• Äldre 26 May 13:45
    1686 visningar
    13 svar
    13
    1686

    Snart 2 1/2 årig pojkes utveckling

    Vår son har alltid varit annorlunda i sitt beteende och nu håller vi på utreder honom för något inom autimsspektrumet. Han har en lillebror som är 1 år yngre än honom men är mycket mer social och bättre på ögonkontakt.

    Så nu tänkte jag kolla med er och hur era barn utveckling är i den här åldern.

    Innan har fyllde 2 så kunde han

    -räkna till 10 på 3 olika språk

    -hela alfabetet

    -alla färger

    -rita en brandbil, bil, ansikte med ögon (riktigt bra detaljsinne

    -alla namn på alla i sin omgivning

    Nu vid 2 1/2 kan han

    -hoppa studsmatta bättre än mig

    -sjunger alla möjliga låtar

    -alla formler (på svenska o engelska)

    Han är inte intresserad av pottan, och han har specialintressen. Nu är han bara intresserad ac formler inget annat. Ett tag var det fingerfamily och ett tag lego. Han är väldigt intensiv i allt han gör.

    Berätta lite om era 2 1/2 årigar så att jag kan få en bild av vad de kan i den åldern. Han går på dagis 15 timmar i veckan.

  • Svar på tråden Snart 2 1/2 årig pojkes utveckling
  • elyse
    Äldre 26 May 13:49
    #1

    Vilken typ av lekar leker han? Tar han initiativ till att leka med andra barn? Hur hanterar han motgångar?

    Autism är inte nödvändigtvis en funktionsnedsättning som ger lägre IQ.

  • Äldre 26 May 13:50
    #2

    Vad jobbigt, stackars er (missförstå mig rätt). 

    Vår 2,5 åring:

    Räkna till 20 på svenska
    Är helt torr både dag o natt
    sjunger
    äter själv o dricker i glas
    Berättar om hon har ont o var
    Berättar vilka hon lekt med på dagis eller om ngn varit sjuk
    igår rensade hon 1 liter jordgubbar la i en skål o sa "var så god" 
    Vet vad hon själv heter o var hon bor
    Gick vid 9 mån
    Går endast nu åker aldrig vagn tex


    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 26 May 14:06
    #3

    Straw2008 tack för svar. Vår son har kunnat allt d där ett tag förutom att han är blöjfri.

  • Äldre 26 May 14:06
    #4

    Straw2008 tack för svar. Vår son har kunnat allt d där ett tag förutom att han är blöjfri.

  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 26 May 14:18
    #5

    Vad menar du med formler?

  • Äldre 26 May 14:38
    #6

    Alltså former såsom fyrkant, stjärna, oval osv

  • Äldre 26 May 14:51
    #7
    Babushka1985 skrev 2016-05-26 14:38:05 följande:

    Alltså former såsom fyrkant, stjärna, oval osv


    Haha, jag trodde du menade formler som typ pythagoras sats då hade jag varit imponerad :)
  • Äldre 26 May 15:27
    #8

    @elyse han leker ensidigt upplever jag. Men han leker rätt med bilar till exempel. Fast han kan leka med en och samma sak länge.

    Han är lite svår att bryta men inget utbrott, han gör ändå som jag säger .

    Han säger vad han vill leka med, till exempel hoppa studsmatta eller gömma sig som han uttrycker d.

  • Klicke­rträna
    Äldre 26 May 15:33
    #9
    suziz skrev 2016-05-26 14:51:26 följande:
    Haha, jag trodde du menade formler som typ pythagoras sats då hade jag varit imponerad :)
    Så uppfattade jag det med :D
  • elyse
    Äldre 26 May 15:43
    #10
    Babushka1985 skrev 2016-05-26 15:27:55 följande:

    @elyse han leker ensidigt upplever jag. Men han leker rätt med bilar till exempel. Fast han kan leka med en och samma sak länge.

    Han är lite svår att bryta men inget utbrott, han gör ändå som jag säger .

    Han säger vad han vill leka med, till exempel hoppa studsmatta eller gömma sig som han uttrycker d.


    Går han i förskola? Är det de som har funderingar?

    Det är just i interaktion och kommunikation med andra (och då främst andra barn) som en del tecken kan uppstå. Ju äldre barnet blir så blir det tydligare då barn i samma ålder bygger relationer, leker två-och-två eller i grupp och gemensamt sätter upp regler och handling under lekens gång.
  • Äldre 26 May 15:53
    #11

    @elyse jag flaggade för ett år sedan att något inte stod till för då sa han knappt ett ord och satt och snurrade på leksaksburkar (3 st samtidigt, han såg ut som en jonglör) men han kunde hålla på med det i 2 timmar. De på bvc var inte oroliga men jag ville starta en utredning. Sedan kom talet igång på en gång och nu pratar han i flera ordsmeningar. Nu har utredningen börjat.

    Får se hur det går men jämför man med det sociala så är lillebrorsan före.

    På förskolan sitter han med under sångstunderna och sjunger annars leker han mycket själv.

  • elyse
    Äldre 26 May 17:00
    #12
    Babushka1985 skrev 2016-05-26 15:53:15 följande:

    @elyse jag flaggade för ett år sedan att något inte stod till för då sa han knappt ett ord och satt och snurrade på leksaksburkar (3 st samtidigt, han såg ut som en jonglör) men han kunde hålla på med det i 2 timmar. De på bvc var inte oroliga men jag ville starta en utredning. Sedan kom talet igång på en gång och nu pratar han i flera ordsmeningar. Nu har utredningen börjat.

    Får se hur det går men jämför man med det sociala så är lillebrorsan före.

    På förskolan sitter han med under sångstunderna och sjunger annars leker han mycket själv.


    Med rätt hjälp, diagnos eller inte, kan det gå bra. Jag hoppas att det går bra!
  • Anonym (2,5)
    Äldre 27 May 20:15
    #13

    Äter/dricker själv sen länge
    Pratar nästan fullständiga meningar (uppåt 6 ordsmeningar) och kan återberätta saker som hänt under dagen. Förstår allt man säger. Uttalet är sådär.
    Älskar att sjunga
    Räknar til 4-5
    Kan färgerna
    Cyklar på springcykel
    Blöjfri
    Tycker om att leka "med" andra barn och har mycket interaktion. Börjar närma sig att klara rollekar men är inte riktigt där än.

Svar på tråden Snart 2 1/2 årig pojkes utveckling