• Anonym (Stugägare)

Skatt vid försäljning av stuga?

Hej. Jag behöver lite hjälp. Vi har en kolonistuga som vi inte har gett så mycket för, vi kommer förmodligen att få en vinst på 60-70 tusen. Det känns ju lite sådär då vi har lagt ner massor av pengar på stugan. Vi har byggt en pergola, murat en stor grill, en stor pol i trädgården, solceller och batterier, däck på baksidan, altan på framsidan. Nytt kylskåp, ja, massa annat. Måste vi betala skatt på kapitalvinsten då vi har lagt ut så pass mycket pengar på renovering, att den är värd mycket mer nu än när vi köpte den?

Nån som vet och är insatt? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 00:17
    Det jag menar med att "det känns sådär" är att om det blir stor vinst så måste man betala mycket skatt och det är inte kul när man lagt ner så mycket på den.

• Svar på tråden Skatt vid försäljning av stuga?
  • Anonym (Stugägare)
    Kerubmamman skrev 2016-05-20 00:47:46 följande:

Man skattar på samma sätt som med en vanlig villa. Om ni säljer för 70 tkr mer än inköpspris lär det bli reaförlust med tanke på allt ni gjort på stugan.  

Försäljning av hus på ofri grund, kolonistuga | Skatteverket

Men hur ska vi kunna bevisa allt som vi har gjort? Vi har inte sparat kvitton för det har inte varit på tal om att sälja innan.
  • Rixa

Ni skickar inte in några kvitton tillsammans med deklarationen. Var ett prejudicerande fall för ganska många år sedan där de hade gjort stor vinst men inte hade kvitton och de fick igenom sina avdrag. Ni behöver inte kvitton om det uppenbarligen har skett förbättringar och det har det ju gjort i ert fall. Uppskatta era kostnader och skriv ner dem bara. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Kerubmamman
    Anonym (Stugägare) skrev 2016-05-20 00:54:29 följande:
    Men hur ska vi kunna bevisa allt som vi har gjort? Vi har inte sparat kvitton för det har inte varit på tal om att sälja innan.
    Före- och efterbilder kan ev fungera. Det bevisar ju inte exakt hur mycket ni lagt ned, men det kan gå att göra en prisuppskattning. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Stugägare)
    Kerubmamman skrev 2016-05-20 01:04:25 följande:

Före- och efterbilder kan ev fungera. Det bevisar ju inte exakt hur mycket ni lagt ned, men det kan gå att göra en prisuppskattning. 

Ja, det har vi många:)) jag kollade i vår gamla dator häromdagen och där fanns bilder på när den var blå! Vi målade om den röd :) herregud vad den såg ut förr :))
  • Anonym (Stugägare)

Men måste man blanda in deklaration och sånt ? Kan man inte bara säga att man vill ha pengarna kontant av köparen?

• Rixa
    Anonym (Stugägare) skrev 2016-05-20 01:08:31 följande:

Men måste man blanda in deklaration och sånt ? Kan man inte bara säga att man vill ha pengarna kontant av köparen?

Jo så gör man. Men sen ska du och ev delägare i nästa års deklaration redovisa er vinst. 
  • Anonym (Stugägare)
    Rixa skrev 2016-05-20 01:10:54 följande:

Jo så gör man. Men sen ska du och ev delägare i nästa års deklaration redovisa er vinst. 

Gör verkligen alla så när de gäller kolonistuga som inte ens är isolerad och bara sommarvatten?
  • Amiralen82

Ja, har man gjort en skattepliktig försäljning så är det väl självklart att man följer lagen och redovisar försäljningen? Varför skulle man inte göra det, bara för att stugan var oisolerad?

Sen är det inte självklart att man får göra avdrag bara genom att visa före- och efterbilder. Egentligen ses dem utan större bevisvärde eftersom man visserligen kan se att det skett förbättringar men de säger inget om vilka kostnader man haft. Man kanske har gjort allt arbete själv, och fått materialet av en släkting som har byggfirma osv. Större utgifter brukar man annars kunna visa tex genom kontoutdrag..

• Rixa

Jag har ingen aning om hur folk gör när det gäller kolonistugor. Det ska deklareras men eftersom det inte finns någon lagfart knuten till dem så antar jag att det är upp till var och en. Vet inte om skattemyndigheter kontrollerar sina register med föreningar i koloniområden. Gör de det så är det ju lite pyrt om man sålt sin kolonilott. 

Men det är väl bättre att deklarera det så slipper ni oroa er för nåt i efterskott med straffavgifter. Det är väl ganska lätt för er att räkna ihop diverse kostnader som uppgår till 70 000 eller mer. Takbyte 27 000, bevattningssystem 11 000, terass 14 000, solpanel 32 000 

Sådär, nu har jag gjort deklarationen åt dig.  

• Rixa
    Amiralen82 skrev 2016-05-20 01:24:15 följande:

Ja, har man gjort en skattepliktig försäljning så är det väl självklart att man följer lagen och redovisar försäljningen? Varför skulle man inte göra det, bara för att stugan var oisolerad?

Sen är det inte självklart att man får göra avdrag bara genom att visa före- och efterbilder. Egentligen ses dem utan större bevisvärde eftersom man visserligen kan se att det skett förbättringar men de säger inget om vilka kostnader man haft. Man kanske har gjort allt arbete själv, och fått materialet av en släkting som har byggfirma osv. Större utgifter brukar man annars kunna visa tex genom kontoutdrag..

Finns ett rättsfall som satt riktmärkena. Är ganska låg risk att det blir granskning så det är nog ingen fara att uppskatta kostnaderna. 
  • Amiralen82

Har aldrig hört att det skulle finnas ett rättsfall där enbart fotografier skulle vara tillräckligt. Oftast görs det en sammanvägning, tex av tagna lån, ändrade planritningar, bygglovshandlingar osv. Men vet du ett rättsfall så får du gärna länka det!

Sen har du nog rätt i det andra, men blir det en större förlust på en kolonistuga så är det nog inte otroligt att det granskas..

• Anonym (Stugägare)
    Rixa skrev 2016-05-20 01:26:05 följande:

Jag har ingen aning om hur folk gör när det gäller kolonistugor. Det ska deklareras men eftersom det inte finns någon lagfart knuten till dem så antar jag att det är upp till var och en. Vet inte om skattemyndigheter kontrollerar sina register med föreningar i koloniområden. Gör de det så är det ju lite pyrt om man sålt sin kolonilott. 

Men det är väl bättre att deklarera det så slipper ni oroa er för nåt i efterskott med straffavgifter. Det är väl ganska lätt för er att räkna ihop diverse kostnader som uppgår till 70 000 eller mer. Takbyte 27 000, bevattningssystem 11 000, terass 14 000, solpanel 32 000 

Sådär, nu har jag gjort deklarationen åt dig.  

Haha, va rolig du är :)) just så ska jag göra då.
  • Rixa
    Amiralen82 skrev 2016-05-20 01:33:58 följande:

Har aldrig hört att det skulle finnas ett rättsfall där enbart fotografier skulle vara tillräckligt. Oftast görs det en sammanvägning, tex av tagna lån, ändrade planritningar, bygglovshandlingar osv. Men vet du ett rättsfall så får du gärna länka det!

Sen har du nog rätt i det andra, men blir det en större förlust på en kolonistuga så är det nog inte otroligt att det granskas..

Ja jag vet ett rättsfall men har ingen länk. Det var för 7-8 år sedan. Jag jobbade på ett företag som var systemleverantör till mäklare då. 

Tror inte det är så stor risk att det blir granskning. Var du lugn TS o lägg dina kostnader nån tusing under vinsten.  

Kolla med andra i föreningen om de vet hur andra har gjort. Som sagt, jag har ingen aning hur mycket som deklareras när det inte finns lagfart på fastighet. Misstänker att många skiter i att deklarera det. 
  • Anonym (Fem år)

Hmmm... om jag inte minns helt fel så skall dina kostnader för renoveringen uppstått de senaste fem åren för att man skall få räkna bort dom. Men rätta mig gärna.

Man får också räkna bort ev. mäklararvode. Reavinstskatt (22%) beräknas efter avdragen.

Sen begriper jag inte varför man inte sparar kvitton och fakturor. Det är ju ganska stora summor det handlar om.

• Anonym (Stugägare)
    Anonym (Fem år) skrev 2016-05-20 10:31:55 följande:

Hmmm... om jag inte minns helt fel så skall dina kostnader för renoveringen uppstått de senaste fem åren för att man skall få räkna bort dom. Men rätta mig gärna.

Man får också räkna bort ev. mäklararvode. Reavinstskatt (22%) beräknas efter avdragen.

Sen begriper jag inte varför man inte sparar kvitton och fakturor. Det är ju ganska stora summor det handlar om.

Vi har gjort de mesta renoveringen de senaste åren, pergola, nytt kök, murat grill, stängslat in hela tomten, osv.

Vi har inte sparat kvitton. Tänkte inte alls att det kunde bli en försäljning. Men del av virke är återvinning, många grejer har vi fått.

Vi kommer inte att ha mäklare, det är ju inga stötte summor det handlar om. Det får bli blocket. Och egna visningar.
Svar på tråden Skatt vid försäljning av stuga?