• EnAnonumius

    Varför tror folk att vi har DUMBphones?

    Något lustig rubrik jag vet..
    Men jag tänkte att det skall nog dra till sig folk.

    Jag ser samma upprepade fenomen. När folk har problem och vill inte att vissa skall ringa på deras telefon så dyker detta rådet upp "stäng av telefonen". 

    Det är faktiskt direkt onödigt råd folk kommer med, och om det är sprunget ur direkt okunskap eller om det beror på "inte orkar tar reda på" är irrelevant.
    Det heter smartphones inte "dumbphones".
    Då borde man ju tänka på att det finns smarta funktioner/appar på telefonen.
    Och det gör det det finns smarta funktioner i vissa OS utgåvor och/eller smarta appar.

    Man kan ladda ned en app som heter för exempel "truecaller" både på App Store, Goole Play och Windows Store, så kan man spärra enskilda nummer.

    Har man Android Lolipop eller Android Marshmallows så kan man gå in i inställningar och spärra enskilda nummer genom att gå in Inställningar-->Blockera samtal/meddelande. Där finns det både möjligheter att skapa spärrlistor både från kontakter och skapa egna spärrlistor.
    Hur vet man att man har i sin telefon. Jo det är mycket enkelt. Hämtar du dina appar till din telefon (oavsett mörke på telefonen) från Google Play så har du Android. 

    Jag vet inte hur det är med iPhones, eller Windowsphone men skulle inte förvåna mig att man även kan spärra enskilda direkt i iOS också.

    Fast trucaller är bra då den har nummerpresentatör så du får se genast vem som ringer även om personen/myndigheten inte står på kontaktlistan.

    Det är just en av de många smarta funktionerna som finns med smartphones. Det är ju direkt onödigt att stänga av hela telefonen när det handlar om några individer man inte vill riskera samtal ifrån. Och så minskar man ju även risken att missa viktiga samtal från sina övriga vänner och familj.

    Att spärra ett enskilt nummer är ett bra sätt att gå tillväga som första åtgärd även för en kvinna/man som är misshandelsoffer till denna har råd att byta telefonnummer. Så kan h*n ha fortfarande kontakt med vänner och familj. Och även vänner familjer kan ju hålla kontakten med sin anhöriga som blivit misshandlad med och fortsätta vara stöd för sin familjemedlem/vän.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Svar på tråden Varför tror folk att vi har DUMBphones?
  • Dr Nail

    Appar schmappar. Djävulens påfund, det är vad jag säger. Det heter "smarttelefon", men folk blir bara dummare!

  • EnAnonumius
    Dr Nail skrev 2016-05-19 08:35:06 följande:
    Appar schmappar. Djävulens påfund, det är vad jag säger. Det heter "smarttelefon", men folk blir bara dummare!
    Oh ursäkta att jag använde det engelska namnet. Så lägg in en stämningsansökan  för stil- och språkpolisen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Fia 28 skrev 2016-05-19 10:31:26 följande:
    I iphone kan man enkelt spärra nummer utan några extra appar. 
    Gott. Då är mina gissningar besvarade, för det positiva för iPhone ägarna.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dr Nail
    EnAnonumius skrev 2016-05-19 08:56:57 följande:

    Oh ursäkta att jag använde det engelska namnet. Så lägg in en stämningsansökan  för stil- och språkpolisen.


    ....att kritisera ditt ordval ingick inte nånstans i mina intentioner.
  • Aniiee

    Hör talas om språklig seghet?

    Vi säger "stäng av telefonen" av samma anledning som vi säger "förkyld", och vissa dialekter säger "han" istället för "honom".

    Vi har alltid sagt så, och språket är segt. Plastiskt, men segt. 


    You are the creators and the curators of your own lives
  • EnAnonumius
    Dr Nail skrev 2016-05-19 13:20:37 följande:
    ....att kritisera ditt ordval ingick inte nånstans i mina intentioner.
    Hur hade du tänkt att man skall tolka detta då?
    Dr Nail skrev 2016-05-19 08:35:06 följande:
    Det heter "smarttelefon", men folk blir bara dummare!


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2016-05-19 14:27:41 följande:
    Hör talas om språklig seghet?

    Vi säger "stäng av telefonen" av samma anledning som vi säger "förkyld", och vissa dialekter säger "han" istället för "honom".

    Vi har alltid sagt så, och språket är segt. Plastiskt, men segt. 
    Tänkte inte på det med "språklig seghet". Råkade väl ut för en tanke lapsus och missad "språklig seghet" då jag inte använder det av mig själv just med smartphones. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2016-05-19 14:56:22 följande:
    Tänkte inte på det med "språklig seghet". Råkade väl ut för en tanke lapsus och missad "språklig seghet" då jag inte använder det av mig själv just med smartphones. 
    Det är en sak många missar när man diskuterar ord och uttryck. Vi har massor med ord som kan tyckas väldigt knasiga om man missar den språkhistoriska kontexten.

    Så, så kan det gå =P
    You are the creators and the curators of your own lives
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2016-05-19 15:24:16 följande:
    Det är en sak många missar när man diskuterar ord och uttryck. Vi har massor med ord som kan tyckas väldigt knasiga om man missar den språkhistoriska kontexten.

    Så, så kan det gå =P
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Vincent Vance
    EnAnonumius skrev 2016-05-19 14:53:06 följande:
    Hur hade du tänkt att man skall tolka detta då?
    Dr Nail skrev 2016-05-19 08:35:06 följande:
    Det heter "smarttelefon", men folk blir bara dummare!


    Jag tolkar det som att Dr Nail är allmänt kritisk mot smartphones och bl.a. tycker att namnet är missvisande då de gör folk dummare och dummare. 
  • EnAnonumius
    Vincent Vance skrev 2016-05-19 15:34:14 följande:
    Jag tolkar det som att Dr Nail är allmänt kritisk mot smartphones och bl.a. tycker att namnet är missvisande då de gör folk dummare och dummare. 
    Och vad bra att jag aldrig bad dig om din tolkning då.. Men efter som det är ett fritt forum och vem som helst får svara i trådarna så har jag noterat din åsikt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Vincent Vance
    EnAnonumius skrev 2016-05-19 15:37:30 följande:
    Och vad bra att jag aldrig bad dig om din tolkning då.. Men efter som det är ett fritt forum och vem som helst får svara i trådarna så har jag noterat din åsikt.
    Ok... är det här något slags skämt jag fullständigt missar eller beter du dig så här på riktigt? 
  • suziz

    Jag använde truecaller ett tag, var rätt nöjd ett tag men tyvärr upptäckte jag att jag inte alltid kunde svara på samtal jag ville svara på för svara-knappen försvann av någon anledning... 

  • Dr Nail
    Vincent Vance skrev 2016-05-19 15:34:14 följande:

    Jag tolkar det som att Dr Nail är allmänt kritisk mot smartphones och bl.a. tycker att namnet är missvisande då de gör folk dummare och dummare. 


    Tack!!
Svar på tråden Varför tror folk att vi har DUMBphones?