• andbj

Frånvaroattack och jätteblek- nån som "vet"????????

När jag hämtade min son (3 år) på dagis i eftermiddags berättade dagispersonalen att han vid mellanmålet suttit vid bordet och plötsligt blivit jätteblek i ansiktet och helt frånvarande, bara suttit och stirrat rakt fram, ej svarat på tilltal. De säger att han var sån i 15 min...

Nu när jag smält informationen låter 15 min otroligt länge och jag undrar så smått om det var en felsägning (kanske 15 sek??)

MEN är det någon som har erfarenhet av längre frånvaro-tillfällen hos barn samt i samband med ev blekhet....??????

• Svar på tråden Frånvaroattack och jätteblek- nån som "vet"????????
  • Pallas

Oj, det låter väldigt otäckt! 15 minuter är ju jättelänge, om de inte sa fel så undrar jag varför de inte ringt efter dig eller ambulans...

Jag tycker absolut att ni ska kolla upp det där med läkarbesök om det är ett beteende ni inte känner igen.

• Minilott

Ja ! Det lät skumt... de måste menat 15 sekunder!

• andbj

jag ska prata med dagispesonalen idag igen o dubbelkolla vad det var som hände egentligen.... resten av dagen var han som vanligt...

det händer ibland att han sitter och "bara stirrar" en kort stund och inte svarar om vi pratar med honom, men vi har alltid trott att han varit djupt försjunken i tankar......

jag ringde till vårdcentralen i ett annat ärende och passade på att fråga ssk om detta, hon bara sa att det lät väldigt konstigt och att vi skulle höra av oss om det hände igen....
    Så nu väntar jag på att natten ska gå så att jag kan ringa dagis och slippa oroa mig mer

• fru bengtsson

Nu vill jag inte skrämma dig, men det låter lite likt de kramper (epilepsi) en del ungdomar som jag jobbat med haft.
    Jag säger absolut inte att det _är_ det, men om han blir helt okontaktbar och det upprepar sig med jämna mellanrum tycker jag helt klart att det är något som bör kollas upp, om inte annat så för att utesluta att det är epilepsi.

• Lot

Men du måste ju prata med dagispersonalen om att de måste ringa dig om något liknande händer igen. Om han suttit så i 15 minuter skulle de ju ringt dig (eller ambulans som Pallas sa) omedelbart!

• Justice

Att personalen inte ringde dig direkt! Mycket fel av dem i mina ögon...
    Sen hade ni tillsammans kunnat bestämmt om du kommit och hämtat eller att dom ringt ambulans.

Det hela låter fel och borde kollas upp!

• Norahs mamma

Tycker det låter som ett solklart fall av EP...

Väldigt vanligt att de kissar och/eller bajsar på sig oxå...
    Sedan blir det precis som vanligt i stort sett.

• MammaHela

Håller med fru bengtsson och Norahs mamma. Det låter som typiska EP-anfall, jobbar med sånt varje dag och det går till precis som du beskrivit det. Men 15 min låter extremt länge.

• asaA

Hej!

Jag tycker också att låter som Epilepsi. Det finns ju flera olika former av Epilepsi och vid en form (absensepilepsi, petit mal) så ter sig anfallen som kortvariga frånvaroattacker (absenser). Barnet stannar upp i sin aktivitet, får stirrande blick och svarar inte på tilltal, kroppställningen ändras inte. Medvetandet återkommer plötsligt o barnet fortsätter med sin aktivitet. Vid temporallobs epilepsi finns också en symtombild med tomt stirrande blick och nedsatt medvetande grad.

Säger inte att det beöver vara det, men det kanske är värt att kolla upp? Oftast så varar inte dessa anfall mer än 10-40 sek så om det var 15 minuter så låter det otäckt. Dessa små anfall kan komma flera gånger om dagen, har det hänt något liknande tidigare? Be personalen tänkta till!! // Lycka till o hoppas att det inte var någonting!!

• Happy me

Var det 15 minuter bör ju det hela tas upp med någon chef för personalen - så kan de ju inte bara göra! De har ju ett ansvar för barnen!!!

Bäst att kolla upp det hela tycker jag! KRAM!

Trippelmamma
Svar på tråden Frånvaroattack och jätteblek- nån som "vet"????????