• Anonym (Ben)

Hur vet man om barn brutit ben i foten?

Dottern är 2 1/2 år och fick precis ett tungt bord över en del av foten. Bordet tippade och bordskanten måste landat över foten. Vid lilltån. Hon rör på alla tår utan problem, hon går men säger det gör ont och går på tå på den foten.

Barn reagerar ju sällan som vuxna så hur vet jag hur allvarligt detta är?

• Svar på tråden Hur vet man om barn brutit ben i foten?
  • Anonym (Ben)

Har såklart ringt min vårdcentral, men är tydligen inte ensam om det, för de kommer att ringa upp 14:45 först

• Anonym (Ben)

Kan tillägga att dottern just nu äter lunch och tittar på film, och nämner inte foten.

Om det är något brutit, gör det ont jämt då?

• Anonym (Ben)
    linnzen92 skrev 2016-05-23 12:01:58 följande:

Man åker väll till akuten och röntgar?!?!?!

Vet inte var du bor. Men här brukar akuten inte uppskatta besök dagtid när vc är öppet. Men blir det alltid röntgen. Bedömer de inte barnet först?
  • Anonym (k)

Om något är brutet gör det vanligtvis brutalt ont att stå på eller att ta på foten och då särskilt på vissa punkter. Om hon glatt gör andra saker hade jag avvaktat tills nästa dag.

• Anonym (Ben)

Får klämma på foten. Böjer jag lilltån säger hon aj men inget mer. Reagerar inte speciellt. Borde vara lugnt.

• Anonym (.)

Generellt brukar man röntga barn just för att det är i stort sett omöjligt att avgöra om något är brutet/spricka eller bara svullet. Enl vad du beskriver så kan det mycket väl ha blivit någon skelettskada. Det man i så fall skulle göra (efter röntgen) är sannolikt att sätta på bandage, ge henne smärtlindring, typ Alvedon/ipren och låta henne göra vad hon vill, men ha större beredskap för vagn/bära henne den närmsta tiden. Det läker väldigt fort på barn, och oavsett om det är brutet eller inte borde det vara mycket bättre på några dagar.

• Grön elefant

Avvakta till imorgon och se om hon fortfarande har ont så att hon klagar över det. Kolla också om det är rött och svullet imorgon. Om det blir bättre behöver ni inte göra något tycker jag. Om ni går till akuten så kommer de skicka er på röntgen för de vågar inget annat om ni ändå är där.

• Anonym (Ben)

Får se hur reagerar efter lunchen när hon ska gå igen. Nämner inget om foten så hon inte påminns och gör en grej av något som inte existerar.

Tycker det är svårt med småbarn. Kan grina och säga att det gör ont att gå, sedan skuttar och hoppar de obehindrat om man åker in. Typ.

• Anonym (Nej)

Finns ingen anledning att "gambla" och vänta. Det behöver röntgas. Jag behövde opereras en gång för att det gått ur en benbit. Ingen som trodde från början kan jag säga.

• Rödaskor

När vår 3 åring bröt benet så vägrade han röra sig. Peta vi på honom så skrek han. Låg han helt stilla så kunde han prata och skratta som vanligt när han berätta något för mig.

Vid minsta rörelse var det panikskrik

• Annica71

Jag hade åkt iväg och röntgat foten.

Min dotter var 7 år och ramlade ur en studsmatta hos en kompis och fick ont i handleden, det syntes ingenting och hon kunde röra på fingrarna och lite i handleden så vi avvaktade.
    Natten var jobbig då hon hade ont så vi åkte in dagen efter och då hade hon brutit handleden på 2 ställen!?!?!
    Läkaren sa då att om barn bryter sig men att benen liksom ändå ligger i rätt läge så gör det inte så ont.

Kan säga att den ångesten jag kände som mamma att vi inte åkte in direkt utan hon fick gå med bruten handled i nästan ett dygn, den vill jag inte uppleva igen.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Annica71

Kan också säga att i väntrummet lekte hon inte nudda golv med sin lillasyster så jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att hon brutit handleden?!?!

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Ben)

Dottern halta först och sa aj aj. Sedan sprang hon ett par meter, skrattandes och sa "jag vann" och nämnde inte foten.

När hon gick uppför trappan sa hon aj aj, men när hon gick ned nämnde hon inget.

Snacka om dubbla budskap

Men känns just nu förlöjligande att åka in med henne, hon skulle troligen springa runt obehindrat.

Just nu hoppar hon jämfota utan problem. Så det är nog ingen fara

• Anonym (Ben)

Hon ser inte svullen ut, känns inte varm och jag kan klämma/böja/vrida foten och tår utan någon som helst reaktion från henne.

• Anonym (Svårt att avgöra)

Jag hade fruktansvärt ont när jag bröt mellanfotsbenen. Kunde absolut inte stödja på foten. Eftersom jag blev felbedömt gick det en vecka så och jag minns att jag hade svårt att koncentrera sig på jobbet. Men som jag har förstått kan det vara väldigt olika beroende på typ av brott. När min kusin var liten gick hon också ett dygn med bruten arm utan att verka ha ont. Rådfråga du på vc

• Anonym (Ben)

Nu har jag klämt och böjt hennes tår och fot rejält. Hon reagerar ingenting. Tittar på tv och noterar inte ens att jag gör det.

Inge röd, svullen eller öm.

Ett litet blåmärke ovanför lilltån.

Vågar nog pusta ut.

• Anonym (.)

Ja, det där skulle jag inte söka akuten för (vårdcentralen är värdelöst i detta sammanhang eftersom det enda som möjligtvis tillför något är röntgen).

Svar på tråden Hur vet man om barn brutit ben i foten?