• Anonym (Undrar)

Ensam vårdnad för att få alla föräldradagar trots sambo?

Jag och min sambo väntar barn i vinter.

Pga olika omständigheter kan min sambo ej vara föräldraledig.

Vid delad vårdnad har pappan ett X-antal dagar han inte kan skriva över till mig?

Om vi skriver ensam vårdnad på mig får jag alla 480dagar? Stämmer det?

Vårt ekonomiska läge skulle bli bättre om jag fick alla dagarna och då kunde ta ut 7dgr/v. Detta skulle även möjliggöra att jag kan vara lite mer än ett år med vårt barn.

• Svar på tråden Ensam vårdnad för att få alla föräldradagar trots sambo?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-05-26 14:07:34 följande:

Jag och min sambo väntar barn i vinter.

Pga olika omständigheter kan min sambo ej vara föräldraledig.

Vid delad vårdnad har pappan ett X-antal dagar han inte kan skriva över till mig?

Om vi skriver ensam vårdnad på mig får jag alla 480dagar? Stämmer det?

Vårt ekonomiska läge skulle bli bättre om jag fick alla dagarna och då kunde ta ut 7dgr/v. Detta skulle även möjliggöra att jag kan vara lite mer än ett år med vårt barn.

Japp ni kan göra så. Dock kan det ha vissa nackdelar man får tänka på, tex om du dör så har ju barnet ingen vårdnadshavare och det kan bli en process tills din sambo blir det, iaf vad jag hört. Skriv över till gemensam vårdnad så fort ni har förbrukat era dagar, så ni inte glömmer det. 
  • Hararochkaniner

Det är bara att vänta med att skaffa gemensam vårdnad tills ni tagit ut föräldrarpenningen så som ni vill. Grattis till barnet

• Anonym (A)

Varför skulle man vilja göra det? För att mjölka ut några extra föräldradagar? Det blir ju bara problem om du ska stå som ensam vårdnadshavare för ert gemensamma barn när ni dessutom lever tillsammans.  Låter helknäppt, enligt mig.

• Anonym (Mhögflfl)

Ser egentligen inga problem med det förutom att som någon sa, om du dör. Då kan det ta månader - upp emot ett år, innan pappan får vårdnaden och då bestäms det i domstol.

Så ha med det i tänket :)

• Hararochkaniner
    Anonym (Mhögflfl) skrev 2016-05-26 14:22:11 följande:

Ser egentligen inga problem med det förutom att som någon sa, om du dör. Då kan det ta månader - upp emot ett år, innan pappan får vårdnaden och då bestäms det i domstol.

Så ha med det i tänket :)

Ja. Det kan ju vara bra ide att skriva testamente.
  • Anonym (Lisa)
    Hararochkaniner skrev 2016-05-26 14:34:27 följande:
    Ja. Det kan ju vara bra ide att skriva testamente.
    Ett testamentet hjälper inte i frågan om vårdnadshavare, men givetvis bör alla sambos med gemensamma barn skriva ett inbördes testamente, i synnerhet om man köpt en bostad ihop också!
  • Anonym (jag)

Din sambo kan ju skriva över alla dagar på dig förutom de så kallade öronmärkta dagarna.

• Anonym (delad)

Jag och min dåvarande sambo hade delad vårdnad, jag var hemma 1 år. Hade varit arbetslös innan så fick lägsta penning.Tog enbart ut 5 dagar/v. Levde i princip mer eller mindre på sambons lön och den var heller inte speciellt hög. Fick sammanlagt
    ut ca 16000:-/ mån som vi levde på.
    Hans dagar gick till lov,studiedagar i förskola/skola samt kunde vara ledig hela sommarlovet. 

• Anonym (ja)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-26 14:45:43 följande:

Din sambo kan ju skriva över alla dagar på dig förutom de så kallade öronmärkta dagarna.

Vilket är 90 sgi dagar. Det gör ganska stor skillnad.
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar! :)

Givetvis skriver vi för gemensam vårdnad sen när föräldrarledigheten är över. Han kommer ju ändå stå som pappa till barnet.

Vi behöver göra så här då det är dumt att han bryter mitt i studierna, för då måste han vänta ett helt år innan han kan hoppa på studierna igen. Desto snabbare han är klar med studierna desto bättre ekonomiskt utgångsläge för hela familjen. :)

Svar på tråden Ensam vårdnad för att få alla föräldradagar trots sambo?