• Juronjaure

    Rädd för att dö

    Ska föda andra barnet om 6-7 veckor. Mycket räddare nu än inför förra förlossningen! Då var jag rädd för det vanliga, att spricka, att det skulle göra ont, att barnet skulle fastna... Nu är jag rädd för att dö! Mest för att jag nu har en tvååring som behöver mig. Känner mig självisk som utsätter mig själv för risken som en förlossning innebär!

    Mest tänker jag att jag kommer att förblöda. Blödde en del vid förra förlossningen, dock helt normalt, behövde inte få blod, med det tog lite tid för dem att sy och jag svimmade och mådde dåligt efteråt. Kanske därför jag noja över att förblöda...

    Har hemska åderbråck i underlivet och nojar för att dessa ska spricka så att jag blöder ännu mer! (är detta ens en risk eller helt påhittat?)

    En bekant till mig dog i sömnen med bebis i magen för inte länge sedan. Kände henne knappt, men det påverkar också.

    Vad gör jag? Lugna mig!

  • Svar på tråden Rädd för att dö
  • solidafrida

    Sverige är ett av de allra bästa länderna i världen att föda barn i! De är ytterst få som dör pga graviditet och förlossning i Sverige. De som dör gör det av annan sjukdom, oftast, men som kanske triggas igång av graviditet och förlossning. DU har ju överlevt en förlossning så du behöver inte oroa dig!


    September
  • Farfallos

    I Sverige dör 1 av 17400 mammor vid förlossning, vilket innebär 3 - 4 varje år. Det är svårt att jämföra med andra faror, men om vi utgår ifrån din säkerhet ur dina barns perspektiv så är det ungefär 100 gånger större risk att du ska dö i trafiken bara under tre års tid. 

Svar på tråden Rädd för att dö