• beso

    14 årig son

    Hej!

    Känner att jag behöver få skriva av mig lite o kanske få lite stöd samt höra om andras erfarenheter.

    Min son som snart är 14 år har bott frivilligt familjehemsplacerad hos min mamma i nästan 4 år. Huvud problemet är att han vägrar gå i skolan. Han får relativt milda men jobbiga utbrott när han inte får som han vill med dator användande av tv o sysselsätter sig helst med detta hela el halva nätterna. Han har inga vänner o sitter mest hemma. Hemma är han mest glad o leker med sina yngre syskon när han e hemma hos mig o leker med katterna. Han har adhd med autistiska drag.

    I slutet av mars flyttade min son hem till mig igen.

    Socialtjänsten gick med på det eftersom de kommit till ett skede där de inte ansåg att familjehemmet inte räckte till för att få honom till skolan samt att han lovade börja gå i skolan om han fick flytta hem igen.

    Ca 5 gånger fick jag honom till skolan sen började han vägra igen.

    Han spelar bara dator o tittar på tv.

    Vägrar borsta tänder, duscha o gå ut..

    Jag har nu vänt mig till soc och säger att jag behöver få deras hjälp och detta innebär omplacering. I vilken form vet jag inte. Men en utredning har inletts o jag ska på ett första möte på måndag. Är mycket nervös..

    En soc kvinna nämnde att ett boende med skola på plats nog vore det bästa. Men att det kan ta flera månader innan det finns någon plats.

    Vi bor i Stockholm. Har Ni erfarenhet av denna form av boende? Posetivt eller negativt? Gärna om någon vet något om stockholmsområdet?

    Finns det något sådant boende som har djur? Min son älskar djur o jag tänker det kan ge honom mening o trygghet samt ersätta dator o tv lite.

    Snälla dela era erfarenheter! Jag är orolig för så mkt. Bla att våld ska förekomma ifrån personal eller andra barn. Eller att han ska försöka rymma. Att han ska känna sig ensam o övergiven m.m

    /Ledsen orolig mamma

  • Svar på tråden 14 årig son
  • Anonym (typ så här)

    Hade jag varit du hade jag försökt skriva en lista med önskemål för den här killens blivande familjehem. Typ så här:

    Nära till gård och djur
    Nära till skola
    En trygg familj med intakta förhållanden (med båda familjeföräldrarna närvarande)
    En trygg man med vana att handleda en tonåring
    En familj som ställer krav
    En familj som kan uppmuntra
    En familj som kan ge honom konsekvenser
    En familj med stort kontaktnät

Svar på tråden 14 årig son