• Sallysally

Skaffa syskon??

Jag känner mig kluven. Har en dotter på 2,5 år. Har länge tänkt att 1 barn blir bra för oss. Men sista tiden tänker jag på att hon i framtiden borde ha ett syskon.. Om det händer oss ngt etc... Jag har gärna 4 år emellan isåfall. Men är samtidigt rädd för att ha 2 barn. Räcker tiden till? Vill ju ge allt till båda. Min dotter är min lycka mitt allt. Vill dj åsidosätta henne. Varken jag ellermannen har så hög stresströskel heller och med 2 barn blir de ju mer att göra...

Jag är så kluven. Hur tänker eller tänkte ni?

• Svar på tråden Skaffa syskon??
  • CarroAN

Jag vet inte om jag vill ha fler barn i framtiden, vi får se. Men om ni känner er så oroliga inför tiden och stressen - vad händer om ni får tvillingar? Eller ett barn med speciella behov? Kan vara värt att fundera på

• NollÅtta

För oss var det självklart att skaffa fler än 1 barn...men de tär ju så olika det där. Vi väntar 3 an nu  

Alla som skaffar ett till barn har nog samma ångest om att inte räcka till och att första barnet inte kommer kunna få lika mycket uppmarksamhet längre. Men kanske kan det bara vara nyttigt för 1an? Vi har valt att ha 3 år mellan abrnen just för att inte göra det mer jobbigt än vad det behöver vara. Då har de äldsta hunnit bli lite större och man har inte flera bebisar samtidigt liksom (förstår inte dom som skaffar barn med typ 1 års mellanrum)

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Ishtar

Håller med NollÅtta. För oss var det självklart med ett syskon men jisses vilken ångest jag hade gentemot den första under graviditeten. Men det har aldrig varit några problem o barnen har så himla mycket glädje och stöd av varandra. Nu väntar vi också på vår trea.

Tror att många går igenom rädslan av att inte räcka till. Man har sina rädslor med första, andra o tredje. Stora och/eller små. Men jag tror det är sunt o jag tror inte att man ångrar ett barn som är här. <3

• Anonym (mellanbarnet)
    Sallysally skrev 2016-05-19 11:32:28 följande:

Jag känner mig kluven. Har en dotter på 2,5 år. Har länge tänkt att 1 barn blir bra för oss. Men sista tiden tänker jag på att hon i framtiden borde ha ett syskon.. Om det händer oss ngt etc... Jag har gärna 4 år emellan isåfall. Men är samtidigt rädd för att ha 2 barn. Räcker tiden till? Vill ju ge allt till båda. Min dotter är min lycka mitt allt. Vill dj åsidosätta henne. Varken jag ellermannen har så hög stresströskel heller och med 2 barn blir de ju mer att göra...

Jag är så kluven. Hur tänker eller tänkte ni?

Att ha syskon är ju ingen garanti för att dom kommer bli vänner eller komma överens som vuxna. Jag och mina 2 syskon (5 år mellan syrran och mig, och 3 år mellan mig och bror) har aldrig direkt lekt med varandra som små eller har någon superbra relation som vuxna. Din dotter kommer ju skaffa egna vänner, kanske egen familj samt ha andra släktingar och bekanta i sitt liv. 
Svar på tråden Skaffa syskon??