• Förälder 24/7

    Fira högtider/födelsedagar i "ny familj"

    Idag har jag hunnit googla runt lite och försökt hitta information om hur andra upplever sina nya förhållanden i relation till att fira högtider/födelsedagar.
    Det som slår mig är att jag inte hittar någon som beskriver samma situation som jag har upplevt.
    Min nya partner och jag träffades i början av 2015, men då hade vi umgåtts som vänner i ca 1 år redan. Väldigt sporadiskt till en början, men sedan lite mer. Till slut blev vi tillsammans, lika förvånade över detta båda två. Till saken hör nog också att han var en person som fanns i mitt liv under min uppväxt, så vi hade känt varandra väl många, många år tidigare, dock aldrig i fråga om kärlek. Sedan möttes vi inte under 20 år men träffades igen 2013 på en återträff.
    Som sagt, i början av 2015 blev det sedan kärlek!
    Han har tre barn från sitt äktenskap (20, 16 och 8 år gamla) och jag har ett barn från mitt (14 år gammal). Utan att veta om varandras historia så kom det fram att vi skilt oss ungefär samtidigt. Hans fru var otrogen med en granne och är nu tillsammans med denne man. Jag skilde mig från min man utan att någon annan var inblandad från något håll. 
    Till saken; under hela förra året firade vi två saker tillsammans; midsommar tillsammans med barnen (utom 20 åringen) och nyår också tillsammans med barnen (utom 20-åringen). Hans 50-års dag i april firade han med sitt ex, hennes föräldrar och barnen, alla barnens födelsedagar firade de ihop under året och när det sedan var dags för jul och jag fick klart för mig att planerade att fira även julen med sin ex, men även med sin bror på annandagen frågade jag om han hade tänkt in mig alls under dessa dagar. Hans svar var att han tog för givet att jag också hade mina traditioner som jag ville hålla fast vid. Jag svarade att jag nog hade tänkt mig nya traditioner nu. Han sa då att han inte tänkte ändra sig utan nog gärna ville fira jul med sitt ex och sina barn. Så blev det. Dock träffades han och jag också - han sov över mellan 23 och 24 dec så att vi hade julaftonsmorgon ihop. Vi träffades även den 26 dec då även hans barn kom över och vi firade lite jul tillsammans. Jag var dock ledsen över känslan jag kände....att han inte valde att vara med mig "självmant" utan att jag var tvungen att fråga.....
    Någon vecka efter nyår skulle några av mina närmaste vänner komma till mig på middag för att få träffa min partner för första gången. Både hans två pojkar och min dotter skulle vara med. Några dagar innan ringde dock hans ex och frågade om hon kunde få ha barnen samma lördagkväll under några timmar för hon ville att de skulle vara med och fira hennes nye partners son, som fyllde år. De skulle på restaurang. Min partner hade väldigt svårt att få ihop i huvudet hur han skulle ordna att vara på middag hos mig för att träffa mina vänner och samtidigt finnas hemma för att ta emot sina söner när de kom hem från restaurangbesöket. Det slutade med att han lämnade middagen kl.20.40 hos mig och åkte hem till sitt ex för att hämta sina söner.
    Jag frågade honom varför han inte bara kunde ha frågat sitt ex om hon inte kunde ha haft pojkarna hela den kvällen istället så att han kunde hämtat dem på morgonen? (Han hade redan haft dem i två veckor i sträck) Hans svar var att när man har sin vecka så ska man sköta den till 100%.
    Ett frustrerande svar för mig med tanke på att hans ex inte har något körkort och han hjälper henne varje vecka hon har barnen med att köra, hämta och lämna barnen (och ibland även henne). På senare tid har det blivit lite bättre, för hennes nya (grannen) kör pojkarna mer och mer.
    I början av april var det 8-åringens födelsedag och min partner sa att vi skulle ordna en födelsedagsfest för honom på lördagkvällen (pojkens födelsedag var egentligen på söndagen). Min partner berättade också att hans ex hade frågat om att "låna" pojken på söndagen för att fira honom tillsammans med sina föräldrar. Vi hade kalaset på lördagen; jag och min dotter åkte dit och alla barnen, inklusive 20-åringen, var med. Det var väldigt trevligt! På söndagen stod det klart för mig att det inte bara var barnen, deras mamma och hennes föräldrar som skulle fira lilleman på söndagkvällen utan min partner skulle också dit och även min partners bror med familj.
    Detta var dessutom min partners vecka och jag frågade honom hur det kom sig att det nu helt plötsligt var okej att hans ex ordnade ett helt födelsedagskalas? Varför gjorde han det inte själv om man nu borde göra allt till 100%?
    Till saken hör att varje gång de har firat saker så är det alltid hos henne de är. I hennes lägenhet. Så också denna gång.
    Jag kände mig så otroligt förvånad - kunde aldrig tro att han också skulle dit upp. Vi hade ju redan firat på lördagen. Jag frågade varför inte vi kunde ha ordnat kalaset tillsammans hemma hos honom på söndagen och att alla hade varit välkomna dit?
    Det hade han inte tänkt på, svarade han. Jag kände mig återigen bortvald, borttänkt...... Det kändes inte bra att hans bror och alla var bjudna dit upp och att jag inte hade en susning om att detta kalas ens fanns....
    Någon vecka senare var det dags för min partners födelsedag och då frågade han mig om det var okej att han bjöd sitt ex..... Då tog det stopp för mig. Jag blev så ledsen. Undrade om han inte hade förstått något av mitt tidigare resonemang?
    Jag har vid flera tillfällen frågat honom om han är klar.....Om han har gjort upp allt runt skilsmässan och är redo att gå vidare i en ny relation. Han har alltid svarat mig att han är klar! Jag tycker dock att det är flera saker som är ovanliga. Han och hans ex gjorde bodelning precis innan påsk i år! De har alltså varit skilda i 3 år men har haft gemensam ekonomi ända tills nu i påskas. Min partner har en hyra på ca 4500 kr medan hans ex har en hyra på 10000kr. Min partner tjänar 48000kr/mån och hans ex tjänar 30000kr/mån. Det är utan tvekan så att hon har kunnat leva på hans pengar under dessa 3 år..... Det är inte min sak alls, men jag tycker att det är ovanligt. Varför väljer man att göra så? 
    När jag läste andras kommentarer på nätet idag var det inte någon som hade blivit bortvald, som jag. Alla som jag läste om hade blivit medbjudna men själva valt att inte komma ibland och vissa andra tyckte att det var okej att alla firar saker ihop.
    Varför har han valt bort mig vid så många tillfällen? Vad betyder det? Hur ska jag tänka? För mig är det så självklart att man skapar nya traditioner om det kommer med en ny partner i bilden. Tänker jag fel?
    Jag tror att anledningen till att hans ex bjuder in på det här sättet, utan sin nye partner, är att både hon och hennes nye har dåligt samvete för vad de gjorde mot min partner och därför "står ut med" att vara ifrån varandra på högtider. De har ju annars kommit mycket längre än oss i sitt förhållande och är med varandra mycket mer än vad vi är, men det är ju för att de varit tillsammans i många fler år, antar jag...(Jag bor ju dessutom ett par mil ifrån medan de tre fortfarande är grannar. Karlarna i sina hus och hon i en lägenhet väldigt nära)
    Jag frågade min partner om han skulle vilja att jag behandlar honom som han behandlat mig, men det skulle han inte vilja svarade han då.....
    Ursäkta att mitt brev är så långt....jag vill bara få med allt så att man kan få en bra bild och förhoppningsvis då också få lättare att ge ett insiktsfullt svar.
    Jag vill bara tillägga att vi spenderade hela denna påsken tillsammans. Då valde han att inte träffa sina barn alls. Jag gav då exempel på att man ju kan turas om lite, om han nu vill träffa sina barn. Någon tar påskafton, någon tar långfredagen... För det finns ju alternativ att göra saker på om det är barnen som är det viktigaste och inte hon......
    Tacksam för era kommentarer.
  • Svar på tråden Fira högtider/födelsedagar i "ny familj"
  • sextiotalist

    Jag hade inte gillat det, troligen hade det varit något som gjorde att jag flera gånger skulle fundera på om jag skulle fortsätta.
    Jag har inget emot att föräldrarna har en bra relation, men om man försöker leva som en familj för att döva sitt dåliga samvete och ändå ha nya relationer, då är man inte redo för nya relationer.

  • Förälder 24/7

    Om du bara visste hur många gånger jag har tänkt just så.....
    Att de leker familj, trots att de båda nu har nya i sitt liv.
    Det har gjort ont att inte ens vara medräknad. Att inte ens få frågan om man vill vara med. Att det planeras familjesammankomster med den gamla familjen, precis som om jag inte finns eller att de aldrig har skilt sig.
    Vem blir jag då?

  • sextiotalist
    Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 08:27:47 följande:

    Om du bara visste hur många gånger jag har tänkt just så.....
    Att de leker familj, trots att de båda nu har nya i sitt liv.
    Det har gjort ont att inte ens vara medräknad. Att inte ens få frågan om man vill vara med. Att det planeras familjesammankomster med den gamla familjen, precis som om jag inte finns eller att de aldrig har skilt sig.
    Vem blir jag då?


    Har du sagt det till honom, hur du upplever det. Det är en skillnad på att ha en bra relation till sitt ex mot att ha en par-relation med sitt ex.
  • Förälder 24/7

    Tänker du att det beteendet, eller de valen han har gjort är synonymt med en "parrelation" med henne? Jag har känt att jag tycker så nämligen, men inte vetat om det är jag som är för känslig?
    Ja. Jag har vid upprepade tillfällen talat om hur jag känner.
    Jag vill bara vara säker på att jag inte trampar varken honom, henne eller barnen på tårna. Jag vill ingen något illa och vill heller inte tvinga på dem mitt tyckande, men det har varit svårt att hantera när jag själv blir väldigt ledsen över att inte vara medräknad.
    Varje gång jag har påtalat hur jag känner säger han att han ska göra allt han kan för att tänka in mig. Tyvärr har han misslyckats med det ändå...
    Det är så många gånger jag har känt att han väljer henne före mig.
    Han säger att det handlar om barnen, men det håller jag inte med om.
    Ska jag bara vara någon perifer person som de inte riktigt ska räkna med?

  • BioBonus

    Det verkar mer som en parrelation än en föräldrarelation. 


    Är hennes man med och firar tillsammans med dem på jul tex, eller är det bara den fd kärnfamiljen?

  • Förälder 24/7

    Nej. Hennes nye är inte heller med. Då tror jag att min partner inte skulle komma dit eftersom det var den mannen hon var otrogen med. Det är bara "den första familjen" vid dessa tillfällen.

  • BioBonus
    Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 13:57:24 följande:

    Nej. Hennes nye är inte heller med. Då tror jag att min partner inte skulle komma dit eftersom det var den mannen hon var otrogen med. Det är bara "den första familjen" vid dessa tillfällen.


    Alla är olika, och alla hanterar sånt här olika efter en skilsmässa. En del väljer att hålla fast vid sina gamla familjetraditioner även när de gått in i nya relationer. Men om jag går till mig själv så hade det där gått fetbort :)


    Jag vill fira högtider, födelsedagar etc med de personer som jag älskar och lever med, och det innebär inte min fd man utan min nuvarande man. Jag har inget emot min fd man, och jag tycker jättemycket om honom som person, som med vilken vän som helst, men det är inte mina vänner jag firar jul med utan med min familj. Och den tillhör han inte längre.


    Skulle min man fira allt med sin fd och deras barn och inte med mig, så hade han fått välja. Antingen fira med mig och skapa minnen med mig och sin nya familj, eller dra dit pepparn växer :)


     

  • Förälder 24/7

    Jag har en förhoppning om att han har lyssnat den här gången och kanske är villig att kompromissa kring någon utav punkterna jag har nämnt för honom.
    Jag vill inte förstöra något som de har tillsammans med barnen, men jag vill samtidigt att han klarar av att ta tydligt avstånd från att låta henne diktera villkor och jag vill inte heller komma in och diktera.... Jag vill att han ska känna efter och välja hur han vill ha det. Vad han mår bra av.
    Jag vill ju vara det självklara valet för honom. Jag vill att han ska välja mig, för att det är mig han vill vara med! 
    Och det är klart att det smärtar mig att han då har valt henne, trots att han säger att det är mig han älskar och vill dela livet med.
    Jag får inte ihop det i mitt huvud. 

  • BioBonus
    Förälder 24/7 skrev 2016-05-26 14:47:41 följande:

    Jag har en förhoppning om att han har lyssnat den här gången och kanske är villig att kompromissa kring någon utav punkterna jag har nämnt för honom.
    Jag vill inte förstöra något som de har tillsammans med barnen, men jag vill samtidigt att han klarar av att ta tydligt avstånd från att låta henne diktera villkor och jag vill inte heller komma in och diktera.... Jag vill att han ska känna efter och välja hur han vill ha det. Vad han mår bra av.
    Jag vill ju vara det självklara valet för honom. Jag vill att han ska välja mig, för att det är mig han vill vara med! 
    Och det är klart att det smärtar mig att han då har valt henne, trots att han säger att det är mig han älskar och vill dela livet med.
    Jag får inte ihop det i mitt huvud. 


    Fråga honom varför han inte vill skapa minnen och traditioner kring jul/nyår/födelsedagar med dig utan med henne? Är det för att han vill skapa minnen med barnen så kan väl de vara med och fira med er. 


    Jag hade helt klart känt mig bortvald, och hade lämnat relationen för att ha möjlighet att träffa nån som vill ha en parrelation med mig och inte med sin fd "för barnens skull". 

  • Förälder 24/7

    Jag har frågat precis det
    Det värsta är att han säger rent ut att han inte kan ge mig ett bra svar till varför han väljer som han gör. 

Svar på tråden Fira högtider/födelsedagar i "ny familj"