• Anonym (kuven)

Lägenhet vattenavstängning, ersättning?

Är nog sjukt dåliga ledningar på fastigheten där vi hyr lägenhet (många byggnader) då det blir spontana vattenavstängningar i tid och otid. Sker väl i regel 2-3 ggr i halvåret. Ofta så är det åtgärdat på dagen.

Idag var det återigen dags. I normala fall brukar vi sällan vara hemma vid denna tid men just idag fick jag lov att vabba med ungen.

Det innebar ganska mycket krångel, fick be mannen akut komma hem för att kunna hämta vatten på avsedd plats för att kunna tvätta av en nerbajsad son (diarré) och fixa frukost till oss. Han fick köpa hem våtservetter för att kunna tvätta av och greja. M.m. Okej, låter säkert inte så jobbigt för er troll därute men till saken.

Kan man få ersättning för oväntade vattenavstängningar? I så fall när? Jag hoppas för kung och fosterland att det kommer tillbaka vatten ikväll för det ligger bajs i toan som luktar apa sen imorse. Ska det ligga där i flera timmar? Nej men alltså...

• Svar på tråden Lägenhet vattenavstängning, ersättning?
  • Anonym (*)

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om ersättning, men för att bli av bajset i toaletten kan ni hämta hem en extra hink med vatten och hälla ner den i toan.

• Birgitta02

Är det en fastighet med många lägenheter, så rekommenderas att såna här avstängningar aviseras en vecka i förväg. Be hyresvärden att de som stänger av vattnet sätter upp lappar i hus och trappuppgångar en tid innan. Åtminstone några dagar. Då kan man själv tanka upp lite flaskor och fylla nån hink om det skulle behövas.

• Birgitta02

Och nej, nån ersättning får du inte. Ersättning för vad?

• Anonym (Wildrat)

Är du med i hyresgästföreningen? I så fall är det nog bäst att rådfråga deras jurister.

• Birgitta02

By the way TS, varför skrev du så här? Inte så trevligt: "Okej, låter säkert inte så jobbigt för er troll därute men till saken"

• Anonym (*)

www.hemhyra.se/riks/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas Jag vet inte om det som står i länken gäller er eller om det bara är för sådant som tar flera veckor att komma till rätta med. Men har jag räknat rätt så har ni i så fall rätt till en hyresreducering med en knapp procent av månadshyran ifall vattnet är borta ett halvt dygn.

• Anonym (kuven)
    Birgitta02 skrev 2016-05-19 15:47:07 följande:

By the way TS, varför skrev du så här? Inte så trevligt: "Okej, låter säkert inte så jobbigt för er troll därute men till saken"

Syftade mer på att det finns troll på forum som går in och besservissar sig och säger typ "gå in på Google ffs" osv...
Svar på tråden Lägenhet vattenavstängning, ersättning?