Bsod skrev 2016-05-19 14:56:21 följande:
Om du bekostar allt själv (ALLA kläder, skor, mobil, nöjen) osv tycker jag nog att du borde få hela barnbidraget själv / studiebidraget, speciellt om dina föräldrar är rika nog att avstå det. Det kostar rätt mycket med kläder och skor faktiskt, och telefon likaså.
Då får du lära dig att handskas med pengar på ett bättre sätt också, än att få ett lågt belopp och låta föräldrarna dina betala småsaker/telefon etc hela tiden.
Vill du övertyga föräldrarna om att du är mogen nog, gör en budget, för att visa hur du tänker disponera pengarna. Accepterar de inte ökningen, erbjud dig att göra något för att få pengarna. T.ex. diska några dagar i veckan, fixa med tvätten, eller sköta gräsmattan.
Som jag skrev i förra kommentaren så betalar jag inte ALLA kläder osv. De betalar bara de jag behöver. Jag brukar oftast inte köpa saker men nu för tiden är allt så dyrt. Jag kan gå in på Gina Tricot och köpa två billiga toppar för 199:-/st och då har jag inte ens råd med en lunch. Jag brukar oftast inte köpa två toppar på samma gång gör då blir jag bankrutt. Men 199 är väldigt billigt för kläder i min ålder!
Nu det senaste har jag faktiskt sagt till mina föräldrar att de bör betala mer än vad de gjort tidigare för pengarna inte räcker så de har lagt ut pengar tills nästa månad då jag kan betala ikapp och de har också ställt upp med att betala maten ibland om jag inte äter på Mc Donalds (vilket jag ofta gör efter som det är billigast, inte godast).
Jag har bett om att få ställa upp men vi har diskmaskin och jag har dammsugit nu varannan vecka i något år och börjar bli trött påd et. Ist nu lagar jag mat hemma några gånger i veckan då jag tränar ganska ofta och itne kan göra det oftare. Jag har sökt sommarjobb men inte kommit in någonstans då jah inte är 16 och få stå i kassan... Jag tjänar dock ofta pengar när jag hjälper t.ex farmor, farfar, mormor och morfar då de har det lite svårt med städning osv. Och i vår sommarstuga (när mormor och morfar bor) brukar vi ofta vara över 10 pers eftersom vi delar stugan med släkten på mammas sida och då blir det väldigt mycket mat som ska lagas så då brukar jag hjälpa till även när det strular med deras iPad. Både farmor och mormor har iPad där de spelar wordfeud med varann och så omoderna som de är så råkar de ju klicka på en knapp hit och dit och ja på bara sådana småsaker tjänar jah ju en slant på. Men jag känner inte att det är tillräckligt!