• Ika i Rutan

    PCOS - tips och råd baserade på forskning

    Hej! Jag har nyligen fått besked av en gynekolog att jag har PCO. Hon konstaterade det när hon såg många äggblåsor på ultraljudet, hon tittade på min kroppsbehåring, jag berättade om mina glesa menstruationer och det togs blodprov som även det indikerade PCO) 

    Jag var förstås rätt så säker på vad jag skulle få för svar eftersom jag gjort min research på symtomen innan jag gick dit. Hur som helst. Anledningen till att jag skriver nu är att jag är frustrerad, förbannad och förvirrad och jag misstänker att det är många som känner likadant. 

    Var tusan hittar man vettig information kring det här syndromet som drabbar så många kvinnor? Då menar jag information som bygger på forskning. Skulle vi kunna samla fakta och erfarenheter här? Eller är det nån som vet om det finns nåt sånt forum i Sverige? Eller finns det kanske redan nån bra tråd här på FL?

    Jag undrar:

    Varför har sjukvården (i Sverige) så dålig koll på PCO och PCOS? Gynekologen sa exempelvis att jag har PCO (och kallade det inte PCOS trots att jag uppfyller alla kriterier för PCOS?) Jag funderade på om jag skulle fråga om hon menade att jag har diagnosen PCOS och att jag har PCO-äggstockar, men jag förstod att det inte var nån idé.

    Hon dumförklarade mig när jag frågade var någonstans jag kan hitta vettig information om vad man kan göra själv eftersom det är inget man behöver fundera på förrän man har svårt att bli gravid. Och hon tyckte att "det ju inte går ihop att jag är orolig för både skäggväxt och skallighet". Typ antingen har man väl mycket hår eller lite hår...

    Jag fick i princip enbart råden att inte bli tjock, att min sambo ska använda kondom om jag inte vill använda minipiller (som jag redan testat och fick strån under hakan av det. Jag kan inte äta p-piller eftersom jag har förhöjd risk för blodproppar) och att jag "ska vara glad att jag har PCO-äggstockar eftersom jag inte kommer att bli lika rynkig som andra kvinnor". Och en lapp med nummer till fertilitetsklinik om det skulle dröja att bli gravid. 

    PCOS är ju en diagnos som inkräktar på så stora delar av ens person som kvinnlighet, fertilitet och det kan orsaka allvarliga fysiska och psykiska sjukdomar. För mig är det helt obegripligt att det finns så lite vettig information om det. 

    Det skulle även vara värdefullt att kommunicera privat med andra i samma situation.

    Kram på er alla!

  • Svar på tråden PCOS - tips och råd baserade på forskning
  • Ellifant

    Hej!

    Jag undrar precis det samma! jag gjorde min undersökning hos en ung AT gynläkare så man tänker ju att är det någon som ska kunna detta så är det de som har läst nyligen! Först sa hon att om jag gick ner i vikt skulle "sjukdomen" försvinna och allt skulle vara som vanligt! Hon sa även att pco och pcos är samma sak och att det behövde jag inte bry mig om utan jag skulle kontakta dom när jag ville bli gravid!

    Blir Så frustrerad när man inte kan svar på sina frågor ????

  • louise17

    Jag beställde två böcker via adlibris samt googlade massor! Jag är en sån som vill kunna veta hur jag kan göra skillnad o även ta kontrollen. Kan väl inte fullt rekommendera de två engelska böckerna jag läste om än jag fick viss ökad kunskap. Lite tråkigt skrivet helt enkelt.
    Men googla massor, slå på youtube, sök på engelska, och beställ hem nån bok du tror på. Jag har på flera områden läst på och samlat erfarenheter o det är det sätt jag personligen kan rekommendera :)

    Det behöver inte bara vara dåligt att ha pco/pcos. Jag har försökt se fördelarna för att ha hopp o glädje, inte bara se det som en sjukdom.

    Folliklarnas tillväxt beror på att vi har ökad mängd testosteron, därför växer inget ägg så en ägglossning kan ske. Letrozol kan vara ett läkemedel som kan hjälpa till detta (just tagit min första kur o två ägg har växt, min o sambons mål är att bli gravid).

    Jag har även läst amerikansk forskning på att många idrottskvinnor/atleter har pco/-s, med fördelen att ha testosteronet som lättare bygger o bibehåller muskelmassa.

    Jag har själv alltid varit idrottsligt lagd, dock haft svårt bränna fett oavsett vilken kosthållning. Det som fungerat bäst när jag ville komma i riktigt bra form via PT från Stockholm, det var regelbundet matintag under dagen, 1 timmas promenad varje dag, vill man bränna mer så byt ut nån runda till löpning, samt styrkepass 3-4 ggr/v. Jag levde för träningen och det var stor mängd, men jag älskade det då o mådde extremt bra. Åt mycket mat o byggde muskelmassa fint o tappade i fettmassan stabilt o hälsosamt.

    Nåt som är viktigt hos de med pco/-s är att undvika alkohol/socker/godis/rött kött bland annat.
    Alkohol o socker stressar kroppen o triggar min pcos, rött kött är extremt svårt för min mage att smälta o likaså pasta. Så dessa har varit lätt att undvika.
    Det står på många ställen att kost likt en diabetiker är att rekommendera då vi dels har en högre risk än vanliga att bli diabetiker. Så bra innehåll, bra storlek på portionerna, äta med jämna mellanrum.

    Hoppas det kan hjälpa lite, finns mycket mer att läsa på mer om! Internet är en guldgruva :)

  • louise17

    Glömde få med att varför maten är viktig del, är inte bara för att vi har nedsatt metabolism. Utan känsligt blodsocker o bra att passa insulinnivån. :)

Svar på tråden PCOS - tips och råd baserade på forskning