• mini97

Positiv och negativ förstärkning

Tränar ni era hundar med enbart positiv förstärkning eller använder ni negativförstärkning med.

Det diskuteras mycket om hur man borde träna sina hundar, vilken förstärkning man bör använda osv.
    Det vore roligt att höra hur ni gör och varför.

• Svar på tråden Positiv och negativ förstärkning
  • Mr CarCare

Självklart måste man använda både negativ och positiv.

• mini97

Mr CarCare

Jag håller med dig helt och hållet.

• Mr CarCare

Om en hund gör fel eller inte lyssnar på mig så kan man behöva ge hunden lite obehag,

men det är viktigt att tänka på att man INTE ska ge hunden obehag för att man själv blir så förbannad på hunden när bägaren rinner över.
    Hunden ska ha ett obehag om situationen kräver det inte för att jag blir förbannad, det ät viktigt att när man blir arg så ska man bara spela att man är arg,
    Detta är viktigt för att man inte själv har kvarstående aggressivitet mot hunden, så att man kan avsluta det positivt.

Man ska naturligtvis INTE använda negativitet mer än nödvändigt.

• babytrin

Posetiv och negativ. (Negativ behöver ju inte vara att man brukar ''våld'')

Kan ta ett exempel när jag vill att min hund skulle sätta sig fortare på ''sitt'' (jag vill att hon ska sitta ner efter ca 3 sekunder när jag sagt komandot)

Jag sa ''sitt'' - hon sega - jag gick - hon tittade snopet efter mig och bollen. Så höll vi på några gånger, tills hon satte sig på en gång - JACKPOT!

• babytrin

Jag vet om att det finns folk här inne som kör betydligt mer på ''negativ förstärkning'' (eller vad man nu ska kalla det ni gör!?) än posetiv. Skulle vara kul om ni gick in i diskussionen

• frulan

Skulle bara vilja bena upp lite här

Man måste ta bort känslorna från orden positiv och negativ, det handlar bara om + och -, inte hur det upplevs för oss.
    Vi som kör den "mjuka metoden" använder oss oxå av negativ förstärkning (som i babytrins exempel).

Positiv förstärkning:
    Man lägger till något för att öka ett beteende.
    Positiv förstärkning behöver ju inte alltid vara snällt...
    t ex godis för att få hunden att sitta ELLER ett ryck i kopplet för att få hunden att stanna

Negativ förstärkning:
    Man tar bort något för att öka ett beteende
    t ex tar bort bollen för att hunden ska sluta hoppa efter den eller släpper örat om man vridit om det för att hunden gjort något man inte vill (uscha...)

Positiv bestraffning:
    Man lägger till något för att minska ett beteende.
    t ex vrider om örat för att få hunden att sluta bita på något (usch )

Negativ bestraffning
    Man tar bort något för att minska ett beteende
    t ex hunden hoppar på mig, jag vänder mig om eller att hunden skäller för att få godis, jag tar bort godiset.

Negativ förstärkning sker oftast när man gett en positiv bestraffning innan.
    Man tar bort det som orsakat obehag/avslutat beteendet...

• frulan

Oj, glömde mig själv

Jag tränar med både positiv och negativ förstärkning/bestraffning men det ingår inget våld/obehag mot hunden

Klart han kan uppfatta det som obehagligt att INTE få göra som han vill i alla lägen och när vi tränar, men inte i min människovärld
    Hur ska jag kunna veta vad han egentligen upplever som obehagligt?
    Så länge jag vet att jag har gott samvete och inte orsakar obehag genom att slå, rycka i koppel, trycka ner osv.

• babytrin

Frulan: glömmer alltid bort vad som är vad

''Jag tränar med både positiv och negativ förstärkning/bestraffning men det ingår inget våld/obehag mot hunden''

Så gör jag med!

• frulan

babytrin
    Jag försöker nööööta in vad det betyder, tycker oxå det är helt snurrigt men logiskt när man tänker efter

Det blir ju så lätt att tänka att "positiv" betyder "mjuka metoden" och "negativ" den "hårda metoden"

• frulan

babytrin
    Jag försöker nööööta in vad det betyder, tycker oxå det är helt snurrigt men logiskt när man tänker efter

Det blir ju så lätt att tänka att "positiv" betyder "mjuka metoden" och "negativ" den "hårda metoden"

• mini97

frulan

Det här lär du förklara lit mer ingående. blev helt förvirrad

Positiv bestraffning:
    Man lägger till något för att minska ett beteende.
    t ex vrider om örat för att få hunden att sluta bita på något
    Hur kan detta bli positivt? Kan inte se att det är positivt att vrida om ett öra.

• frulan

mini
    Det är för att du lägger in för mycket i ordet "positiv".
    I det här sammanhanget betyder det "att lägga till", alltså ett +.

Du lägger till något - vrider om örat
    för att minska något - hunden biter på ett stolsben

Är du med

• frulan

Oj, skickade för snabbt

Hunden slutar alltså att bita på stolsbenet (han får ju ont i örat) och du släpper örat.

Då har du lagt till något för att få ett beteende att minska = positiv bestraffning

• mini97

Ok jag tänkte i lite enklare banor.
    Det påminner mycket om tvångs apportering.

Men nu är jag med i leken igen.

• Flisan78

Jag kör mest efter mjuka skolan. Skulle aldrig slå min hund och har tränat mycket med klicker=positiv förstärkning. Är intresserad av hundars beteenden och genom att försöka förstå hunden från grunden tror jag man har mycket gratis i träningen. Är inte heller mycket för ledarskap och kommandon, visst mått behövs på min hund, men hon är oerhört signalkänslig och ska inte ha samma träningsmetoder som vissa använder på sina shäfrar, rottisar od. Jag tycker det är oerhört viktigt att man ser till vad för sorts hund man har och utgår från det, snarade än att efterapa olika skolor och instruktörers råd på tv.

• Mr CarCare

När det gäller fostran eller dressyr på en hund så är det ju betydligt lättare att få hunden på rätt spår med mjuka metoder om man har en valp, Och framförallt om man har lite kunskap om hur man ska träna sin hund.

Jag hade förr fortsättningskurser, tävlingskurser, spårkurser men jag slutade med det för att det kom herr och fru svensson , Nilsson, Pettersson m.m. som hade 0 koll på sina hundar, dom var aggressiva, gjorde utfall på allt och alla, hur kul var det att ha en sådan kurs, så man fick börja med grundövningar på hundar som var 1,5- 3 år suck suck.

Så jag började ha valpkurser och unghundskurser istället, det var betydligt roligare då dessa hundar kunde man lura att göra rätt.

Jag förespråkar också den mjuka metoden, men vad skulle ni göra om ni behövde hjälpa en som har en hund som är riktigt aggressiv mot sin omgivning, speciellt när du ska ge den värsta goda korven och den hellre tar din hand ?????

• babytrin

MrCarCare:

''Jag förespråkar också den mjuka metoden, men vad skulle ni göra om ni behövde hjälpa en som har en hund som är riktigt aggressiv mot sin omgivning, speciellt när du ska ge den värsta goda korven och den hellre tar din hand ?????''

Bra fråga, har aldrig ''umgåtts'' med riktigt agressiva hundar.

Om en hund är på det viset så har det ju gått fel i uppväxten eller så är den inte frisk. Så det är ju väldigt olika hur man bemöter en sådan hund.

Men jag kan ju säga att jag skulle aldrig våga slänga den i backen! Eller möta den med ''våld'' överhuvudtaget. Skulle nog försöka ''öevrlista'' den på annat vis. Jag vet hur långt min kunskap räcker, och att ta hand om aggressiva hundar är något som man inte ska göra för att spela ''kunnig'', det är ett enormt ansvar! Så jag skulle försökt letat reda på en riktigt hundkunnig person som vet vad man gör med sånna hundar.

Men en sak är säker. Jag möter hellre en aggressiv hund som vaktar eller annat, än en hund som är aggressiv p.g.a rädsla eller liknande.

Svar på tråden Positiv och negativ förstärkning