Ni som har platina blont hår.
Hej
Ni som har färgat platina blond och för det om och om. Hur bär ni er åt?
Jag har sandre och vill bli platina blond men vågar inte riktigt utan att få tips av er experter:)
Hej
Ni som har färgat platina blond och för det om och om. Hur bär ni er åt?
Jag har sandre och vill bli platina blond men vågar inte riktigt utan att få tips av er experter:)
Jag har naturligt blont hår men vid tonåren började jag börja det vitt eller platina. Efter flera år med detta hände de som inte fick hända. Jag blekte de för mycket, detta var helt mitt fel med förstarka medel, medel i håret länge och ofta blekningar tå tappade jag håret. Massa tussar i duschen och vissa ställen var kalla på huvudet. Från och med en dagen slutade jag helt med färgning, blekning, platta, locka ja, you name it. Flera av dom jag känner med platina hår har haft samma upplevelse fast inte så illa du mitt.
6 år senare är mitt hår nästan vid svanken och tjockt. Aldrig haft så fint hår som nu då jag blekte de i många år.
Men vill du bleka så gör de hos en frisör. Dom som jag träffat som fått problem har gjort de själva hemma, som jag gjorde. Men har du typ överskott av klor eller järn i vattnet ja de fästa ihåret. Vårat vatten har järn så mitt vita hår blev lätt rött, därför blekte jag de ofta och hela håret, inte bara utväxten. Men de blev fläkigt med rött trots många blekningar och silvetshampoo och balsam. Klor gör håret grönt vilket jag tycker är värre än rött.
När du väl blivit vithårig är det mycket jobb för att det skall förbli vitt.. Jag använder silverschampo vid behov (det tar ett tag innan man hittar ett silverschampo som man tycker är bra, jag har hittat det som funkar för mig och använder aldrig något annat).
Emellanåt använder jag även askorbinsyra utblandat i vatten, lättast är att blanda i en sprayflaska och spraya igenom hela håret + låta verka några minuter. Det tar bort gula och gröna skiftningar.
Både silverschampo och askorbinsyra sliter rejält på håret så om du är rädd om håret bör du kanske inte kombinera båda.
Jag bor på landet och har eget brunnsvatten så mitt hår kräver detta ganska ofta eftersom det blir lite missfärgat. Sedan finns det ju utrensande schampon också men det är jag för snål för att lägga pengarna på.
Inpackning är jag tyvärr alldeles för slarvig med men det är ju viktigt också :)
Det finns också olika toningar man kan använda efter blekningen som gör håret i en kall nyans..
Sen är det så klart viktigt att du enbart färgar utväxten när det är dags och inte har i färgen/blekningen i hela håret, då kommer det snart att gå av.
Jag skriver som en blind kör bil. Skriver från mobilen och den krångla en del, hoppas du förstår :)
Jag är sugen på att ha blont över sommar. Sedan får det vara. Hade det i tonåren men då la jag in det direkt på mitt naturliga hår som blev vit inom 5-10 min. Nu har jag färgat till sandre så jag börja få vita slingor.