• johannapannkaka

Vilken ersättningsgrad när man är mammaledig och ska jobba?

Hej! Precis som rubriken lyder, vilken ersättningsgrad får man när man går ut extra och jobbar när man är mammaledig?

Jag jobbar som undersköterska (75%) och får vanligtvis kvalificerad övertid på helgerna om jag jobbar extra.

Jag har varit mammaledig i 3 månader och ska nu på söndag jobba ett extrapass, vilken ersättningsgrad får jag då? Är det fortfarande kvalificerad övertid eller? Jag har tagit föräldrapenning från mån-fre.

Tacksam för svar när jag inte vet :)

• Svar på tråden Vilken ersättningsgrad när man är mammaledig och ska jobba?
  • gladatjejen86

Om jag förstår dig rätt så undrar du vad du har för lön på söndag?

Jag skulle gissa att du får timlönen plus OB tillägger eller möjligen daglönen du har vid månadslön plus OB tillägg. Kvalificerat får du bara på helgen om du har månadslön eller kommit över en heltid på timmar

• hg129012

Jag får fyllnadslön när jag är inne o jobbar på min föräldraledighet. Vilket betyder att det är din timlön ×1,2. Sen får du ju ob med.

• johannapannkaka

men jag får ju månadslön eftersom att jag är anställd och det är bara på helgerna vi får kvalificerad övertid :) men det kanske är annat då man är mammaledig. har ni heroma? hur ska jag isf lägga in det där om det nu ska vara fyllnadstid?

• gladatjejen86

Ja det blir något annat när man är ledig. Kvalificerat är de om du går in över ditt schema. Fyölnad på sin höjd skulle jag tro som den innan skrev nig.

• Gladskit

Ring till lönekontoret, de kan alldeles säkert svara på frågan!
    Där jag jobbar har vi så att man lägger frånvaro hela månader, en person kan tex. vara föräldraledig 1/1 - 31/12 2016.
    Om hen går in och jobbar enstaka pass då tex. den 24/3, så bryter vi inte frånvaron så att det blir 1/1-23/3 och sen från 25/3 - 31/12 utan då lägger man timlön under frånvaro för det aktuella passet.
    Och då får man sin månadslön omräknad till timlön + semesterersättning + eventuellt ob.

Svar på tråden Vilken ersättningsgrad när man är mammaledig och ska jobba?