Anonym (Hund) skrev 2016-05-25 13:17:02 följande:
Har funderat på att skaffa hund men känner mig väldigt osäker. Ni hundägare kan väl berätta lite om hur det är.
Hur mycket tid krävs det?
Är det jobbigt att vara så bunden?
Klarar man det om man är singel och bor ensam?
Vad gör man med hunden om man börjar jobba väldigt tidigt på morgonen, det finns väl inga hunddagis som har öppet så?
Vad finns det för kostnader och vad ligger dem på?
Jag vill ha barn, är det dumt att skaffa hund innan då?
Raser som jag funderat på i så fall är pomeranian och svensk lapphund.
Jag har haft hund i 10 år, skaffade min första hund när jag var 16 och 2 år senare skaffade jag en till hund. Så jag har alltså 2 hundar nu :)
Självklart krävs det tid. Du ska promenera med dom, leka och gärna träna dom, dom behöver få använda huvudet.
Jag promenerar med mina 3-4 ggr per dag, beroende på hur jag jobbar. Sammanlagt blir det ca 2 timmar totalt på en dag på promenad.
Dessutom så tränas jag med dom 2-3 gånger i veckan.
Jag tycker inte att det är ett dugg jobbigt att vara bunden och då har jag ändå haft hund sedan tonåren. Dom följer med mig för det mesta om jag åker någonstans. Dessutom har jag en underbar familj som alltid ställer upp som hundvakt :)
Jag har nu en sambo, men i ett par år så bodde jag ensam och var singel, det var inga problem.
Finns hunddagis som öppnar vid 6, det beror ju på lite vart du bor och hur många hunddagis du har att välja mellan.
Skulle säga att kostnaden på mina hundar ligger runt 1000 kr i månaden. Och då är det hundmat, försäkring och godis/leksaker inräknat :)
Absolut inte dumt att skaffa hund innan barn, det är nästan att föredra tycker jag!
Det kan bli lite mycket jobb med valp och barn samtidigt (men självklar funkar det med), men skaffar du innan hinner du ju uppfostra och träna hunden ordentligt.
Min fråga till dig är, varför just pomeranian eller svensk lapphund?