Johnjo skrev 2016-05-18 23:41:28 följande:
Jag har en Skoda Felicia 87a Bensin. Den har problem med att ladda batteriet och jag behöver köra ungefär 25 mil. Låt oss utgå från att den inte tar någon laddning alls. Hur långt kan man köra på ett full laddat batteri som inte får någon laddning?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-18 23:43
OBS 97a Skoda Felicia Bensin ska det vara. Inte 87a
Hur långt man kan komma" på ett fulladdat batteri utan att den får laddning handlar om hur starkt batteriet är och hur många Ah timmar det har. Det finns faktiskt lite olika styrkor på batteriet. Med det sagt.
Det är bara osmart att ens tänka tanken på att försöka köra iväg när man har laddnings problem även om man stänger av s.k icke nödvändig elutrustning som finns och har bara ljus och batteri och det andra livs nödvändiga.
Aldrig jag skulle köra så långt med ett "fulladdat" batteri som 25mil för mycket kan hända på den sträckan och har man otur så kan något dra tjyvström som dränerar batteriet.
Bättre att kolla upp om det är problem, det kan vara något så enkelt som kondensatorn som spökar, och byta den är inte svårt alls, och/eller att "kolen" är slut alternativt "hängt sig".