• Anonym (Sandra K)

Trött på personliga frågor

På jobbet när vi har fikapaus sitter vi ofta 4-5 eller mer kollegor ihop.Känner inte alla dom alltid.En kollega är så nyfiken på mig och ställer personliga frågor till mig,om min familj,om jag träffat någon.Har ingen lust gå in på såna saker framför alla andra.Vad ska jag svara ?

• Svar på tråden Trött på personliga frågor
  • Fia 28

Svara så kortfattat som möjligt så brukar de förstå att inte fråga mera. 

• Anonym (Sandra K)

Har försökt med detta,men det fortsätter.Måste man bli otrevlig för att folk ska fatta eller undvika fika med dom.Vill själv bestämma vad jag vill berätta och till vem.

• Fia 28
    Anonym (Sandra K) skrev 2016-05-19 11:07:13 följande:

Har försökt med detta,men det fortsätter.Måste man bli otrevlig för att folk ska fatta eller undvika fika med dom.Vill själv bestämma vad jag vill berätta och till vem.

Ja om det är folk som inte fattar så brukar det kräva att man svarar lite otrevligt för att de ska sluta fråga.
  • Anonym (Tilde)

Var kort och undvikande i dina svar och kontra direkt med en personlig fråga tillbaka. När hon säger tex: Har du träffat någon? Säger du: "Kanske det. Själv då, hur går det med kärlekslivet? Osv

• Anonym (Sandra K)

Sen är det ju lätt att fråga "dejtar du,när ska du ha en man",när dom själva varit lyckliga i många år med sin gubbe och haft tur att inte leva med en man som trycker ner en.Dom förstår INTE.

• LFF

Svara ärligt att du inte har lust att diskutera ditt privatliv och inte heller orsaken till varför du inte vill diskutera det. Man behöver inte vara otrevlig, bara väldigt tydlig. Jag kan ställa personliga frågor till nya kollegor eller såna man träffar sällan men jag brukar alltid tillägga att de inte bheöver svara om de inte vill.

• Anonym (Sandra K)

Exakt,om jag själv frågar personliga frågor,är det mellan öga mot öga,inte framför alla andra.Och vissa är öppna och vill prata om allt och då kan jag fråga nåt,eftersom personen är så öppen med sitt privatliv.Men alla är inte så och och vissa vill hålla saker utanför jobbet,av olika skäl.

• Anonym (närgånget)

Jo man måste svara såna rätt rakt för att de ska förståå, små vinkar funkar inte. Prova: "Det där är för privata frågor, de vill jag bara ta med mina närmaste vänner"

• Anonym (Sandra K)

Ja,har några väninnor som har liknande erfarenheter.När man sitter där och dricker sin kaffe bland flera andra,är det nån som skriker:Har du dejtat?Har du en man nu?Så pinsamt och irriterande beteende.Har lust att svara:Vilken bra fråga.Vi tar det sen.Värst vad du är nyfiken.Vad i helvete har det med saken att göra eller det har inte med dig att göra.Alla sköter sitt,bäst så.

• Anonym (Rak!)

Kontra med nåt riktigt personligt som "och hur ofta har ni sex då?" Den som inte fattar då kommer aldrig fatta.

• Anonym (Sandra K)

Verkar som smartare människor vet att man inte frågar personliga saker med massa folk omkring sig.Vett och etikett.

• schmetterling

Jag tror det bästa är att vara helt rak. Säg så kort men ändå vänligt du kan "det där är privatsaker". eller kanske "det finns väl roligare saker att diskutera än mitt privatliv?". Låt inte ursäktande, försök att vara bestämd,

Annars, försök Goddag-Yxskaft-varianten. När kollegan kommer med sina personliga frågor, prata om nåt helt annat. "Vet du nåt bra sätt att få klyftpotatisen mer krispig?". "Kan Hillary Clinton ha någon chans mot Trump?". eller så.

• Isabellisen

Jag förstår.

Jag är likadan, har inte lust alls att prata om mitt privatliv på jobbet. Jag har en kille men har inte berättat alls om det för arbetskamraterna.

Men nu känns det nästan konstigt att vi pratat om annat men inte om det. Vet inte hur jag ska ta upp det utan att de blir chockade då de antagligen utgått från att jag är singel. Så kan bli problem åt andra hållet.

Jätteskönt att inte prata om sådant utan hålla mitt privatliv för mig själv. Svårt dock när man åker tillsammans på resa eller en gemensam konferens.

• Anonym (Sandra K)

Tack för alla fina svar!Funderar ochså på att säga när jag får en fråga som jag inte vill diskutera om:Vi kan ta det sen.Och sen börjar jag prata om nåt helt annat.

Svar på tråden Trött på personliga frågor