• Anonym (Rimligt)

Är inget hotell, vad kan man förvänta sig av sina gäster?

Läste en annan tråd om vad som är rimligt när man får besök av övernattande gäster och mat. Jag börjar bli lite lätt trött på alla gäster som kommer till oss, sätter sig på en stol och förväntar sig att bli serverade och servade. Det är allt från föräldrar till långväga kompisar. Det är inte heller en natt det gäller utan ca en vecka.

Just nu har vi besök av långväga vänner. De sitter på stolen eller i soffan, äter och dricker rikligt av allt som serveras, förväntar sig att vi ska underhålla dem, hitta på aktiviteter. Gör vi något tex går och fikar, går på museum, åker båt är det vi som får betala. De gör inte ens en tillstymmelse att ta upp plånboken. Det var vännerna det.

När mannens föräldrar bodde här i nära 3 veckor (deras hus renoverades) var det likadant. De åt och drack av det som serverades, gick och tog mat ur kyl och frys, korkade upp vinflaskor och drack. En gång åkte de faktiskt och handlade till middagen. När de kom hem sa mamman: vi skulle vilja ha sådan torsk som du gör så gott. Så ja, då fick jag laga mat då med. Annars satt de mest i soffan och såg tv trots att de är två aktiva och friska personer.

När jag och min familj med 3 barn gästar någon mer än en dag är jag noga med att både köpa mat och hjälpa till att laga.

Frågan är, vad kan man förvänta av sina gäster som stannar mer än en-två nätter? Kan man förvänta sig något?

• Svar på tråden Är inget hotell, vad kan man förvänta sig av sina gäster?
  • Anonym (Oförskämt!)

Man kan förvänta sig att alla hjälps åt..punkt! Men vad säger de när du sagt till dem?

• sextiotalist

Nu har vi sällan gäster som stannar så länge. Men för oss har det varit självklart att man gör något.

Jag tycker du kan utan att göra en större sak av det, delegera ut  arbetsuppgifter, vara tydlig, innan de kommer, att vi hjälps åt när ni är här.
    När det gäller museum, så betala bara för er själva, så får de hantera detta själva.
    Kom ihåg, folk är inte tankeläsare och för vissa måste man prata lite mer i klarspråk

• Påven Johanna

Du kan väl förvänta dig precis vad som helst. Problemet är väl att dina förväntningar av någon anledning inte infrias per automatik och vill du då ha någon förändring till stånd (vilket du förefaller önska) så måste du själv säga något om hur du vill ha det. 

"Ni får gärna bo här medan huset renoveras, men då vill jag att vi delar på kostnader för mat och aktiviteter och att ni hjälper till att laga mat, städa och gå ut med hunden" eller vad du nu har för önskemål.

Själv tycker jag det är helt okej att ha gäster som inte gör något eller betalar något, men eftersom du känner på ett annat sätt och dina gäster inte självmant agerar som du finner passande så bör du berätta hur du önskar ha det. 

• Anonym (Gäst)

Jag förstår verkligen inte dom här trådarna. Hur får man för sig som gäst att Inte hjälpa till. Är jag bjuden på middag så kanske jag inte erbjuder mig betala något (blir ju inbjuden) men frågar om jag ska handla med mig något. Frågar alltid om jag kan hjälpa till med något. Sen är det upp till dom som bjudit på middag hur mycket hjälp dom vill ha.

Sover man dessutom över så betalar man ju för maten eller frukosten. Sover man över flera nätter så skulle jag kräva att jag handlar mat och lagar till dom som jag stannar hos. (Man delar på kostnaden)

Men det är min åsikt men vissa av dom här trådarna skrämer mig att folk verkligen inte gör någonting utan förväntar sig att få allt serverat.

Ställ krav och berätta hur du vill att det ska se ut. Passar det inte så finns det ju hotell där man får det mesta serverat.

• Carambolan

Gäster som bara stannar en kväll eller natt begär jag inget av. Gäster som stannar längre förväntar jag mig att de hjälper till med matlagning, disk, eventuell småhandling, etc.

Jag tillämpar samma princip när jag besöker andra. Hälsar jag på en kväll/natt räknar jag med att bli bjuden på middag och frukost. Frågar såklart om jag kan hjälpa till med matlagning etc. men räknar ändå med att värden har planerat och handlat. Är jag hos nån i många dagar (inte så ofta, men vi brukar vara en vecka hos svärföräldrarna på sommaren tex) så brukar jag alltid propsa på att hjälpa till med sysslor och på att betala för minst en storhandling under perioden. Räknar med att det är en blandning av gemensamma aktiviteter och egna aktiviteter.

• Anonym (Skumt)

Märkligt umgänge ni verkar ha. Så skulle ingen jag känner bete sig. Förstår din frustration. Du får väl säga ifrån eller inte bjuda hem dem...

Min närmaste familj skulle jag inte vilja ha betalt för mat av (men då betalar inte vi heller hos dem), även om det skulle vara någon vecka. Däremot brukar de erbjuda sig, och sedan istället kanske bjuda på restaurang eller ev aktivitet vi gör ihop.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Gäst) skrev 2016-05-27 15:23:10 följande:

Jag förstår verkligen inte dom här trådarna. Hur får man för sig som gäst att Inte hjälpa till. Är jag bjuden på middag så kanske jag inte erbjuder mig betala något (blir ju inbjuden) men frågar om jag ska handla med mig något. Frågar alltid om jag kan hjälpa till med något. Sen är det upp till dom som bjudit på middag hur mycket hjälp dom vill ha.

Sover man dessutom över så betalar man ju för maten eller frukosten. Sover man över flera nätter så skulle jag kräva att jag handlar mat och lagar till dom som jag stannar hos. (Man delar på kostnaden)

Men det är min åsikt men vissa av dom här trådarna skrämer mig att folk verkligen inte gör någonting utan förväntar sig att få allt serverat.

Ställ krav och berätta hur du vill att det ska se ut. Passar det inte så finns det ju hotell där man får det mesta serverat.

Fast det där har väldigt mycket med uppfostran och umgänge att göra. Jag umgås ganska blandat och i vissa kretsar är att försöka hjälpa till och erbjuda sig att betala samma sak som att säga att det värden gör inte duger. Det är självklart i dessa kretsar att värden ska göra och stå för allt (inte entrébiljetter och dylikt, men mat och sådant man konsummerar hemma)

Det blir lätt missförstånd, så det bästa är att vara tydlig med hur man fungerar och vad man vill.
  • Anonym (Tess)

Min släkt frågar alltid om dom kan hjälpa till med städning, matlagning och handling, och om dom ska betala

Ofta när vi bjudit in frågar dom om vi behöver nåt som dom ska köpa med eller om det är okej att dom tar med nåt till efterrätt eller snacks

Jag gör samma sak när vi åker hem till någon

Enda är väl att jag har en bror som aldrig plockar undan efter sig och förväntar sig lite att bli serverad allt, men istället betalar han mer än gärna för allt så tycker de är okej om han bara stannar nån dag, lite irriterande om de är längre besök.

Min sambos släkt däremot är rätt inställda på att få allt serverat.. tex. När dom kom för att besöka vårat nyfödda barn så fick sambon springa och servera kaffe och passa upp med fika, det kändes lite snopet då vi var jävligt trötta efter en traumatisk förlossning.. ingen hade med sig nåt heller eller frågade om vi behövde nåt..

Länge sen vi hade någon här på längre besök men en av mina systrar ska bo här ett par månader i höst, hon har redan nu erbjudit sig att hämta vårat barn på förskolan, laga mat 2 gånger i veckan, betala 1/4 av matkostnaden, betala en del av hyran (inte självklart, för mig får hon bo gratis) och hjälpa till med städningen.

Om någon är här på besök så brukar vi dela på kostnaden för aktiviteter och vi hittar på några saker tillsammans och några var för sig

Vi pratar ^^

• Anonym (Ung tjej)

Detta har ju bara med uppfostran och vana att göra. Blir man inte lärd vanligt vett och etikett så tror man väl att man beter sig normalt. Då får man, när man vet att gästerna inte gör som man önskar;
    - låta bli att bjuda in/komma dit
    - ta ett normalt snack före och planera vistelsen och sen ha stake nog att stå för sin åsikt och vad som är planerat
    Låt inte gästerna sätta reglerna i ert hus!
    Själv hade jag varken gått och plockat i kyl/frys eller haft mage att bo över utan att erbjuda hjälp med inköp och tillagning. Och jag hade aldrig bjudit sådana gäster utan tydliga regler mer än en gång.

• Fjäril kär

Det tillhör väl lika mycket uppfostran och hyfs att öppna munnen och säga hur man vill ha det tycker jag.

Det är svårt att tycka att gästerna är oförskämda om du själv inte stoppar ofoget.

Vill du inte bli utnyttjad och överkörd så måste du sätta ner foten och väga ta en diskussion.

Hälften av felet/ansvaret är ditt.

Svar på tråden Är inget hotell, vad kan man förvänta sig av sina gäster?