• mammaåten

Vart ska ordlista placeras i uppsats?

Någon som har koll på vart i uppsatsen en ordlista ska placeras för att vara mest korrekt? 

Har googlat runt lite och frågat examinatorn men inte fått något svar än.

Undrar också hur man gör med referenser i den? Ska man ha länk till källan eller behövs inte det i dessa fall? 

• Svar på tråden Vart ska ordlista placeras i uppsats?
  • elyse

En ordlista har du som bilaga.

Referenser har du kort i löpande text, t.ex: (Andersson, 2014) och sedan längst bak i en referenslista.

• Grävling 75

Man kan lägga en ordlista inledningsvis, men fundera över om du verkligen behöver den. Läsaren förväntas ju ha ämneskunskap...

• fjanten

Begreppsdefinitioner har jag generellt sett innan inledningen (kandidatuppsatser). Du refererar löpande enligt exempelvis APA eller Harvard, precis som du gör i resten av uppsatsen. Sedan har du hela referensen i en referenslista på slutet, den ska följa samma system som du använt när du refererat löpande.

• fjanten
    Grävling 75 skrev 2016-05-28 15:00:09 följande:

Man kan lägga en ordlista inledningsvis, men fundera över om du verkligen behöver den. Läsaren förväntas ju ha ämneskunskap...

Det beror förstås på. Jag skriver min kandidatuppsats inom management-området, men den handlar om hur arbete kan bedrivas för att få in fler män i förskole-branschen. Då kommer ju ord som "förskollärare", "barnskötare", "fritidspedagog" och andra förskole-fackord in (vilket personer som pluggar management rent generellt inte nödvändigtvis har någon koll på).
  • mammaåten

Okej, ja jag funderar på om man ska ha den först eller som just en bilaga. Den ska ju vara lättillgänglig. Brukar man märka ut de ord som finns i ordlistan på något sätt i den löpande texten eller får man bara slå upp för att kolla om det finns? 

Har inget minne av hur det varit när jag läst böcker tex. 

Att referenserna ska med i hänvisningarna sist hade jag koll på :) 

• fjanten
    mammaåten skrev 2016-05-28 15:15:59 följande:

Okej, ja jag funderar på om man ska ha den först eller som just en bilaga. Den ska ju vara lättillgänglig. Brukar man märka ut de ord som finns i ordlistan på något sätt i den löpande texten eller får man bara slå upp för att kolla om det finns? 

Har inget minne av hur det varit när jag läst böcker tex. 

Att referenserna ska med i hänvisningarna sist hade jag koll på :) 

Som jag har förstått det måste du hänvisa ordetd betydelse till bilagan om du väljer att ha den som bilaga, men du behöver inte nämna nånting i texten om den kommer innan inledning.
  • mammaåten
    fjanten skrev 2016-05-28 16:20:53 följande:
    Som jag har förstått det måste du hänvisa ordetd betydelse till bilagan om du väljer att ha den som bilaga, men du behöver inte nämna nånting i texten om den kommer innan inledning.

Då kanske det är enklast att ha den först i så fall. Har i övrigt referenser i löpande texten (inga nötter), hur skulle man ha refererat till bilagan i det fallet?

Om jag tolkar dig rätt ska Ordlistan ligga direkt efter Innehållsförteckningen?

• Anonym (VAR)

Du verkar inte kunna skilja på var och vart i trådstarten. Ett tips är att be någon korrekturläsa uppsatsen. 

• Lissie810

Ordlistan har jag lagt innan den löpande texten efter innehållsförteckningen enligt instruktioner från min institution, det verkar också som det är många som gör så och det känns ju mest korrekt. Vilket referenssystem du ska använda får du ju kolla med din institution Det är så olika vad de har för krav på referenssystem beroende på ämne och traditioner på skolan. Det enda du absolut inte ska göra är att blanda olika referenssystem i referenser i den löpande texten och källförteckningen. Lycka till!

• fjanten
    mammaåten skrev 2016-05-28 16:43:44 följande:

Då kanske det är enklast att ha den först i så fall. Har i övrigt referenser i löpande texten (inga nötter), hur skulle man ha refererat till bilagan i det fallet?

Om jag tolkar dig rätt ska Ordlistan ligga direkt efter Innehållsförteckningen?

Jag tycker absolut att du ska ha din begreppsdefinitionslista innan inledning. Blir ju bara tjorvigare att ha den som bilaga - för det första har inte läsaren sett den innan texten börjar för att få ett hum om svåra/nya/främmande ord och begrepp, men för att sedan få ett hum måste läsaren pausa sin läsning och kolla bilagan, och sedan fortsätta läsa - om och om igen... Om du ändå väljer att ha begreppsdefinitionslistan som bilaga kan du exempelvis skriva: "Personer som anser sig vara gener fluid (se ordförklaring i bilaga 3) bla bla bla". Har du redan haft "Gender fluid" i en lista INNAN inledningen behöver du inte säga åt läsaren var denne ska få en förklaring på vad "Gender fluid" är, för läsaren ska redan ha läst det.
  • mammaåten
    Lissie810 skrev 2016-05-28 18:29:49 följande:

Ordlistan har jag lagt innan den löpande texten efter innehållsförteckningen enligt instruktioner från min institution, det verkar också som det är många som gör så och det känns ju mest korrekt. Vilket referenssystem du ska använda får du ju kolla med din institution Det är så olika vad de har för krav på referenssystem beroende på ämne och traditioner på skolan. Det enda du absolut inte ska göra är att blanda olika referenssystem i referenser i den löpande texten och källförteckningen. Lycka till!

Ja, jag tänker lägga den först för att slippa krångel! Verkar lättare. 

Självklart inte, använder ett och samma. Bara det att jag inte visste om det skulle refereras på ett speciellt sätt till ordlistan! :) 

• mammaåten
    fjanten skrev 2016-05-28 19:01:37 följande:
    Jag tycker absolut att du ska ha din begreppsdefinitionslista innan inledning. Blir ju bara tjorvigare att ha den som bilaga - för det första har inte läsaren sett den innan texten börjar för att få ett hum om svåra/nya/främmande ord och begrepp, men för att sedan få ett hum måste läsaren pausa sin läsning och kolla bilagan, och sedan fortsätta läsa - om och om igen... Om du ändå väljer att ha begreppsdefinitionslistan som bilaga kan du exempelvis skriva: "Personer som anser sig vara gener fluid (se ordförklaring i bilaga 3) bla bla bla". Har du redan haft "Gender fluid" i en lista INNAN inledningen behöver du inte säga åt läsaren var denne ska få en förklaring på vad "Gender fluid" är, för läsaren ska redan ha läst det.
    Jag lägger den innan, tack för hjälpen! :)
  • Trulli

Jag hade lagt den som bilaga. Handlar det om begreppsdefinitioner som kan skilja sig från andras definitioner hade jag låtit det vara en del av "teoretiska utgångspunkter".

Svar på tråden Vart ska ordlista placeras i uppsats?