• Anonym (Anonym)

Kurrande mage, hur får jag den att va tyst?

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp.

Jag går i 7an i skolan och ständigt, varje dag så kurrar min mage. Speciellt när vi har prov eller när det är knäpptyst i klassrummet. Magen låter som en val eller som pruttar.

Vad ska jag göra? Jag äter en stor frukost (inte luftigt bröd dock då det obviously är luftigt), jag är alltså inte hungrig?! Jag har väldigt mycket gaser och är stressad, vilket jag har hört kan vara orsaker. Men det måste väl finnas någon lösning på problemet? Jag kan inte skriva klart mina prov för när jag känner att magen börjar skrika så lämnar jah snabbt in provet (så kort jag har kommit) och sen skyndar jag mig därifrån. Och jag missar lektioner för jag står inne på skoltoan.

Jag försöker hela tiden tänka: om 10 år kommer jag antagligen inte ens komma ihåg det här, och om jag gör det så kommer jag undra varför jag skämdes.

Men det funkar nt riktigt så för jag vill ju verkligen ha hjälp. Jag vill inte vara hon med låtande mage som folk snackar om :,(

• Svar på tråden Kurrande mage, hur får jag den att va tyst?
  • glutten

Är du möjligtvis laktosintolerant utan att veta det eller nåt sånt? Bullrig mage beror ju ofta på vad man stoppar i sig (och som magen reagerar "onormalt" på).

• Anonym (Minns hur det var)

Jag kommer ihåg att jag också hade mycket gaser i magen i den åldern. Min mage kurrade inte men var jättespänd och gjorde ont. Det brukade gå över när jag kom hem från skolan och kunde slappna av (och fisa) hehe. Är 29 år nu och har inte det problemet längre.

Jag vet inte vad det berodde på i mitt fall men stress är nog möjligt. Jag kommer ihåg att jag alltid var stressad på morgonen på den tiden också, var så morgontrött och åt frukost väldigt fort. Läsk drack jag en del också.

Det kan ju som någon skrev bero på laktosintolerans. Hoppas det löser sig! Du ska ju inte behöva skämmas och dina studier ska ju inte heller behöva bli lidande för en sådan sak. Berätta för dina föräldrar också?

• Anonym (Piff)

Jag hade samma när jag var yngre, alltid när jag skrev tentor kurrade magen JÄTTEhögt! Det hjälpte lite att äta tex en banan och dricka juice, men du skriver att du ätit så då hjälper nog inte det dig. Kanske kan du prova att ändra din kost, ta bort mjölk ett tag. Prova ät havregrynsgröt till frukost med havremjölk till, sen en banan eller en macka och drick något precis innan provet.

• Grävling 75

Köp Dimetikon Meda på apoteket. Receptfria och billiga kapslar mot gaser i magen. Funkar!

• Anonym (Anonym)

Men jag har gått till läkare med mina föräldrar, de sa att jag skulle ta 2 mediciner (vilket jag gjort, funkar ej), sen tog de blodprov för att se om jag va allergisk mot gluten vilket jag inte är, och sen fick jah testa att vara utan laktos i en månad och inget förändrades, förut åt jag havregrynsgröt till frukost varje dag och det hjälpte inte, och jag kan ju inte äta konstant för då kommer jag bli tjock. Tänk att ha det såhär varje dag och inte kunna göra nåt, inte ens kunna sitta på en lektion. Läkarna tror att jag har IBS vilket inte går att bota och dessutom aldrig kommer gå över. Skulle behöva hjälp med att antingen försöka bota detta ändå eller lära mig acceptera det här, men det går ju inte

• En anonym hjälpare

Asså, själv så kurrar min mage också. Egentligen så bryr jag mig inte så mycket, varför ska man ens bry sig? jag vet att det är pinsamt om de kanske är tyst i hela rummet och sen sätter magen igång men och? om folk säger kommentarer eller sånt så e de ba å igga. Du kan ju liksom inte kontrollera om den ska låta. Det är till exempel som om att hår växer, det gör ju liksom bara det. Min mage brukar kurra pga hunger och då brukar jag dricka vatten eller sitta med korsade ben och luta mig fram. Man kan ju också ta med frukt, men oftast bryr jag mig inte. Jag brukar tänka att alla personers magar har ju låtit någon gång. Det är bara ett sätt vi människor fungerar, magen ger konstiga ljud och det är bara att acceptera eller göra något åt det!.

• Videung7634

Kan mycket väl vara IBS. Finns specialkost som många med IBS blir bättre av. Googla och testa.

Annars skulle jag prova att äta protein och fett till frukost och dela frukosten på två. Hälften hemma och hälften i skolan. Kolhydrater (bröd, gröt) ger gärna mer buller i magen.

Svar på tråden Kurrande mage, hur får jag den att va tyst?