• Tina81

    Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?

    Ni som gjort kejsarsnitt med första barnet, fick ni även det med andra? Vad var rekommendationen? Svårt att få igenom ett snitt till om ni ville det?

    Tack!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?
  • Jill 79

    Rekommenderades vaginalt. Men eftersom jag aldrig fick ett vettigt svar på varför min första forlossning fick avslutas med snitt så vägrade jag. Kändes helt väldelöst att försöka på en ny vaginal och få avsluta med akutsnitt igen. Heller ett lugnt och fint planerat. Men enkelt var det väl inte. Fick gå på två läkar samtal och klämma ut en del tårar innan hon gav sig. Tredje snittet däremot behövdes det bara en minut hos doktorn och så rekommenderar de snitt men hade fått välja vaginalt om jag ville.

  • Anonym (.)

    Rekommendationen är som regel (inom de landsting jag känner till iallafall) att föda vaginalt efter endast ett snitt, men det beror ju såklart på varför man gjorde snittet från början - om samma orsak finns även vid förlossning 2 kan det ju bli nytt snitt av den anledningen (ex kraftig förlossningsrädsla).

  • Anonym (1)

    nej jag födde vaginalt andra gången, inga komplikationer så fanns ingen anledning

  • Gladskit

    Finns inga särskilda skäl eller komplikationer från första förlossningen så får man inte snitt automatiskt om man bara gjort ett sedan tidigare.
    Dock kan det ju finns anledningar till att man själv vill ha det på det viset.

    Jag har ett akut kejsarsnitt i bagaget och kommer absolut begära planerat snitt om vi får fler barn.  Den förlossningen var ett trauma för både mig och min man. Men nu vet vi hur snitt funkar. Smärtor efteråt, återhämtning osv. Om jag ger mig på att föda vaginalt så har jag ju ingen aning om vad som händer, i värsta fall så blir det någon ny komplikation = nytt trauma.

  • Anonym (.)
    Gladskit skrev 2016-05-27 13:12:22 följande:

    Finns inga särskilda skäl eller komplikationer från första förlossningen så får man inte snitt automatiskt om man bara gjort ett sedan tidigare.

    Dock kan det ju finns anledningar till att man själv vill ha det på det viset.

    Jag har ett akut kejsarsnitt i bagaget och kommer absolut begära planerat snitt om vi får fler barn.  Den förlossningen var ett trauma för både mig och min man. Men nu vet vi hur snitt funkar. Smärtor efteråt, återhämtning osv. Om jag ger mig på att föda vaginalt så har jag ju ingen aning om vad som händer, i värsta fall så blir det någon ny komplikation = nytt trauma.


    Komplikationer kan ju dock uppstå vid snitt lika väl som vid vaginal förlossning. Majoriteten av alla vaginala förlossningar är utan allvarliga komplikationer, och majoriteten av alla snitt likaså, jag menar inte att skapa onödig oro. Men att se det som att "man vet hur det funkar" vid ett snitt är att ta lite väl lätt på det - det är ju trots allt en stor bukoperation förenat med risker. Hade det varit så "enkelt" som du får det att låta så hade det ju varit lättare för vården att snitta samtliga gravida.

    Skrivet med all respekt för din unika situation, jag vet ju inte vad som hände just i din förlossning och det kan säkert vara motiverat med ett planerat snitt för just er om ni får fler barn. Tycker bara att det finns risker med att resonera som du gör rent generellt.
  • Gladskit

    Det är jag mycket väl medveten om och jag tar inte lätt på det. Inte alls. Och jag uppskattar både din kommentar och din ödmjukhet.

    Men för oss, för mig men också för min man som krisade totalt efter vår första förlossning (därav att vi heller inte har skaffat några syskon efter tio år...) så är vaginal förlossning totalt okänd mark. Kejsarsnitt har vi upplevt, vi vet att mamman hamnar på uppvak, att pappan får första kontakten och ansvar för barnet första timmarna osv. Just det praktiska runtomkring.
    Det är det som gör att vi kommer att välja kejsarsnitt OM vi får fler barn. Att situationen som sådan är en som vi känner igen. Sen kan vad som helst hända, det finns inga garantier åt något håll. Men då har vi i alla fall förberett oss så gott vi kan.

  • Hildegaard

    Hejsan. Jag fick planerat snitt med första, andra fick jag själv välja. Och nu med tredje blir det automatiskt planerat snitt då jag är snittad 2 ggr sen tidigare.

  • Mee

    Första förlossningen slutade med ett planerat akut kejsarsnitt efter en förlossning som inte utvecklades som det skulle med öppningsskedet osv. Andra barnet blev en vaginal förlossning utan större komplikationer.

  • Nykär15

    Första föddes med snitt pga sätesbjudning, blev akutsnitt då vattnet gick två veckor före snittiden. 


    Andra födde jag vaginalt då jag ville det och det gick bra utan komplikationer. 


    Nu är jag gravid med tredje och hoppas på en vaginal förlossning även denna gången. Kom fortare i form än efter snittet så vill hellre ha det så...

  • Lowika

    Akutsnittad med första, men det berodde på barnet, inte på mig och min förmåga att föda. Så andra barnet är fött vaginalt. Som flera skrivit; det beror ju på VARFÖR du blev snittad första gången.


    Hildegaard skrev 2016-05-31 09:46:22 följande:

    Hejsan. Jag fick planerat snitt med första, andra fick jag själv välja. Och nu med tredje blir det automatiskt planerat snitt då jag är snittad 2 ggr sen tidigare.


    VILL man försöka vaginalt efter två snitt så får man, dock med extra övervakning. Men det är nog lätt att få igenom ett snitt ja.
Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?