• Anonym (Kaffedraken)

    Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov

    Jag är bonuspappa åt en 15-åring som fram till nyligen bott i ett familjehem med religiösa värderingar. Han har varit sjuk i fyra veckor och borta från skolan och behöver nu lämna prov på VC för sköldkörteln som läkaren misstänker orsakar hans sjukdom.

    Problemet är att han vägrar att göra ett kissprov, för mig känns det som om han inte riktigt vill veta av sina intima delar av kroppen och jag har ingen aning om hur man ska få honom att kissa i en mugg eller liknande för att vi ska kunna lämna in urinprovet till VC.

    Tar tacksamt emot tips.

  • Svar på tråden Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förlåt, men förstår inte poängen att familjehemmet var kristet? Har det påverkat hans sjukdomstillstånd? :)

    Har ni tänkt på att killen nekar för att han är positiv på thc el ngt dyl?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2016-05-18 16:45:04 följande:

    Förlåt, men förstår inte poängen att familjehemmet var kristet? Har det påverkat hans sjukdomstillstånd? :)

    Har ni tänkt på att killen nekar för att han är positiv på thc el ngt dyl?


    Man är inte positiv på thc efter 4 veckor :P
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du provat att prata med honom, frågat varför han så är emot att lämna urinprov.
    I så fall vad är hans motiv? 
    Och samtidigt vara väldigt tydlig med varför han behöver lämna det och inskärpa allvaret i att han kanske är allvarligt sjuk och behöver vård.
    15-åringae kan vara labila, stöddiga och i sammanbrott i princip samtidigt, dom har inte ett konsekvenstänkande och tror dom är världsmästare som överlever allt.
    Men 15-åringar är inte dumma, det går att prata med dom och dom förstår. 
    Hur ser din relation i övrigt ut mellan er, är den stark, full av tillit, eller är ni som främlingar som bor under samma tak? 
    Det är ju viktigt här att han litar på dig och ditt omdöme, så att han lyssnar på dig .

  • Anonym (Kaffedraken)
    blomman 2 skrev 2016-05-18 17:46:10 följande:
    Konstigt att lämna urinprov vid misstanke av problem med köldkörteln..jag lämnar ALLTID blodprov.
    Exakt! Mig veterligt syns inte sköldkörtelfel på urinprov.
  • Anonym (Kaffedraken)

    1. Jag vet inte varför läkaren vill ha urinprov.

    2. Han har definitivt inga drogproblem, sannolikt har han Asperger och han sitter mestadels hemma och spelar med sina kompisar över nätet. Han är aldrig ute med kompisar förutom då han är i skolan.

    3. Jag har fått uppfattningen om det religiösa familjehemmet att de inte hjälpt honom det minsta med kroppsuppfattningen.

    4. Vi har en jäkligt bra och öppen dialog men inte när det gäller intima frågor, han kan möjligen säga att han svårt att göra nummer 2 men inget mer än så.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (???) skrev 2016-05-18 16:56:34 följande:
    Man är inte positiv på thc efter 4 veckor :P
    Men vem har sagt att det var för fyra veckor sedan han rökte isånafall? Kan väl ha varit för en vecka sedan. (om det nu skulle vara anledningen)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nä men man kan väl röka på även om man inte är i skolan? Behöver väl inte varit 4 veckor sen? :)


    Anonym (???) skrev 2016-05-18 16:56:34 följande:

    Man är inte positiv på thc efter 4 veckor :P


  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svaret ts, då förstår jag bättre. Svårt läge. Genom att prata mycket om kroppen och dess funktioner kanske ni på sikt kan avdramatisera dessa delar? Lycka till!


    Heleg skrev 2016-05-18 18:54:50 följande:

    1. Jag vet inte varför läkaren vill ha urinprov.

    2. Han har definitivt inga drogproblem, sannolikt har han Asperger och han sitter mestadels hemma och spelar med sina kompisar över nätet. Han är aldrig ute med kompisar förutom då han är i skolan.

    3. Jag har fått uppfattningen om det religiösa familjehemmet att de inte hjälpt honom det minsta med kroppsuppfattningen.

    4. Vi har en jäkligt bra och öppen dialog men inte när det gäller intima frågor, han kan möjligen säga att han svårt att göra nummer 2 men inget mer än så.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Han skulle i dagsläget inte ha en chans att kunna använda någon enda drog, dels är han hemma nästan jämt (han går ibland och handlar ät oss i en butik två minuter hemifrån och där finns det inte försäljare), han har f.ö. inga pengar att lägga på droger, dels så skulle lukten kännas (både cigaretter och marijuana luktar, ingen av oss röker så det skulle ha märkts) så kan ni sluta i att spekulera i droger.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vill vårdcentralen ha ett urinprov tar du med dig din 15-åring dit så att en sjuksköterska kan förklara för honom hur det går till och vad han behöver göra. Personligen tycker jag det är mindre obekvämt att gå dit och lämna mitt urinprov om det inte absolut nödvändigt måste vara morgonurin, då är det omöjligt. Bara det här att bära runt sitt eget kiss i en liten behållare är ju tillräckligt för att man ska känna obehag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har sagt till honom att det räcker att han kissar i muggen, resten fixar jag. Jag brukar sätta dubbla plastpåsar runt röret för att inte riskera läckage.

    Han har lovat nu att han ska göra det men han hann inte idag, labbet stängde tidigt och han kissar aldrig direkt när han kommer upp ur sängen så det får bli nästa vecka, urinen får vara max fyra timmar gammal.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det visade sig att han har problem med sköldkörteln och det har skickats en remiss till barnendokrinologen.

Svar på tråden Hur får man en 15-årig grabb att lämna urinprov