längre. Tjejen kunde i princip ljuga om att hon hade svarta skor fast hon hade blå och man stod och tittade på skorna. 
    Inte sunt och om barn är så här måste de ju få hjälp. Enda tipset jag har just nu för hemmabruk är väl att spela in viktiga samtal så att ni verkligen har bevis för vad som sagts om det blir diskussion efteråt. 

Svar på tråden Barn som är mytoman?