• liiinaaa1

Månadspeng för 15-årig tjej

Jag är en 15-årig tjej och får 350 kr i månaden. Jag har fått 100 kr extra (450kr) när jag hjälpt till med Linas matkasse men vi har avslutat det nu.

Vi är en ganska rik familj men lägger de mesta pengarna på resor istället för märkeskläder.

Jag går i 9an och ska snart börja på gymnasiet. Vi har inte pratat om barbidrag eller studiebidrag ännu men vad tycker ni är en bra månadspeng för en tjej i 15-års åldern? Bör man få sitt barnbidrag? Jag har ingen koll på studiebidraget men när får man det?

Det ska räcka till största delen av mina kläder, nöjen (t.ex bio, bowling), ladda mitt busskort, fika & lunch på stan. Jag betalar också en del av mitt mobil abonnemang med min månadspeng men de brukar köpa mobiler till mig men inte förrän den jag haft börjar bli seg eller när jag haft den tillräckligt länge. Reparationer av mobilen behöver jag också betala själv men det brukar hända typ max 1 gång om året.

Men vad är en rimlig månadspeng för en 15-årig tjej tycker ni?

• Svar på tråden Månadspeng för 15-årig tjej
  • miliona

350 kr är ju jättelite om det ska räcka till kläder, busskort och nöjen! Betalar de verkligen inte mer utöver det? Får du inga kläder? I din ålder fick jag barnbidraget och det skulle räcka till kläder och nöjen, men tex vinterjacka och vinterskor fick jag utöver det.

• Bsod

Om du bekostar allt själv (ALLA kläder, skor, mobil, nöjen) osv tycker jag nog att du borde få hela barnbidraget själv / studiebidraget, speciellt om dina föräldrar är rika nog att avstå det. Det kostar rätt mycket med kläder och skor faktiskt, och telefon likaså. 

Då får du lära dig att handskas med pengar på ett bättre sätt också, än att få ett lågt belopp och låta föräldrarna dina betala småsaker/telefon etc hela tiden.

Vill du övertyga föräldrarna om att du är mogen nog, gör en budget, för att visa hur du tänker disponera pengarna. Accepterar de inte ökningen, erbjud dig att göra något för att få pengarna. T.ex. diska några dagar i veckan, fixa med tvätten, eller sköta gräsmattan.

• liiinaaa1
    miliona skrev 2016-05-19 14:55:53 följande:

350 kr är ju jättelite om det ska räcka till kläder, busskort och nöjen! Betalar de verkligen inte mer utöver det? Får du inga kläder? I din ålder fick jag barnbidraget och det skulle räcka till kläder och nöjen, men tex vinterjacka och vinterskor fick jag utöver det.

Jag brukar få saker jag behöver, även kläder. Som ja t.ex vinterjacka, bikini, underkläder osv och när jag växt ur kläder. Jag hade nyligen en nyckels och då betalade de 2 par för det var det dom behövdes. Vill jag nu ha fler blir det för egna pengar tyvärr
  • liiinaaa1
    Bsod skrev 2016-05-19 14:56:21 följande:

Om du bekostar allt själv (ALLA kläder, skor, mobil, nöjen) osv tycker jag nog att du borde få hela barnbidraget själv / studiebidraget, speciellt om dina föräldrar är rika nog att avstå det. Det kostar rätt mycket med kläder och skor faktiskt, och telefon likaså. 

Då får du lära dig att handskas med pengar på ett bättre sätt också, än att få ett lågt belopp och låta föräldrarna dina betala småsaker/telefon etc hela tiden.

Vill du övertyga föräldrarna om att du är mogen nog, gör en budget, för att visa hur du tänker disponera pengarna. Accepterar de inte ökningen, erbjud dig att göra något för att få pengarna. T.ex. diska några dagar i veckan, fixa med tvätten, eller sköta gräsmattan.

Som jag skrev i förra kommentaren så betalar jag inte ALLA kläder osv. De betalar bara de jag behöver. Jag brukar oftast inte köpa saker men nu för tiden är allt så dyrt. Jag kan gå in på Gina Tricot och köpa två billiga toppar för 199:-/st och då har jag inte ens råd med en lunch. Jag brukar oftast inte köpa två toppar på samma gång gör då blir jag bankrutt. Men 199 är väldigt billigt för kläder i min ålder!

Nu det senaste har jag faktiskt sagt till mina föräldrar att de bör betala mer än vad de gjort tidigare för pengarna inte räcker så de har lagt ut pengar tills nästa månad då jag kan betala ikapp och de har också ställt upp med att betala maten ibland om jag inte äter på Mc Donalds (vilket jag ofta gör efter som det är billigast, inte godast).

Jag har bett om att få ställa upp men vi har diskmaskin och jag har dammsugit nu varannan vecka i något år och börjar bli trött påd et. Ist nu lagar jag mat hemma några gånger i veckan då jag tränar ganska ofta och itne kan göra det oftare. Jag har sökt sommarjobb men inte kommit in någonstans då jah inte är 16 och få stå i kassan... Jag tjänar dock ofta pengar när jag hjälper t.ex farmor, farfar, mormor och morfar då de har det lite svårt med städning osv. Och i vår sommarstuga (när mormor och morfar bor) brukar vi ofta vara över 10 pers eftersom vi delar stugan med släkten på mammas sida och då blir det väldigt mycket mat som ska lagas så då brukar jag hjälpa till även när det strular med deras iPad. Både farmor och mormor har iPad där de spelar wordfeud med varann och så omoderna som de är så råkar de ju klicka på en knapp hit och dit och ja på bara sådana småsaker tjänar jah ju en slant på. Men jag känner inte att det är tillräckligt!
  • Bsod

Diskmaskinen är väl inte automatisk? Nån fyller den o tömmer den. Nån torkar bordet. Finns allt o göra i ett hus känns det som... Lite imponerad över att du dammsuger o lagar mat då o då fastän du bara får 350:-/månaden.

• PinkSugar

Lider med dig. Jag fick ingenting i varken månadspeng/veckopeng förren jag var 18 år och studiebidraget kom in på mitt konto automatiskt. Däremot hette det att "jag skulle få när jag behövde". Grejen var bara det att då missade man alla spontana grejer. Jag kunde exempelvis aldrig spontant följa med klasskamraterna och köpa glass. Dessutom var det sällan man fick pengar eftersom "det var så dyrt" dvs, de hade ingen lust så man gick jämt runt och var pank. Var rätt surt att aldrig spontant kunna gå och köpa en glass/tröja/tidning

• liiinaaa1
    PinkSugar skrev 2016-05-19 17:48:28 följande:

Lider med dig. Jag fick ingenting i varken månadspeng/veckopeng förren jag var 18 år och studiebidraget kom in på mitt konto automatiskt. Däremot hette det att "jag skulle få när jag behövde". Grejen var bara det att då missade man alla spontana grejer. Jag kunde exempelvis aldrig spontant följa med klasskamraterna och köpa glass. Dessutom var det sällan man fick pengar eftersom "det var så dyrt" dvs, de hade ingen lust så man gick jämt runt och var pank. Var rätt surt att aldrig spontant kunna gå och köpa en glass/tröja/tidning

Ja, livet är inte rättvist... Skönt att veta att jag inte är ensam!
  • LiaSthlm

Min dotter är lika gammal som du. Hon får 500:- i månaden. Då betalar hon lite kläder själv om hon hittar något jag inte tycker hon behöver, mat ute om hon väljer det istället för att äta hemma, saker Jon hör med kompisar och smink.

Jag betalar busskort och mobilräkning.

Till hösten har hon fått välja om hon vill ha som nu eller få studiebidraget och betala allt själv, hon valde att ha som nu.

Tycker absolut du har för lite om du betalar det du sa.

• BMHSG

Om det i princip bara är nöjen du ska ha så behövs det ju inga jättestora summor, men 350 låter lite väl lite eftersom det är ungefär vad två relativt billiga klädesplagg kostar (såvida man inte handlar uteslutande på second hand och H&M-rea), jag tycker att 500 kanske varit bra.

• Veggomamma

Jag tycker 350kr låter ganska rimligt eftersom de främst ska täcka nöjen och lyxkonsumtion.

Skulle du vara intresserad av att vara helt och hållet ansvarig för alla dina inköp utöver mat och mediciner? Så gjorde jag när jag var 15 och det tyckte jag var roligt. Det gav större möjligheter att spara till lite dyrare saker jag ville ha, festivalbiljetter tex. Man lär sig också planera ekonomin och det är bra att lära sig. Om tre år tar du studenten och flyttar förmodligen (?) hemifrån.

Jag fick hela studiebidraget som, omräknat till dagens pengavärde, var på 785 kr.

Svar på tråden Månadspeng för 15-årig tjej