• Anonym (Lisa)

Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?

Vad går er smärtgräns för vad ni skulle tycka var ok att lägga för summa på en möhippa för en vän/ släkting? Alltså vad varje person får betala för sig.

• Svar på tråden Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?
  • Anonym (Haha)

Haha var med om planering för en möhippa där den som häll i den tyckte vi alla kunde åka utomlands en weekend och det skulle ju "bara" kosta 7-8000:- per person och då vara för resa och boende. Maten och annat tillkom ju såklart. Jag sa ifrån att skulle det vara så kunde dom som hade råd åka för 8000:- är för många VÄLDIGT mycket pengar. Men det var tydligen svårt att förstå detta för dessa rikemansbarn. För vadå 8000:- är ju bara en skitsumma för dom och ska man inte ofta det för sin vän?! Svar NEJ!!

• Vickisen

Väldigt individuellt. Beror främst vilken relation jag har till bruden. Är det en nära vän kan jag givetvis tänka mig att lägga betydligt mer än om bruden är en mer ytlig bekant. Det beror också på hur många man är och vilken ekonomi alla har. 

Om/när min bästa väninna gifter sig kan jag ex. tänka mig att betala några tusen mer än övriga som inte står henne lika nära. Men det är ju jag. Jag känner inte heller att det nödvändigtvis blir "rättvist" att alla ska lägga exakt samma summa. Även om jag har råd så skulle jag känna att det var för mycket att lägga 2000 kr på en möhippa för en kompis jag inte umgås jättemycket med. För någon som är singel och studerar utan extrajobb är garanterat en 1000-lapp mycket, kanske rent av 500 kr för en möhippa även om hon är jättetight med bruden.

Jag skulle ta den diskussionen med alla som ska delta i möhippan. Man kan antingen splitta 50/50 eller komma överens om att några mer närstående betalar lite extra (just för att DE vill ge sin bästa vän det där lilla extra) eller så kan man utgå från allas inkomster/kvarvarande pengar efter räkningar m.m. och dela summa procentuellt utifrån allas förutsättningar. En annan idé är att alla skriver en summa de kan/vill betala och lägger i ett kuvert och så räknar man ihop hur mycket det blir och så hittar man på något för den summan. Då ska man inte heller känna att "jag får nu minsann betala mycket mer" utan se det som en present till bruden.

• Duckan

En alltid lika känslig och ofta problematisk fråga. Har varit på några hippor genom åren. En del har börjat på 500 kr pp, men innan dagen är slut har man ju lagt ner mycket mer för mat och dryck åt sig själv. Snittet har nog legat kring 1000 kr pp och sen har det tillkommit kostnader för en själv så dagen har slutat på ca 2000 kr.
    På ett ungefär i alla fall, inte fört bok över det.

• Anonym (Hej)

Jag planerade en möhippa förra året och tycker att vi hade jättebra upplägg ;) Totalkostnaden med aktiviteter, lunch och middag och dricka under dagen blev 1200. Den första aktiviteten kostade 500 kr pp så den kunde man lätt välja bort och sedan vara med på resten. Kvällsaktiviteten kostade oxå ganska mycket och kunde oxå väljas bort. Man betalade för det man var med på helt enkelt. De flesta var med på allt!

För oss närmaste som planerade tillkom en del kostnader, vi betalade helt enkelt lite extra eftersom vi kände att 1200 kr var vårt maxbelopp. Det är svårt att komma billigare undan om man gör olika saker från morgon till sen kväll.

• Duckan

(Hej) så gjorde jag också när min närmaste väninna gifte sig och jag höll i trådarna. Jag la till extra för vissa grejer för att hålla nere för de andra.

• Fröken Apelsin

Max 500 kronor tycker jag.

• Bibbidi

Runt 500 som "bas" för bekanta exc (sen blir det ju mer om man går ut och beställer dricka osv).

Runt 1000 Kan jag lägga om det är någon som står mig väldigt nära, som en syster eller så.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Hej)

Tänker att siffrorna blir väldigt varierande beroende på vad man räknar in. Räknar man med bara brudens kostnader eller med både brudens och sina egna?

500 kr räcker ju inte långt om man ska äta, dricka och göra nån aktivitet som ridning, bowling, spa, poledance eller vad man nu vill göra. Det hör ju dessutom till att man kidnappar bruden redan på morgonen och sen håller på till kvällen och då kan man knappt göra nånting för 500 kr...

• Mrs Moneybags

Blir väl oftast en tusenlapp eller mer...tyvärr! Det är dyrt med bröllop. Sedan ska man köpa klänning, skor och present till själva dagen också. 

När min syster gifte sig lade jag mer pengar än de andra på möhippan...kändes rätt. 

• Bibbidi
    Anonym (Hej) skrev 2016-05-20 14:06:31 följande:

Tänker att siffrorna blir väldigt varierande beroende på vad man räknar in. Räknar man med bara brudens kostnader eller med både brudens och sina egna?

500 kr räcker ju inte långt om man ska äta, dricka och göra nån aktivitet som ridning, bowling, spa, poledance eller vad man nu vill göra. Det hör ju dessutom till att man kidnappar bruden redan på morgonen och sen håller på till kvällen och då kan man knappt göra nånting för 500 kr...

Om man vill ha med folk i möhippan som inte har så jättebra ekonomi då får man anpassa sig. Man får göra det alla har råd med. Ridning tex är dyrt så det måste man inte göra.

Vad är mest värt? 
    Att man gör de sakerna som man själv tycker är roliga men att vissa då inte har råd, eller att bruden får med alla de hon skulle vilja ha med på sin möhippa? Måste man verkligen ha aktivitet på aktivitet hela dagen lång, man kan göra lite andra saker också. Ta ett glas på någons altan och snacka lite skit om livet också?

Ja möhippa är dyrt, men det finns billigare alternativ. Man kan ta en aktivitet och sen till exempel käka picknick någonstans. Om man fixar maten själv istället för att gå ut och äta kan man komma undan några kronor billigare där osv. 

Fick tacka nej själv till en möhippa för några år sedan när jag var student där de inte ville att de som fixade inte ville att det skulle kosta mindre än 1000 kronor eller vad det nu var (kommer inte riktigt ihåg). 1000 är i sig inte super mycket men jag hade inte de pengarna just då och fick därför tacka nej. Trist. La pengarna på bröllopspresent och kläder till bröllopet istället.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?