• Rumpkulla

    Oisolerad kattvind som garderob/klädförvaring?

    Vi har två stycken stora kattvindar som jag skulle vilja utnyttja bättre. Vi har en öppen planlösning och har ont om förvaring men mina kläder behöver verkligen få någonstans att bo.

    Vill därför använda den vind som är bakom sovrummet till klädförvaring. Men kan det bli problem om jag förvarar kläder där när det är oisolerat? Tänkte att textiler drar till sig fukt, och jag vill inte orsaka någon fuktskada eller få kläderna förstörda.

    På vintern är det dessutom minusgrader på vinden och sovrummet är iskallt pga det.

    Men just i år vet jag inte om tiden finns till att isolera.

  • Svar på tråden Oisolerad kattvind som garderob/klädförvaring?
  • nattuv
    Rumpkulla skrev 2016-05-26 12:27:05 följande:

    Vi har två stycken stora kattvindar som jag skulle vilja utnyttja bättre. Vi har en öppen planlösning och har ont om förvaring men mina kläder behöver verkligen få någonstans att bo.

    Vill därför använda den vind som är bakom sovrummet till klädförvaring. Men kan det bli problem om jag förvarar kläder där när det är oisolerat? Tänkte att textiler drar till sig fukt, och jag vill inte orsaka någon fuktskada eller få kläderna förstörda.

    På vintern är det dessutom minusgrader på vinden och sovrummet är iskallt pga det.

    Men just i år vet jag inte om tiden finns till att isolera.


    Prova sök på vakuumpåse. Det borde fungera. Sen bör påsarna kanske skyddas mot råttor, fåglar, fladdermöss eller vad ni nu har för djur som håller till på vinden.
  • Rumpkulla

    Vakumpåsar har jag massor av. Men på kattvinden vill jag kunna förvara kläder som jag använder dagligen under säsongen. Vi har inte rum för vanliga garderober så jag behöver kunna förvara mina kläder någonstans där jag lätt kommer åt dem varje dag.

  • Fia 28
    Rumpkulla skrev 2016-05-26 13:37:26 följande:

    Vakumpåsar har jag massor av. Men på kattvinden vill jag kunna förvara kläder som jag använder dagligen under säsongen. Vi har inte rum för vanliga garderober så jag behöver kunna förvara mina kläder någonstans där jag lätt kommer åt dem varje dag.


    Om det blir minusgrader där på vintern så blir det ju även fuktigt och då blir kläderna ju också fuktiga.
  • nattuv
    Rumpkulla skrev 2016-05-26 13:37:26 följande:

    Vakumpåsar har jag massor av. Men på kattvinden vill jag kunna förvara kläder som jag använder dagligen under säsongen. Vi har inte rum för vanliga garderober så jag behöver kunna förvara mina kläder någonstans där jag lätt kommer åt dem varje dag.


    Så vad tror du om att ställa dit en avfuktare? Nu vet jag inte vad jag skriver om men jag antar att kläderna inte har något problem med temperaturförändringarna utan att det är fukten som är problemet. Och då borde en avfuktare kunna fungera. Jag tänkte då på en nätansluten avfuktare och inte någon torrboll.
  • Fia 28
    nattuv skrev 2016-05-27 08:09:54 följande:
    Så vad tror du om att ställa dit en avfuktare? Nu vet jag inte vad jag skriver om men jag antar att kläderna inte har något problem med temperaturförändringarna utan att det är fukten som är problemet. Och då borde en avfuktare kunna fungera. Jag tänkte då på en nätansluten avfuktare och inte någon torrboll.
    Det fungerar säkert på sommaren, men har svårt att tro att det fungerar när det blir minusgrader. Bäst är nog ändå att isolera så får ni på samma gång lägre uppvärmningskostnader.
  • anonym2005

    Ni som gjort om/ rivit kattvindar till garderobsutrymme, har ni behövt ansöka om bygglov eller bygganmälan?

    Har kattvindarna haft någon inverkan på husets bärighet?

  • anonym2005

    Ja, det verkar som att det krävs en godkänd bygganmälan för att få genomföra dessa förändringar.

    Man får ju hoppas att det inte är totalt omöjligt att få klartecken...

Svar på tråden Oisolerad kattvind som garderob/klädförvaring?