• loppis7

    Skulle du våga åka till Turkiet med dina barn?

    Fundera ev på att åka iväg med mina yngsta barn(8 o 9 år) har tidigare varit i Turkiet o tyckte att det har varit helt ok . Nu är det ju väldigt billigt att åka dit, skulle ni våga åka dit? Har tittat på Side.

  • Svar på tråden Skulle du våga åka till Turkiet med dina barn?
  • Linnis92

    Det är nog lika många som kan tänka sig det, som inte kan. Vad jag förstår ska turistorterna Alanya Side och Antalaya vara lugna, kolla vad UD skriver vad gäller avrådan och Turkiet innan du bokar.

  • pigglet

    Jag skulle inte välja att boka nu, nej.

    Men vi var till Israel i höstas. Det var planerat sedan våren. Veckorna innan vi skulle åka började de skjuta, knivhugga osv, det talades om en ny intifada. Kändes inte alls kul, jag grät rejält sista veckan.
    Men det gick ju bra. En häftig resa, otroligt att vi har gjort den. Men inget jag skulle göra om...

  • loppis7

    Tack för era svar. Får ta en funderare till. Tyvärr är det ju pengarna dom styr men kanske inte helt rätt den här gången.

  • TantMedKratta

    Skulle inte åka med min familj dit dels på grund av läget med risk för terrorattentat och liknande men även pga hur Turkiet beter sig mot kurderna. Skulle kännas moraliskt fel att åka dit och med mitt besök stötta ett skurk-land...

  • Scruffy

    Vi åker till Izmir den 30.6.
    Jag känner ingen oro alls.
    Vi kommer mestadels att vistas på hotellområdet, kanske en eller två utflykter.

    Med tanke på Paris, Bryssel osv, kan man ju lika gärna stanna i sängen. Tyvärr finns det inget säkert längre.. Man måste ju leva också.

  • loppis7

    Det är lite så jag också känner . Åker ofta till Thailand o det kanske man inte heller ska göra. Men sen är det ju en större risk i Turkiet .

  • K med lilla E

    Vi hade en resa bokad till Turkiet och skulle åka den 12 juni. Jag bokade i mars om till Grekland. 

    Förmodligen så händer INGET alls om man åker till Turkiet och jag skulle så gärna vilja åka men jag är lite harig och skulle det nu börja hända grejer precis i anslutning till avresan så skulle jag INTE kunna känna att det vore odelat roligt och lustfullt att åka och det särskilt med tanke på att vi har barn med oss.

      Om man läser på UD:s sida så ska man ju vara vaksam och läget har säkerhetsmässigt försämrats i hela landet sedan 2015. Jag vill inte gå runt och känna att jag behöver vara vaksam vid utflykter och på marknader t ex.

    Men samtidigt tycker jag så himla synd om de som driver hotell och lever på att vi turister åker ner och gör så att de kan leva resten av året. Nu får många slå igen. 

  • paralin
    TantMedKratta skrev 2016-05-22 22:09:37 följande:

    Skulle inte åka med min familj dit dels på grund av läget med risk för terrorattentat och liknande men även pga hur Turkiet beter sig mot kurderna. Skulle kännas moraliskt fel att åka dit och med mitt besök stötta ett skurk-land...


    Hur beter sig turkiet mot kurderna? trodde kurderna genom sin terroristorganisation PKK betedde sig illa och dödade många människor genom sina bombattentat.
  • TantMedKratta
    paralin skrev 2017-05-03 19:07:26 följande:

    Hur beter sig turkiet mot kurderna? trodde kurderna genom sin terroristorganisation PKK betedde sig illa och dödade många människor genom sina bombattentat.


    Oj, det hade jag missat. Är alla kurder med i PKK? Små barn? Familjer? Hur har jag kunnat missa att ett helt folkslag är terrorister...
  • K med lilla E

    Vi ska åka i juni. Kan hända grejer överallt i hela världen, känns inte som om det skulle vara farligare att åka till Turkiet än någon annanstans. Det kan vara farligt att bara åka till Göteborg eller Stockholm och det slutar vi ju inte med... 

  • hannaO87

    Absolut! Läget har inte förändrats på turistorterna. Sen har det inte varit några terrorattentat alls längs medelhavsområdet, däremot i Ankara och Istanbul. Men det är storstäder precis som Paris, Bryssel och Stockholm. UD avråder från att resa nära gränsen Syrien av uppenbara skäl. Sen att säkerhetsläget har försämrats sedan 2015, vart i världen har säkerhetsläget inte försämrats undrar jag då?
    Vi reser i slutet av juli med våra barn???? Turkiet är ett underbart land att uppleva!

  • Tiinaa

    Här sitter vi oxå och funderar.. Boka en lyxigar resa till Alanya eller en resa till Grekland för samma pris men på ett låg budget hotell..mmm.. Vad det är svårt..

  • hannaO87

    Men vad är det som ni är rädda för i Turkiet som inte kan hända i tex Grekland?
    Världen i sig är ju orolig just nu och terrordåd kan hända överallt i världen.
    Det hände i Stockholm för 2 månader sen, åker ni inte dit heller?
    Det har inte hänt något på turistorterna i Turkiet, "endast" i Ankara och Istanbul som ligger flera hundra mil bort.
    Så jag tror som sagt inte att risken är större i Turkiet än någon annanstans.

Svar på tråden Skulle du våga åka till Turkiet med dina barn?