• Broccan186

Fira kandidatexamen?

Detta kanske är en dum fråga men är inte insatt i "studentvärlden" så har noll koll.

Min fråga är, firar man när man tagit kandidatexamen om man kommer att fortsätta studera 2 år till? Alltså att man får presenter osv?

Anledning att jag frågar är att en av mina barndoms vänner slutar skolan om 2 veckor, hon har pluggat till medicinsk sekreterare två år. Jag har därför fixa en present till henne som jag ska skicka i dagarna.

Men så idag ser jag på en annan väns instagram att hon är klar med sitt kandidatexamenarbete. Vet att hon ska plugga i 2 år till, totalt 5 år.

Borde jag skicka en present till henne också eller firar man endast när hon är klar om 2 år?

• Svar på tråden Fira kandidatexamen?
  • Carambolan

Jag har aldrig varit med om att någon firat nåt annat än sin doktorsavhandling. Möjligen att klassen gått ut och festat ihop som avslutning, men aldrig firande med släkt och vänner och presenter som på gymnasiet.

• sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2016-05-24 03:39:30 följande:

Nej det firar man inte.

Gör man inte?
    Vi har firat flera som tagit sk kandidatexamen, även om ett par valde att läsa vidare.
    Man har ju avslutat en utbildning och det får man väl fira.

• sextiotalist
    Carambolan skrev 2016-05-24 01:00:11 följande:

Jag har aldrig varit med om att någon firat nåt annat än sin doktorsavhandling. Möjligen att klassen gått ut och festat ihop som avslutning, men aldrig firande med släkt och vänner och presenter som på gymnasiet.

När jag pluggade så firade man de som blev färdiga med en stor fest, sk ingenjörsfest, där min syster pluggade så firade man med sk exöl. Så visst firar man.
  • sextiotalist

Vill man fira, så ska man göra det, att gratulera någon med en present eller blomma när de blivit färdig med examen är väl inget fel.
    När sambons ena barn blev klar med sin kandidatexamen, så blev det ett firande ungefär som studenten. Det var en tradition på hans mammas sida, alla som avslutade en utbildning firas, oavsett om det är gymnasiet, kandidat eller master (som det heter idag).
    Den andra har inte formellt tagit ut sin examen ännu, så det dröjer nog ett tag.

Svar på tråden Fira kandidatexamen?