• Elle73

    Auroramottagningen i Göteborg saknar resurser, tvingas neka patienter tid för samtal. Någon mer som är drabbad?

    Jag väntar mitt fjärde barn och mina tidigare förlossningar har alla varit jobbiga på olika sätt. Men framförallt har mina två senaste förlossningar satt djupa spår och gjort mig oerhört rädd inför den kommande förlossningen. 2011 fick jag en son i vecka 25 som dog strax efter förlossningen och 2012 fick jag en dotter som föddes i vecka 33 på grund av ett hjärtfel. Vi var nära att förlora henne på grund av att det inte fanns några platser på neonatal under det dygnet vi kom in. Dessutom var det jätterörigt både på förlossningen, BB och neonatal under den här perioden eftersom det var slutet av juli, dvs mitt i semestern. Som ett resultat har jag väldigt liten tilltro till förlossningsvården och är väldigt rädd för att något kommer gå fel vid nästa förlossning (tex att jag eller barnet dör).

    Min barnmorska skickade för flera månader sedan en remiss till Auroramottagningen på Östra med en önskan om att jag skulle få en tidig tid hos dem för att börja förbereda mig. Min förhoppning har varit att jag genom samtal med Aurora kan få tillbaka en känsla av trygghet och slippa känna mig livrädd inför det som väntar. Jag har blivit allt mer stressad över att jag inte fått någon kallelse, förlossningen kommer ske i mitten av juli. Min barnmorska ringde därför Aurora i denna veckan för att höra vad som hänt med min remiss. Jag fick därefter veta att jag inte kommer få någon tid på grund av att de har för mycket att göra... Hur är det möjligt??? Jag kontaktade verksamhetschefen som berättade att de har 2-3 månaders väntetid och från nu och fram till sommaren har de endast 50% av ordinarie resurser. Därav måste de neka många kvinnor/par tid för samtal. Anledning till att jag inte får någon tid är att mitt förlossningssätt är bestämt, dvs det är redan beslutat om att jag ska förlösas med planerat snitt. Men jag har ju sökt för stark förlossningsrädsla som inte är förknippat med förlossningssättet utan är ett resultat av tidigare upplevelser... Jag är otroligt besviken och nedslagen av beskedet.

    Om situationen är så ansträngd som de beskriver måste det innebära att det finns fler i Göteborgsområdet som blivit nekade tid. Ni som inte fått tid för Aurorasamtal, hur har ni hanterat er rädsla? Vet ni om det finns några privata alternativ eller möjlighet att söka sig till ett annat sjukhus? Hur har ni upplevt bemötandet från Aurora? Dela gärna med er av era erfarenheter.

  • Svar på tråden Auroramottagningen i Göteborg saknar resurser, tvingas neka patienter tid för samtal. Någon mer som är drabbad?
  • Anonym (Rädd)

    Hej

    Har tyvärr inget bra råd att ge.

    Jag går hos Aurora på östra just nu för förlossningsräddsla. Fick remissen skickad dit i v 9 och efter tjat fick jag komma på ett första besök när jag var i v 20. Jag har planerad bf den 18 juli.

    Aurora har vart jätte bra tycker jag. Beror nog väldigt mycket vem man träffar men min bm där har vart väldigt bra och förstående och fått mig att känna mig tryggare. Förlossningsläkaren däremot var ingen höjdare.

    känns väldigt tråkigt att de gör så, tycker alla som behöver komma ska få en tid.

  • Porslinsfigur12345

    Hej! Jag kan bara beklaga din situation.
    Min barnmorska skickade in remissen till Aurora någon gång januari/februari i år, och jag har ännu inte fått någon tid. För mig handlar det om att bearbeta en traumatisk första förlossning, som dock resulterade i ett levande friskt barn. Och vi har ännu inte börjat försöka med barn nr 2, så jag kan förstå att inte just jag är prioriterad. I mitt fall handlar det om att försöka få några slags "garantier" inför en ev ytterligare förlossning att det inte behöver bli så som det blev vid den första och då måste man ju till Aurora för att få det dokumenterat antar jag.
    Vad jag vet skedde något politiskt beslut i början av 2015 som jag tror handlar om att man har rätt att söka vård var man vill i landet. Jag känner dock inte till var näst närmaste Aurora-mottagning finns när man bor i Göteborg. Tror också det finns någon slags regel om att om ett landsting spräckt vårdgarantin på 3 månader så ska man erbjudas tid i alternativt landsting, ev kanske detta dock togs bort nu när man får söka vård var man vill? Enda tips jag kan ge är att söka privat psykologhjälp, vilket jag ju förstår inte är något vidare tips, men i alla fall kanske skulle hinnas med innan barnet anländer. Psykologer på vårdcentraler har i jämförelse mer drägliga väntetider eftersom patienter brukar erbjudas max 5-10 samtal. Vet också att det ibland ingår i försäkringar att man får x antal psykologsamtal efter trauma. I mitt fall handlar det om att försöka få några slags "garantier" inför en ev ytterligare förlossning att det inte behöver bli så som det blev vid den första och då måste man ju till Aurora för att få det dokumenterat av barnmorska antar jag.

Svar på tråden Auroramottagningen i Göteborg saknar resurser, tvingas neka patienter tid för samtal. Någon mer som är drabbad?