Är inget hotell, vad kan man förvänta sig av sina gäster?
Läste en annan tråd om vad som är rimligt när man får besök av övernattande gäster och mat. Jag börjar bli lite lätt trött på alla gäster som kommer till oss, sätter sig på en stol och förväntar sig att bli serverade och servade. Det är allt från föräldrar till långväga kompisar. Det är inte heller en natt det gäller utan ca en vecka.
Just nu har vi besök av långväga vänner. De sitter på stolen eller i soffan, äter och dricker rikligt av allt som serveras, förväntar sig att vi ska underhålla dem, hitta på aktiviteter. Gör vi något tex går och fikar, går på museum, åker båt är det vi som får betala. De gör inte ens en tillstymmelse att ta upp plånboken. Det var vännerna det.
När mannens föräldrar bodde här i nära 3 veckor (deras hus renoverades) var det likadant. De åt och drack av det som serverades, gick och tog mat ur kyl och frys, korkade upp vinflaskor och drack. En gång åkte de faktiskt och handlade till middagen. När de kom hem sa mamman: vi skulle vilja ha sådan torsk som du gör så gott. Så ja, då fick jag laga mat då med. Annars satt de mest i soffan och såg tv trots att de är två aktiva och friska personer.
När jag och min familj med 3 barn gästar någon mer än en dag är jag noga med att både köpa mat och hjälpa till att laga.
Frågan är, vad kan man förvänta av sina gäster som stannar mer än en-två nätter? Kan man förvänta sig något?