• mitthemligajag

    syskon tätt (15 mån) hur orkar ni?

    Hej! Har två småttingar hemma, äldsta dottern är nu 1 år och 7 mån, lillebror 4 månader! Jag håller på att gå under här hemma!!!! Dottern är överallt och ingenstans och vissa dagar känns de som jag bara flyttat runt på lillen för att jag inte har tid.. Ush känner mig verkligen inte som en bra mamma, och som att dottern förlorat den lugna pedagogiska mamma hon hade innan :( min sambo har gått ner i tid, men istället för att ge barnen mer tid blir det till att hänga i källaren med gigantiska tvätthögar då barnens garderober är tomma... Blev inte alls som jag tänkt mig och mitt lugna harmoniska jag har flugit iväg på semester typ.

    Hur fungerar vardagen för er?

  • Svar på tråden syskon tätt (15 mån) hur orkar ni?
  • aleakim

    Hej!

    Vi har 16 månader mellan våra, nu är de nio månader och två år och en månad.

    Det är tufft i början, och även nu vissa dagar men det blir faktiskt enklare. Maken jobbar heltid och gör sedan lite extrajobb på fritiden för att vi ska få ihop allt. Jag går hemma med de små.

    Tycker överlag att runt tre-fyra månader är en masig ålder, de vill så mycket men fixar det inte. Innan det sover de ju mest och efter kan de börja vara med lite.

    Lillebror lärde sig sitta själv vid fyra månader och fick då sitta i barnstolen medan jag och storebror pysslade i köket tex. Där och i babysittern har han spenderat många timmar, hehe.

    Mycket tid går ju åt att fixa hemma men man får försöka involvera den store och sysselsätta den lille. Sen tar man det som är värst, som disken och tvätten. Sen blundar man för att det är stökigt i vardagsrummet och går ut och leker en stund.

    Nu när lilla är nio månader är han gärna med på golvet och leker med storebror och det är så mycket enklare! Är som en enda stor lättnad.

  • viseversa

    Har 16mån mellan mina två äldsta och ja det var kaos första året. Men sen flöt det på utan större problem. Tar ett tag att komma in i det. 4 mån är ingenting. Ge det tid ts.

  • mitthemligajag
    aleakim skrev 2016-05-22 22:57:27 följande:

    Hej!

    Vi har 16 månader mellan våra, nu är de nio månader och två år och en månad.

    Det är tufft i början, och även nu vissa dagar men det blir faktiskt enklare. Maken jobbar heltid och gör sedan lite extrajobb på fritiden för att vi ska få ihop allt. Jag går hemma med de små.

    Tycker överlag att runt tre-fyra månader är en masig ålder, de vill så mycket men fixar det inte. Innan det sover de ju mest och efter kan de börja vara med lite.

    Lillebror lärde sig sitta själv vid fyra månader och fick då sitta i barnstolen medan jag och storebror pysslade i köket tex. Där och i babysittern har han spenderat många timmar, hehe.

    Mycket tid går ju åt att fixa hemma men man får försöka involvera den store och sysselsätta den lille. Sen tar man det som är värst, som disken och tvätten. Sen blundar man för att det är stökigt i vardagsrummet och går ut och leker en stund.

    Nu när lilla är nio månader är han gärna med på golvet och leker med storebror och det är så mycket enklare! Är som en enda stor lättnad.


    Jo de är nog just de här med lillebrors ålder just nu, han vill så mycket men kan inte riktigt. Han rullar över på mage vareviga gång jag lägger honom i gymmet men så blir han irriterad efter två sekunder på mage. Ett evigt vändande på honom!!! längtar tills han börjar sitta ordentligt så han han sitta med vid bordet osv!

    Vad skönt att höra att du tycker de blev lättare när minsta blev äldre! Har du några tips vad man kan göra med minstingen meden man grejar med den äldre? Blir varvat. Mellan babysitter, hoppgunga och gymmet... Den lilla som inte alls är liten (9,5 kg) är för tung för mig att bära runt i sele eller sjal numer tyvärr... Hade du några andra aktiviteter att dela med dig av ? :)
  • fridalavidaloca

    Hej. Mina flickor är 2år+1mån och 5mån, det skiljer 20 månader på dem och min sambo/deras pappa är borta söndag eftermiddag till fredag kväll.. Jag vet inte hur jag får ihop det. Känner mig som en usel mamma jag med ibland, och det där med att flytta runt minstingen känner jag verkligen igen.. Ett tips är att gå ut med vagnen om du har möjlighet. Frisk luft, barnen kanske är nöjda med att åka vagn en stund, och du slipper "ajabaja" stora barnet en gång typ var 4e minut som man annars får när man är hemma hehe.. Jag tycker det är ganska rofyllt att gå ut 30-60 min för då kan jag tänka lite på annat. Nu har jag ju turen att ha ungar som gillar att åka vagn. Annars är min metod att bara springa, hålla för öronen och blunda tills det smäller. Sätt dig inte ner för då kommer verkligheten och tårarna ikapp.. En miljon styrkekramar .
    nouw.com/fridalavidaloca

  • mitthemligajag
    fridalavidaloca skrev 2016-05-25 00:00:21 följande:

    Hej. Mina flickor är 2år+1mån och 5mån, det skiljer 20 månader på dem och min sambo/deras pappa är borta söndag eftermiddag till fredag kväll.. Jag vet inte hur jag får ihop det. Känner mig som en usel mamma jag med ibland, och det där med att flytta runt minstingen känner jag verkligen igen.. Ett tips är att gå ut med vagnen om du har möjlighet. Frisk luft, barnen kanske är nöjda med att åka vagn en stund, och du slipper "ajabaja" stora barnet en gång typ var 4e minut som man annars får när man är hemma hehe.. Jag tycker det är ganska rofyllt att gå ut 30-60 min för då kan jag tänka lite på annat. Nu har jag ju turen att ha ungar som gillar att åka vagn. Annars är min metod att bara springa, hålla för öronen och blunda tills det smäller. Sätt dig inte ner för då kommer verkligheten och tårarna ikapp.. En miljon styrkekramar .
    nouw.com/fridalavidaloca


    Tack för ditt kommentar och styrkekramar dem behövs!!! Vi är ute grymt mycket, för de känns nästan som de är ända räddningen ibland innan jag totalt bryter ihop... Lillen sover oftast ute i vagnen så de passar sig med att vi går ut på gården eller till någon lekpark :) brukar vara en ihållig tjej med tårarna lååångt inne, livet blev annat sedan känslorna kom att handla om sina barn. Kramar!! / Camilla3614.vimedbarn.se
  • Pixelsnoppan

    Hej

    Har 361 dagar  mellan mina grabbar, och har haft de jobbigt men de går. Man klarar ju mer än man tror men jag har oxå varit borta mkt när mannen kommit hem.. för att orka. 
    Var hemma med de båda typ 3,5 år... 
    kramar till dig!

Svar på tråden syskon tätt (15 mån) hur orkar ni?