• Anonym (afabarn)

Hur sent kan barn lära sig gå egentligen?

BVC-damen påpekade innan 1,5 års besöket att vår dotter tydligen är väldigt sen att gå och att vi vid 1,5 års besöket skulle ta upp om hon inte går än.

Hon kan stå upp och kan gå med en hand efter möbler och annat och om vi håller i henne. Men vet inte om hon är för feg eller balansen inte sitter i men hon går inte själv.

Hur sent kan det bli egentligen? 2 år? 2,5 år? Är säkert väldigt ovanligt det här. Folk runt omkring har barn i lägre åldrar som redan går. Man får lätt ångest...

• Svar på tråden Hur sent kan barn lära sig gå egentligen?
  • Anonym (Dum fråga...)

Baby gym?

• Anonym (Milla)

Hon går nog snart.Det är väl normalt tills barnet är 18 månader,sen är det lite sent.

• elyse

Min dotter gick först vid 16 månader. Vi trodde att hon skulle vara tidig för redan vid 2-3 månader hoppade hon LÄNGE i våra knän (ståendes). Hon rumphasade mellan ca 10 mån - 16 mån. Motoriken hade hon dock för hon var väldigt stadig på en gång.

Hur tycker ni att dotterns övriga motorik är? Du skriver att ni inte vet om hon är feg. Har hon ett "driv" när hon vill gå något/komma fram till en sak/person?

• Anonym (17 månader)

Min son var 17 månader när han började gå. Han kröp inte utan hoppade fram på rumpan. Min BVC sköterska såg inget konstigt med det. Hon sa att rumphoppare brukar gå lite senare för de tar sig ju redan fram i en upprätt position så de har inte samma intresse av att gå och så var min son lång för sin ålder (låg ovanför översta längdkurvan) så han behövde lite mer tid på sig att utveckla muskler och balans.

• Anonym (20 mån)

Min lilla son tog första steget när han var 16 mån men gick inte helt förrän han var 20 mån. Nu har han iofs något som heter nystagmus på ögonen och då har man ofta problem med balans och yrsel. Dock har han en väldigt lindrig variant som inte syns. De brukar kolla det på 3 mån kontrollen men det hade missats för att han har så lindrigt. Det upptäcktes sedan av en slump när han var 15 mån.

Om hon utvecklas och går längs möbler så kommer hon snart börja gå.

• ÄntligenSommar

Min brorsdotter var 18 månader. Vägrade försöka gå om man inte höll henne i händerna. Plötsligt en dag gick hon bara som hon aldrig gjort annat. Hur stadigt och lugnt som helst.

Hon vägrade ligga på mage från tidig ålder och var som flera andra barn i tråden en rumphasare med världens fart. =)

• Anonym (Japp sent.)

Upp till 18mån är normalt men sent. Efter 18 mån är det väldigt sent. Min kompis dotter gick först vid 2 år men hon har en utvecklingsstörning och ett ovanligt syndrom.

• Santin

Vår dotter började gå efter möbler och om man höll i händerna vid 10 månader med var först vid 16 månader som hon började gå helt utan stöd.

• Anonym (-)

För vår äldsta tog det 5-6 mån från gå-runt-möblerna till gå-utan-stöd. Verkade inte tycka att det fanns nån anledning innan dess. Det gick ju utmärkt att krypa dit man ville och fanns det inga möbler fanns det ingen anledning att komma upp från golvet för att nå något

• Anonym (afabarn)
    Anonym (-) skrev 2016-05-21 06:30:55 följande:

För vår äldsta tog det 5-6 mån från gå-runt-möblerna till gå-utan-stöd. Verkade inte tycka att det fanns nån anledning innan dess. Det gick ju utmärkt att krypa dit man ville och fanns det inga möbler fanns det ingen anledning att komma upp från golvet för att nå något

Så kul för er då.
  • viseversa
    Anonym (afabarn) skrev 2016-05-21 19:00:24 följande:
    Så kul för er då.
    Oj vad dryg du lät. Varför i så fall? Personen i fråga svarade bara i din tråd på din fråga. Jösses.
  • Anonym (Anonym)

Jag var 2,5 år, nästan 3 år när jag började gå. Har inga problem eller men av det idag, och jag är snart 19 år. Så du kan nog vara lugn :)

• Anonym (35)

Jag började gå när jag var 1,5 år. Nu är jag 35 år och går jättebra. Förstår din oro men ta det lugnt ett tag till!

• Flygfotogen
    Anonym (Anonym) skrev 2016-05-21 22:37:56 följande:

Jag var 2,5 år, nästan 3 år när jag började gå. Har inga problem eller men av det idag, och jag är snart 19 år. Så du kan nog vara lugn :)

Vad berodde det på? Det bör ju ha utretts för det är väldigt sent.
  • Fru Ve

TS så länge ditt barn utvecklas normalt på andra sätt så är det inget konstigt alls att inte börja gå förrän vid 18 mån. Ta det inte som kritik att BVC sa att hon skulle kollas upp annars, det är ju bara för att man i så fall vill se att inget annat är fel. Om något är fel så är det ju bra att man får hjälp i tid. Men som sagt om det bara är att barnet är sen med att gå så oroa dig inte för det. Barn har ju olika personligheter och temperament och en del har inte lika bråttom utan nöjer sig ändå.

• Fru Ve

Vet att min mans lillasyster inte började gå förrän strax efter 18 månader. Det berodde på att hon var muskelsvag på något sätt och att hon även var väldigt lugn och sov mycket. Hon tränade nog inte så mycket p.g.a. detta. I alla fall är hin vuxen nu och helt normal. Jag tror hon fick lite extra träning hos sjukgymnast som barn annars inget.

• Anonym (Anonym)
    Flygfotogen skrev 2016-05-23 15:58:25 följande:
    Vad berodde det på? Det bör ju ha utretts för det är väldigt sent.
    Benlängdsskillnad på då 2,7 cm, som idag lyckligtvis bara är 1,1 cm. Fanns inte så mycket att göra åt det liksom, bara vänta ut... :)
  • Anonym (???)

Så kul för er då.

Varför sån tråkig attityd? Det var väl inget konstigt/ovanligt inlägg i din tråd?
  • Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2016-05-23 22:14:32 följande:

...ovanligt...

*ovänligt*
  • Anonym (Missuppfattning?)
    Så kul för er då.
    Det var ett drygt svar men jag undrar om du missuppfattade. Den som skrev inlägg 9 "För vår äldsta tog det 5-6 mån från gå-runt-möblerna till gå-utan-stöd"  Du verkar ha tagit det som att deras barn gick runt möblerna när barnet var 5-6 månader men det står ju inte hur gammalt barnet var, kan lika gärna ha varit 12 månader och sen tog det 5-6 månader innan barnet släppte möblerna.

Om du inte missuppfattade så förstår jag inte varför du svarar så drygt så därför tolkar jag det så =)

Svar på tråden Hur sent kan barn lära sig gå egentligen?