• Anonym (?)

Identitetskris? Vem är jag och vad vill jag göra med mitt liv?

Jag har aldrig direkt varit nöjd med mitt liv och alltid mått mer eller mindre dåligt. Jag trivs inte där jag bor, jag trivs inte med det svenska klimatet, mitt yrke eller stressen. Jag har varit så sjukt avundsjuk på dom som vågat följa sina drömmar, dragit från Sverige och verkar "leva livet".
    Nu har jag mer och mer börjat tänka på att jag slösar bort mitt liv...för vadå? Min arbetsgivare? Varför tragglar man egentligen på medan vissa verkar leva drömliv? Jag har läst så mkt "kan jag göra det här så kan du!" men aldrig riktigt trott på det... men tänk om det faktiskt är så? Att jag också kan åka  någonstans där det alltid är varmt och skönt och syssla med något som får mig att må bra, som känns meningsfullt? Jag pratar inte om att fly från något, utan snarare att äntligen hitta hem...

Är det någon mer här som funderat i dom banorna och kanske tom börjat göra tankarna till riktiga planer? Det hade varit så kul att läsa om folk som faktiskt vågat göra slag i saken och ge sig av. Eller som kanske redan gjort det?

• Svar på tråden Identitetskris? Vem är jag och vad vill jag göra med mitt liv?
  • Anonym (Micke)

Men vad har du för dröm då?

Om man läser ditt inlägg, så låter det som att du vill fly från ditt tråkiga liv här. 
    Om du inte klarar av att ändra ditt liv här, hur ska du lyckas någon annanstans?
    Jag tror man måste ha ett driv inom sig.

• Anonym (?)

Klart jag har drömmar, jag kände bara inte att exakt vad var relevant i sammanhanget. Tråkigt skulle jag nog inte säga att jag har...det känns bara..fel..och meningslöst. 

Bara för att man inte kan göra det man vill här så betyder det ju inte att man inte kan göra det någon annanstans?
    Säg att jag skulle vilja börja varje morgon med att yoga i solen..hur mycket jag än vill så fungerar det dåligt i sverige i november...eller större delen av året faktiskt. Eller om jag drömmer om att kunna surfa efter jobbet. kanske volontärarbeta med fattiga barn, eller vad det nu kan vara. ALLT går inte att förändra på plats här så kommentaren "Om du inte klarar av att ändra ditt liv här, hur ska du lyckas någon annanstans?" känns rätt ickerelevant.

Driv saknar jag i alla fall inte. Har både haft eget företag och lyckats bra inom idrott. Jag vet inte riktigt varför jag framstod som en trist, lat(?) person utan driv som inte har några drömmar och bara vill fly härifrån.

• Anonym (Såklart)
    Anonym (Micke) skrev 2016-05-22 19:28:09 följande:

Men vad har du för dröm då?

Om man läser ditt inlägg, så låter det som att du vill fly från ditt tråkiga liv här. 
    Om du inte klarar av att ändra ditt liv här, hur ska du lyckas någon annanstans?
    Jag tror man måste ha ett driv inom sig.

Tjurigt svar...
    Det är väl klart att du kan ändra ditt liv radikalt TS .. särskilt om du inte bildat familj då står alla dörrar öppna. Fundera på vilka dina kunskaper/talanger är, kan du något språk och när i livet du mår som bäst och utforma en plan efter det.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (?) skrev 2016-05-22 19:44:44 följande:

Klart jag har drömmar, jag kände bara inte att exakt vad var relevant i sammanhanget. Tråkigt skulle jag nog inte säga att jag har...det känns bara..fel..och meningslöst. 

Bara för att man inte kan göra det man vill här så betyder det ju inte att man inte kan göra det någon annanstans?
    Säg att jag skulle vilja börja varje morgon med att yoga i solen..hur mycket jag än vill så fungerar det dåligt i sverige i november...eller större delen av året faktiskt. Eller om jag drömmer om att kunna surfa efter jobbet. kanske volontärarbeta med fattiga barn, eller vad det nu kan vara. ALLT går inte att förändra på plats här så kommentaren "Om du inte klarar av att ändra ditt liv här, hur ska du lyckas någon annanstans?" känns rätt ickerelevant.

Driv saknar jag i alla fall inte. Har både haft eget företag och lyckats bra inom idrott. Jag vet inte riktigt varför jag framstod som en trist, lat(?) person utan driv som inte har några drömmar och bara vill fly härifrån.

Jag trivs inte där jag bor, jag trivs inte med det svenska klimatet, mitt yrke eller stressen. 

4 saker du inte trivs med. 3 kan du göra något åt, 1 inte. Varför gör du inget år de tre du kan påverka?
  • Anonym (?)
    Anonym (Micke) skrev 2016-05-22 19:50:52 följande:
    Jag trivs inte där jag bor, jag trivs inte med det svenska klimatet, mitt yrke eller stressen. 

4 saker du inte trivs med. 3 kan du göra något åt, 1 inte. Varför gör du inget år de tre du kan påverka?
    Så du menar att jag inte kan göra något åt att jag bor i Sverige? Varför är du så negativ till hela idén? Varför stanna kar här när jag faktiskt eventuellt skulle kunna sitta under en palm och jobba? Om jag ändå ska flytta från där jag bor nu (vilket är ett av alternativen du menar att jag kan göra något åt) vad gör då skillnaden om jag flyttar inom sverige eller utomlands? Varför bara "göra det bästa av situationen här" när jag skulle kunna leva min dröm?

• Anonym (Per)

Kände lite som du när jag var yngre, och varför inte göra ngt åt det då? Jag feg startade med att ta tjänstledigt ett år för att testa några nya jobb, men samma dag som ledigheten började tänkte jag 'skit i det', packade en väska (1), slängde den i bilen och drog. Hamnade i Polen, Slovakien, Tyskland, Österrike, Turkiet, Rumänien, Ungern, Italien.....några andra länder också (vit Ryssland är inte trevligt dock, tyckte jag iaf). Var borta ca 3 månader. Hittade jag någon fin stad/by sökte jag upp en ok pub och snackade med dom som bodde där om ngt tillfälligt jobb, om inte annat så bara för mat och husrum. Oftast fick jag hjälpa till just i restaurangen efter ett snack med ägaren och då var säng, mat och lite lön belöningen för att lära känna nya människor, kulturer, synsätt på livet etc....plus att jag har blivit en jekel på att diska och bära 6 tallrikar samtidigt med mat för servering

Kom hem efter 3 månader, blockade saker på försäljning och timjobbade på 3 olika jobb för att bygga upp en bättre kassa. Efter 2 -3 månader drog jag igen, en väska och nu med flyg till den billigaste platsen så långt bort i europa som möjligt. Hamnade i Budapest. Sedan körde jag luffar stuket i ca 4 månader. Jobbade lite här och där som förra gången i olika länder. Väl hemma så var det faktiskt skönt och rofyllt att komma på jobbet igen, nya insikter ger en andra prioriteringar, så jag sa upp mig och gjorde det som jag kände var rätt väg för mig. Sedan har det varit resor i Afrika (volontär arbeten), Asien etc.

En sak ändrades fort för mig, insikten vad detta land betyder för mig. Kan tänka mig bo i Norge eller Finland men där är det stopp. När det kryper i skinnet drar jag på ngt äventyr igen, fjällvandring, luffarresor, padla etc men min bas är i trygga lilla (jäkla härligt avlånga) Sverige. Man blir liksom mätt efter ett tag och vill krypa in i skalet för att bearbeta alla intryck på olika plan, ut från skalet kommer man mer nöjd och glad och man lär sig se det vackra i nästan allt, även vårt klimat, och när man är i skaletperioden är det skönt att få vara "hemma".

Så är det iaf för mig. .....men bryt dig loss och gör något, ibland är det bara det lilla som sätter igång ett helt jekla jordskred. Du kanske bara kommer till tågstationen och där träffar du ditt livs kärlek och blir lycklig, vem vet. Men gör något, var inte rädd.

• Anonym (?)
    Anonym (Per) skrev 2016-05-22 22:44:43 följande:
    Kände lite som du när jag var yngre, och varför inte göra ngt åt det då? Jag feg startade med att ta tjänstledigt ett år för att testa några nya jobb, men samma dag som ledigheten började tänkte jag 'skit i det', packade en väska (1), slängde den i bilen och drog. Hamnade i Polen, Slovakien, Tyskland, Österrike, Turkiet, Rumänien, Ungern, Italien.....några andra länder också (vit Ryssland är inte trevligt dock, tyckte jag iaf). Var borta ca 3 månader. Hittade jag någon fin stad/by sökte jag upp en ok pub och snackade med dom som bodde där om ngt tillfälligt jobb, om inte annat så bara för mat och husrum. Oftast fick jag hjälpa till just i restaurangen efter ett snack med ägaren och då var säng, mat och lite lön belöningen för att lära känna nya människor, kulturer, synsätt på livet etc....plus att jag har blivit en jekel på att diska och bära 6 tallrikar samtidigt med mat för servering smile1.gif
    Kom hem efter 3 månader, blockade saker på försäljning och timjobbade på 3 olika jobb för att bygga upp en bättre kassa. Efter 2 -3 månader drog jag igen, en väska och nu med flyg till den billigaste platsen så långt bort i europa som möjligt. Hamnade i Budapest. Sedan körde jag luffar stuket i ca 4 månader. Jobbade lite här och där som förra gången i olika länder. Väl hemma så var det faktiskt skönt och rofyllt att komma på jobbet igen, nya insikter ger en andra prioriteringar, så jag sa upp mig och gjorde det som jag kände var rätt väg för mig. Sedan har det varit resor i Afrika (volontär arbeten), Asien etc.
    En sak ändrades fort för mig, insikten vad detta land betyder för mig. Kan tänka mig bo i Norge eller Finland men där är det stopp. När det kryper i skinnet drar jag på ngt äventyr igen, fjällvandring, luffarresor, padla etc men min bas är i trygga lilla (jäkla härligt avlånga) Sverige. Man blir liksom mätt efter ett tag och vill krypa in i skalet för att bearbeta alla intryck på olika plan, ut från skalet kommer man mer nöjd och glad och man lär sig se det vackra i nästan allt, även vårt klimat, och när man är i skaletperioden är det skönt att få vara "hemma".
    Så är det iaf för mig. .....men bryt dig loss och gör något, ibland är det bara det lilla som sätter igång ett helt jekla jordskred. Du kanske bara kommer till tågstationen och där träffar du ditt livs kärlek och blir lycklig, vem vet. Men gör något, var inte rädd.
    Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (eee)
    Anonym (?) skrev 2016-05-22 21:52:46 följande:
    Så du menar att jag inte kan göra något åt att jag bor i Sverige? Varför är du så negativ till hela idén? Varför stanna kar här när jag faktiskt eventuellt skulle kunna sitta under en palm och jobba? Om jag ändå ska flytta från där jag bor nu (vilket är ett av alternativen du menar att jag kan göra något åt) vad gör då skillnaden om jag flyttar inom sverige eller utomlands? Varför bara "göra det bästa av situationen här" när jag skulle kunna leva min dröm?
    Jag tror snarare att det är klimatet i Sverige personen menar är den enda faktor du inte kan göra något åt.
  • Anonym (?)
    Anonym (eee) skrev 2016-05-23 09:36:11 följande:
    Jag tror snarare att det är klimatet i Sverige personen menar är den enda faktor du inte kan göra något åt. smile1.gif
    Nej det är ju förvisso sant, men jag kan ju fortfarande göra något åt situationen. :)
    Lite som "jag hatar mitt jobb" -> "du kan inte ändra situationen, för jobbet kommer fortsätta vara som det är" -> "jo, jag kan byta jobb".
    Det är ju inte hur man löser situationen som räknas, utan att man gör det..även om själva problemet i sig inte går att förändra. :)
  • Anonym (Micke)
    Anonym (?) skrev 2016-05-23 09:53:07 följande:
    Nej det är ju förvisso sant, men jag kan ju fortfarande göra något åt situationen. :)
    Lite som "jag hatar mitt jobb" -> "du kan inte ändra situationen, för jobbet kommer fortsätta vara som det är" -> "jo, jag kan byta jobb".
    Det är ju inte hur man löser situationen som räknas, utan att man gör det..även om själva problemet i sig inte går att förändra. :)
    Fast du har inte gjort något åt de andra sakerna, så hur stor är chansen att du flyttar från Sverige?

Du har alltid mått dåligt mer eller mindre, du har aldrig varit nöjd med ditt liv.

Varför har du inte ändrat ditt liv tidigare, så du att trivs?
  • Anonym (eee)
    Anonym (?) skrev 2016-05-23 09:53:07 följande:
    Jamen... det är ju precis det Micke menar, som jag tolkar inlägget?
  • Anonym (?)
    Anonym (Micke) skrev 2016-05-23 18:09:43 följande:
    Fast du har inte gjort något åt de andra sakerna, så hur stor är chansen att du flyttar från Sverige?

Du har alltid mått dåligt mer eller mindre, du har aldrig varit nöjd med ditt liv.

Varför har du inte ändrat ditt liv tidigare, så du att trivs?
    Fast hur vet du att jag inte gjort det?

så bara för att jag alltid mått mer eller mindre dåligt och inte varit nöjd med mitt liv så ska jag inte flytta utomlands? Kan det kanske vara så att det är den detaljen som gjort att jag inte mått bra trots allt? ALLT går inte att ändra här...skulle min dröm tex vara att bli surflärare så fungerar det rätt dåligt oavsett var jag bor i sverige.

Tja...
    #1 Varför är det så många som inte följer sina drömmar? "inte kan väl du flytta utomlands!/börja jobba med det där" osv
    #2 Varför utgår du ifrån att jag inte har försökt? Vet du hur många gånger jag flyttat, i hur många städer jag bott? Vilka yrken jag haft?
Svar på tråden Identitetskris? Vem är jag och vad vill jag göra med mitt liv?