• ceciliajohansson

Vätska i njurarna

Så satt man här igen... Orolig, ledsen och förtvivlad efter besked från barnmorskan att bebisen eventuellt har vätska i njurarna. För att göra en lång historia kort så förlorade vi ett barn för exakt ett år sen (igår på dagen), då upptäcktes det allvarliga hjärt- och organfel som bebisen aldrig skulle kunnat leva med, vilket gjorde att vi valde att göra abort i vecka 21. 

Och nu, ett år senare, gravid och lycklig. Men igår kändes som en riktig flashback.. Barnmorskan som undersökte mig, (jag är nu i vecka 20), såg att det eventuellt fanns vätska i njurarna. Vi ska tillbaka på måndag igen och kolla.

Nu till frågan, någon som har erfarenhet av detta? Har läst en del i andra trådar men vill gärna höra mer om just detta. 

Även om det inte är lika allvarligt som sist så undrar man varför man inte bara kan få gå hem lugn med orden "allt ser bra ut"...

• Svar på tråden Vätska i njurarna
  • Vaudeville

Jodå mitt barn hade också det.. genom hela grav och följs nu upp. Ett par procent av alla barn har så här och det är oftast något som växer bort..Behöver alltså inte alls vara nåt farligt :) Kolla upp exakt diagnos och kolla vad sjukvården har för info..

• ceciliajohansson
    Vaudeville skrev 2016-05-25 15:58:29 följande:

Jodå mitt barn hade också det.. genom hela grav och följs nu upp. Ett par procent av alla barn har så här och det är oftast något som växer bort..Behöver alltså inte alls vara nåt farligt :) Kolla upp exakt diagnos och kolla vad sjukvården har för info..

Okej hur har det gått för er då? Jag ska som sagt tillbaka på måndag, då får vi väll kanske mer information. Känns som en evighet dit dock!
  • Fnutte

Vår son hade förstorat njurbäcken (samma sak?). Fick göra extra ultraljud i omkr v 30 samt även när han var född. Först vid ett års ålder hade det växt bort. Han är helt frisk!

• ceciliajohansson
    Fnutte skrev 2016-05-27 02:43:23 följande:

Vår son hade förstorat njurbäcken (samma sak?). Fick göra extra ultraljud i omkr v 30 samt även när han var född. Först vid ett års ålder hade det växt bort. Han är helt frisk!

Ja vi fick med oss ett informationsblad om vidgat njurbäcken.. Va skönt! Då kanske det inte är så allvarligt som jag trodde... 

Härligt att det gått bra för er!
  • Fnutte

Läste i samband med vårt ultraljud på lite och minns att jag läste att gränserna för njurbäcken är väldigt lågt satta i Sverige. I Norge hade exempelvis vår sons njurbäcken ha betraktats som normalt. Det enda vi behövde vara uppmärksamma på första året var oklar feber eftersom det då kunde bero på urinvägsinfektion. Tror inte det är någon fara!

• Cillisen

Har för mig att min store hade det. Fick göra 4 extra ultraljud. De sa att det inte var farligt, bara viktigt att ha koll på om det minskade eller stannade kvar. Det värsta skulle vara att han hade större benägenhet för att få urinvägsinfektioner när han var född. Ring tillbaka till läkare på MVC och fråga om du är orolig.

• ceciliajohansson

Har nu varit på ultraljud igen. För att göra en lång historia kort så såg det bra ut tyckte dom. Var lite svårt att se den ena njuren, och den andra var 5,4 cm. Detta innebär att vi gör ett ul i vecka 32 igen. Men blodflödet såg jättefint ut till båda njurarna och dom tyckte inte att vi skulle oroa oss! 

Känns så skönt med tanke på vad vi varit med om innan... Puh!

Svar på tråden Vätska i njurarna