• Johnjo

Hur långt kan man köra på batteri utan laddning?

Jag har en Skoda Felicia 87a Bensin. Den har problem med att ladda batteriet och jag behöver köra ungefär 25 mil. Låt oss utgå från att den inte tar någon laddning alls. Hur långt kan man köra på ett full laddat batteri som inte får någon laddning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-18 23:43
    OBS 97a Skoda Felicia Bensin ska det vara. Inte 87a

• Svar på tråden Hur långt kan man köra på batteri utan laddning?
  • Linnis92

När min generator gick sönder och alltså inte laddade batteriet, då kom jag inte ens en mil.

• Aikido

Det handlar mer om hur länge du kan köra. Är batteriet fräscht och fulladdat och du stänger av allt onödigt och kör med parkeringsbelysning skulle jag gissa ett par timmar.

• Decx

Kört runt 5mil på ett hyfsat nyladdad batteri. Med allt "onödigt" avstängt- lampor, radio, fläkt etc..

• Johnjo

Om batteriet där när jag är på vägen och kör, kommer bilen ge mig någon "varning" förutom batteri lampan? jag tänker alltså på tex skakningar, att den "rycker" eller låter konstigt? eller dör bilen bara rätt och slätt?

• Annelie 76
    Johnjo skrev 2016-05-19 08:05:36 följande:

Om batteriet där när jag är på vägen och kör, kommer bilen ge mig någon "varning" förutom batteri lampan? jag tänker alltså på tex skakningar, att den "rycker" eller låter konstigt? eller dör bilen bara rätt och slätt?

Bilen dör bara. Ingen förvarning.
  • zZzZz

Inte ens värt och försöka, byt generator sen åk...

• Rabarbapuppa
    Annelie 76 skrev 2016-05-19 08:07:04 följande:
    Bilen dör bara. Ingen förvarning.
    Nej det gör den inte. Den förvarnar alldeles högst påtagligt.
    Det är bara tre veckor sedan jag bytte kol i generatorn på min BMW eftersom dessa var slut och generatorn därmed inte laddade alls.

Bilen går normalt på färskt batteri, i mitt fall kom jag först ca 3 mil. Efter att ha parkerat, handlat och sen ska åka hem, så startar den inte. Det beror på att batteriet har hunnit bli så svagt att den inte klarar det som är mest strömkrävande, starten/startmotorn. När jag fått hjälp att kabla igång bilen kom jag sedan ytterligare ca 5-6 kilometer på batterispänning, det som händer sen är att de flesta varningslampor börjar lysa. Det blir i det närmaste flipperspel på panelen. Sen märker man att batterispänningen inte längre klarar driva besninpumpen, då börjar motorn få för lite bensin, den rycker och misständer. Jag klarade mig av motorvägen och ner i ett område på detta sätt, med klart reducerad kraft. För att sen med död motor och lite blinkande lampor rulla rakt in i en korsning på en huvudled och bli stående där.

Så fort generatorn fått nya kol och ny laddregulator (och fulladdat batteri över natten) så kickade allt igång fullt normalt igen. 

/Puppa
  • EnAnonumius
    Johnjo skrev 2016-05-18 23:41:28 följande:
    Jag har en Skoda Felicia 87a Bensin. Den har problem med att ladda batteriet och jag behöver köra ungefär 25 mil. Låt oss utgå från att den inte tar någon laddning alls. Hur långt kan man köra på ett full laddat batteri som inte får någon laddning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-18 23:43
    OBS 97a Skoda Felicia Bensin ska det vara. Inte 87a
    Hur långt man kan komma" på ett fulladdat batteri utan att den får laddning handlar om hur starkt batteriet är och hur många Ah timmar det har. Det finns faktiskt lite olika styrkor på batteriet. Med det sagt.

Det är bara osmart att ens tänka tanken på att försöka köra iväg när man har laddnings problem även om man stänger av s.k icke nödvändig elutrustning som finns och har bara ljus och batteri och det andra livs nödvändiga.

Aldrig jag skulle köra så långt med ett "fulladdat" batteri som 25mil för mycket kan hända på den sträckan och har man otur så kan något dra tjyvström som dränerar batteriet.

Bättre att kolla upp om det är problem, det kan vara något så enkelt som kondensatorn som spökar, och byta den är inte svårt alls, och/eller att "kolen" är slut alternativt "hängt sig".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fontana

Puppa, du har förmodligen en (ganska) ny bil, med massor av elektronik.

Det hände mig två gånger med min Volvo 440 att den bara dog, tyst och stilla. Någonting med generatorn var fel, men laddningslampan tändes aldrig.

Sista gången fick bilen åka till skroten istället.

• Rabarbapuppa
    Fontana skrev 2016-05-19 09:12:37 följande:

Puppa, du har förmodligen en (ganska) ny bil, med massor av elektronik.

Det hände mig två gånger med min Volvo 440 att den bara dog, tyst och stilla. Någonting med generatorn var fel, men laddningslampan tändes aldrig.

Sista gången fick bilen åka till skroten istället.

Nja, "sådär". 2001'a.

Ja, lustigt var att min laddnings/batterilampa aldrig egentligen heller tändes. 
    Antar att generatorn gav lite lite laddning sporadiskt och det inte var tillräckligt lite för systemet att förstå att den laddningen i alla fall inte var tillräckligt för batteriet.

/puppa
Svar på tråden Hur långt kan man köra på batteri utan laddning?